יצאה לדרך 'תוכנית המרתפים' שגובשה בוועדה המרחבית לתכנון ובנייה 'זמורה', בה חברות שלוש המועצות המקומיות מזכרת בתיה, קריית עקרון ובני עי"ש. התוכנית התקדימית מאפשרת להסב את שימוש המרתף בבתים צמודי קרקע עבור מגורים ונכנסה לתוקף בחודש האחרון. תכנית המרתפים היא הסנונית הראשונה במה שמגדירים בזמורה "תכנון יזום", מהלך שמובילה הוועדה בחודשים האחרונים, שנועד לבחון ולאשר שורת צעדים בהיבטי הסדרה ורגולציה שישפרו את איכות החיים לאלפי תושבים.

אכל שווארמה - ונחנק: גבר בן 63 פונה לבית החולים במצב קשה
האופי הליברלי ויוקר המחיה: מה חושבים המועמדים לראשות עיריית ת"א? | כתבה ראשונה בסדרה

התוכנית תחול על כל המגרשים צמודי הקרקע במרחב התכנון של זמורה, במסגרתה אישרה הוועדה עוד שטחי בנייה משמעותיים שיאפשרו לבעלי הקרקע להמיר מרתפים שניתנו בהיתרי בניה קודמים כשטח שירות לשטח עיקרי ובכך להפוך את המרתף בתחומם לפתרונות עבור המשפחה. על-פי התוכנית יתאפשר שימוש למגורים בכל שטח המרתף וכן יינתן האישור למקם בו ממ"ד. בנוסף, אישרה הוועדה הקמת חדרי שירותים ומקלחות במרתף וכן אף להקמת משרד ביתי שאינו מקבל קהל, כחלק מהמרתף אך לא במקום שימוש למגורים.

באשר לאפשרויות הגישה, אושרה בניית גרם מדרגות חיצוני מהצדדים או מאחור ברוחב של 90 ס"מ עבור כניסה למרתפים בשטח מינימאלי של 80 מ"ר ובתנאי שלמרתף קיימת כניסה גם מתוך הבית. כמו כן, בתוכנית ניתן ביטוי גם לממד האוורור של המרתף ונקבע כי לא תהיה מגבלה על כמות החלונות במרתף. בנוסף, חצרות אוורור (חצר אנגלית) למרתף יכולות להגיע עד מפלס רצפת המרתף, כך שקומת המרתף תידמה לקומה רגילה ומאווררת ולא אטומה. 

התוכנית קובעת כי כל השטח במרתף יוגדר כשטח עיקרי, למעט הממ"ד, וכי המרתף יהיה בקו המתאר של קומת הקרקע ולפי התכסית המאושרת, כך שלא יהיה ניתן לנייד ממנו שטח לקומות שמעל הקרקע, אלא יישאר מתחת לקומות הראשיות.

מרתפים שיוסבו למגורים (צילום: דוברות זמורה)
מרתפים שיוסבו למגורים (צילום: דוברות זמורה)

"עבודת הוועדה מתאפיינת בבחינה מתמדת היכן ניתן להקל על התושבים ולבוא לקראתם בשורת פתרונות שישפרו את איכות חייהם", מציין יו"ר זמורה אלון יוניאן. "אנחנו עובדים כל השנה במשותף עם ראשי הרשויות ומקיימים שולחן עגול יחד עם המהנדסים ושאר גורמי המקצוע, במטרה להציף צרכים ואתגרים שעולים מהשטח ולתת להם מענה תוך מתן יחס אישי לכל תושב".

בנוסף מציין יוניאן כי לצד המהלכים הגדולים שבהם עוסקת הוועדה המרחבית כחלק מהפיתוח המואץ באזור בהיבטי תשתיות, בתחבורה, בהקמת מתחמי תעסוקה וכמובן תכנון של אלפי יחידות דיור, יש ערך גם למהלכים הקטנים שלא פעם סמויים מן העין. "התמורות שעוברות על שוק הדיור והבירוקרטיה שכרוכה בהליכי תכנון ובנייה מחייבים אותנו להיות יצירתיים בראיה צופת פני עתיד, גם בדברים שנראים לכאורה קטנים. תכנית המרתפים והצעדים הנוספים שעתידים לבוא הם חלק מההתייעלות ושיפור השירות של הוועדה שאפשרו לנו לצמוח ולהפוך את זמורה לאחת הוועדות המקצועיות והמובילות בתחום".