ברקע גל החום הקיצוני שהחל לפקוד היום (ראשון) את ישראל, חברת נגה לניהול מערכת החשמל, מעדכנת כי נשבר שיא כל הזמנים בצריכת החשמל - 15,690 מגואט בשעה 14:53.

התחזה לאישה - ופרץ למוניות: כתב אישום נגד בן 15 מפתח תקווה

לא נתן זכות קדימה - וגרם לתאונה קטלנית: בן 76 מב"ש יואשם בגרימת מוות ברשלנות

שיא הביקוש הקודם נקבע לפני פחות מחודש, בתאריך 25.07.23, ועמד על 15,384 מגואט. על פי נתוני נגה, מחצית מהביקוש לחשמל נבע משימוש במזגנים.

שאול גולדשטיין, מנכ"ל נגה, אמר: "שיאי הביקוש שנשברו בקיץ הנוכחי כבר מספר פעמים, הם תוצאה של החום הכבד והתמשכותו, וכן, תוצאה של גידול כלכלי בשנים האחרונות. במדינת ישראל, השימוש במזגנים גדל משנה לשנה, ויחד עם הגידול ברכבים החשמליים, לרבות אוטובוסים, ישנה עלייה משמעותית בצריכה. המשק ערוך לעומסים אף גבוהים מאלה, זאת במידה ולא תתרחשנה תקלות בסדר גודל רחב. לשמחתנו, ייצור החשמל בישראל בוזר מאד בשנים האחרונות, ולכן התלות ביצרן כזה או אחר נמוכה". 

הגשם בקיבוץ שניר, היום (צילום :ענת ניסים, החברה להגנת הטבע)
גולדשטיין הוסיף: "על אף זאת, גם אזרחי מדינת ישראל יכולים לתרום לשני צידי המשוואה - בייצור ניתן להתקין פאנלים סולריים על הגג, ובתחום הביקוש, לצרוך חשמל בצורה נבונה ולרכז את הצריכה מאוחר בלילה. ניהול משק משפחתי נכון, הוא המסייע הגדול ביותר למשק החשמל ולשמירה על הסביבה!".

מאיר שפיגלר, מנכ"ל חברת החשמל, התייחס אף הוא לצריכת החשמל היום, ואמר: "מדובר בהישג גדול מאוד יותר מאשר בימים כתיקונם. חברת החשמל עושה את מה שמצופה ממנה לעשות, לדאוג לכך שכל מה שהיא מייצרת יגיע לכל הצרכנים, ומעבר לזה, לטפל ברשת עצמה על מנת שיהיו מינימום של תקלות והעברת חשמל סדיר ואמין לכל אחד מתושבי ישראל".

"נכון לרגע זה אין משהו יוצא דופן, תקלות באופן כללי יש תמיד, כי אנחנו מדברים על רשת פעילה מאוד, דינמית, אבל באופן כללי, אין מקרים חריגים, חברת החשמל וכל הצוותים, העובדים נמצאים, אני הייתי בצהריים בשטח עם 45 עובדים שמותחים קווים כדי לשדרג את איכות המערכת שמספקת חשמל לתושבים במועצות האזוריות שמסביב לחדרה. אנשים עובדים בחום, זה לא חום, זה כבשן עם זיעה בלתי רגילה, עם אלף מצוקות שנובעות מהמצב הקיים כרגע, והם פשוט לא זזים מהשטח, מבצעים את המוטל עליהם, כדי לדאוג לכל אחד ואחד מאיתנו כדי שנוכל להתקיים עם החשמל שכל אחד צורך". 

על כך שהודלקה היום האש הראשונה שמייצרת חשמל מגז טבעי, אמר שפיגלר: "כרגע אנחנו מדברים על בדיקות התחלתיות. ז"א היחידה הופעלה, מדובר ביחידה יעילה מאוד, שהנצילות שלה היא גובה יותר מכל היחידות שמייצרות חשמל מגז טבעי. לכן, מבחינתנו זה צעד ראשון לכאורה, בדור החדש של טורבינות שמייצרות חשמל באמצעות גז. אנחנו כרגע נמצאים בעיצומם של בדיקות כדי להכניס את היחידה הזאת לאספקת חשמל מסחרית מלאה לקראת סוף 2023 - תחילת 2024. היחידה הזאת שתייצר סדר גודל של 360 מגה וואט, תוכל לתת את התפוקות שלה לכל התושבים במדינת ישראל".

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103FM