סיבה לדאגה? בחברה הדרוזית ישנם רבים שבאים בטענות בנושאים שונים הקשורים לחברה, מתוסכלים מהמצב ואף מזהירים על ירידה במוטיבציה של הצעירים להתגייס לצה"ל. אמיר ח'ניפס, יו"ר התנועה הדרוזים לדמוקרטיה ושיוון, אף טוען בשיחה עם "מעריב" כי החברה נמצאת במשבר מול מדינת ישראל. 

"הטורבינות הן הפתיל": הניצב הדרוזי הראשון במשטרה על המחאה
"רוב העדה הדרוזית לא קונה את הודעת ראש הממשלה, הרוב לא מאמינים לו"

"אנחנו מובילים מחאה מעל לחצי שנה. עד עכשיו לא קיבלנו שום התייחסות רצינית ופשוט כואב הלב. אתה שומע על כל כך הרבה דברים בחברה הישראלית, אבל אין התייחסות אחת לחברה הדרוזית והמצב כאן הוא על חבית נפץ", טען.

מחאת "אחים לנשק" ומובילי מחאת הדרוזים בכרמיאל (צילום: ללא)

הוא חזר על הטענות שנשמעו כבר רבות בקרב החברה, בנוגע לחוק קמינץ וחוק הלאום: "אנשים בחברה מרגישים תסכול, גם מהמצב במדינה וגם בעקבות חוק הלאום וחוק קמיניץ. יש מחסור בתקציבים, הפשיעה משתוללת. אתה שם את הכל יחד ואז הכל יכול להתפוצץ. רק השבוע הקואליציה הביאה הצעת חוק להרחבת חוק קמיניץ, כנראה אין באמת עם מי לדבר. המצב חמור".

עוד הזהיר: "אחוזי המתגייסים בחברה הדרוזית ילכו וירדו. המורל להתגייס לקרבי כבר לא כמו שהיה פעם, זה תגובה לתחושת המרמור שחשים אצלנו בחברה. אנחנו מתקדמים לתהום, גפרור אחד קטן לדעתי ואנחנו נמצא את עצמנו במצב שלא נוכל לחזור ממנו".

בשיחות עם גורמים בעדה הדרוזית, הם מספרים על עצם הקונפליקט והחשש מטשטוש הזיקה שבין הצעירים לבין מדינת ישראל והשירות בצבא. "חלק מהבעיה מתחילה מהמסרים ברשתות וגם מהריחוק שמרגישים בחלקים אחרים מהחברה הישראלית כאשר נוצרות בעיות בתחומים אזרחיים כמו תכנון ובניייה השכלה והזדמנות שווה לצעירים. נכבדי העדה היו מחוברים יותר והיה קשר אישי ישיר למניהיגי המדינה כעת הקשר נחלש והדבר מחלחל גם בבתים", אמר ל"מעריב" בכיר בעדה הדרוזית.

סוגייה נוספת שעלתה בשיח היא ייצוג החסר בכנסת - כיום יש רק חבר כנסת אחד בלבד דרוזי ואף הוא במפלגת אופוזיציה וכוחו מוגבל. אחת הטענות או התקוות היא שבמפלגת השלטון הליכוד יהיה מי שיתפטר במסגרת החוק הנורבגי וישולב נציג העדה עפיף עבד. מכתב של נכבדי העדה נשלח לאחרונה לרוה"מ לשלב אותו כחבר כנסת אך קריאה זו טרם נענתה.