מלחמתם ארוכת השנים של החיילים הלומי הקרב בממסד הממשלתי להכרה היא מן המפורסמות, ורק בעקבות לוחם צה"ל לשעבר איציק סעידיאן שהצית עצמו לפני שנתיים הם יודעים עדנה יחסית בימים אלה מצד משרד הביטחון. במקביל, ישנה המלחמה העיקשת שנאלצים פוסט־טראומטיים לנהל מול חברות הביטוח הפרטיות.

יובל שני, נפגע פוסט־טראומה בן 52, הגיש לאחרונה לבית משפט השלום בבת ים תביעה באמצעות עו"ד מורן אברהמי־יום טוב נגד חברת מנורה מבטחים שחתכה בחצי את תגמולי הביטוח שלו משום שלטענתה, בניגוד לכל חוות דעת מקצועית שקיבל, כולל ממשרד הביטחון עצמו, הוא מסוגל להמשיך לעבוד.

עו''ד מורן אברהמי (צילום: גיל טרנוס)
עו''ד מורן אברהמי (צילום: גיל טרנוס)

יובל נפצע בתאונת אימונים כששירת במילואים ביחידה קרבית לפני 30 שנה, בהיותו בן 22, ונפגע בכל חלקי גופו. לדברי עו"ד אברהמי־יום טוב, "לאחר שעבר מספר ניתוחים ושיקום פיזי, המשיך יובל לסבול מהפרעה פוסט־טראומתית, שלא פגעה משמעותית בתפקודו החברתי והתעסוקתי. במהלך השנים הוא הקים משפחה והתפרנס בכבוד. לפני כשלוש שנים, לאחר תקופה ארוכה שבה לא עבד עקב סגרי הקורונה, חווה התקף פוסט־טראומה חמור והתמוטט. מאז הוא לא הצליח לשוב לשגרת עבודה".

מנורה מבטחים, שממנה רכש יובל פוליסת אובדן כושר עבודה, אומנם שילמה לו פיצויים מלאים במשך שנה וחצי עד שהודיעה לו כי על פי בדיקת מומחים מטעמה, חל שיפור במצבו ולפיכך תגמוליו קוצצו במחצית. חוות הדעת של רופאים בביה"ח שיבא ושל ועדה רפואית במשרד הביטחון שהעלתה דווקא את אחוזי הנכות שלו לא עשו רושם על חברת הביטוח, אבסורד שממחיש את היקום המקביל שבו מאפשרת המדינה לחברות הביטוח להתנהל עם "מומחים" מטעמן ללא כל קשר לקהילה הרפואית המטפלת במבוטחיהן בשגרה.

כתב התביעה מבקש מבית המשפט להורות לחברת הביטוח להשיב ליובל את כל הכספים שקוצצו מקצבתו החודשית, ולהצהיר כי הוא סובל מאובדן כושר עבודה מלא ולצמיתות. יובל מגובה במסמכים רפואיים המעידים כי הוא מתמודד עם סיוטים, התקפי חרדה, הסתגרות והתפרצויות זעם, מטופל פסיכיאטרית בתרופות ובטיפול פסיכולוגי ועם חוות דעת רופא תעסוקתי הקובעת כי "לא זו בלבד שמצבו של יובל לא השתפר, הוא אף החמיר" וכי "האפשרות לשיקומו באמצעות עבודה חלופית אינו בר־ביצוע".

ממנורה מבטחים נמסר: "לאור רגישות הנושא ושמירה על פרטיות המבוטח, החברה תעביר את עמדתה והתייחסותה המפורטת במסגרת בית המשפט".