"בעל עגולה", "גט דרייעבר ראשי", "בעגלא ובזמן", "נהגות בלבד VIP" - כל אלה הן רק גרגר חול זעיר בין למעלה מ-100 קבוצות ווצאפ המונות מאות נהגים כל אחת, וכדי להיכנס לאחת מהקבוצות הללו תצטרכו לשלם מאות שקלים. כך מופעלת מערכת ה"דרייברים" בישראל - על ידי גברים ונשים יחד. 

אלפי בעלי רכבים פרטיים - ללא ביטוח, ללא מונה וללא זכות ציבורית - מסיעים מדי יום נוסעים ומשלוחים ממקום למקום, וכל זאת ללא אישורי הסעת נוסעים בשכר או קבלות. מספר נהגי מוניות "תפסו על חם" לאחרונה "דרייברים" המסיעים נוסעים, תיעדו את הפעילות הפיראטית ושיתפו ברשתות החברתיות בטענה ש"עבודתם נגנבת". גם בנמל התעופה בן גוריון החלה אכיפה חמורה כנגד הנהגים ברכבים הפרטיים כשאלה מגיעים להוריד ולהעלות נוסעים באופן שאינו חוקי.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

כך עובדת מערכת הדרייברים בישראל - קבוצת הנהגות לנשים בלבד (צילום: מעריב אונליין)
כך עובדת מערכת הדרייברים בישראל - קבוצת הנהגות לנשים בלבד (צילום: מעריב אונליין)

כך זה עובד

"מנהל התחנה" שמקבל את הפנייה, מפרסם את הנסיעה במחיר מוזל בקבוצות הווצאפ, והנהג שנמצא באזור ואוסף את הנוסעים מעביר 10% מסך מחיר הנסיעה ל"מנהל התחנה". התמורה עבור הנסיעות משולמת באמצעות אפליקציית התשלומים פייבוקס או במזומן, ולא פעם גם בדלק (הלקוח מתדלק את הרכב עבור הנהג שמסיע אותו). כך מגלגלת לה התעשייה המחתרתית מיליוני שקלים מדי שנה.

בקבוצת הפייסבוק "הדף הרשמי של נהגי המוניות בישראל" המונה כ-29,000 חברים, שורר זעם רב כלפי משרד התחבורה בכל הנוגע למכת ה"דרייברים" במדינה. לדבריהם "שוק זה עובד באופן מחתרתי כבר למעלה מעשור ובלתי ניתן לעצירה", כך לפי פוסט שנכתב בקבוצה.

גט דרייעבר - אחת מקבוצות הווצאפ המספקות שירותי הסעה באופן מחתרתי (צילום: מעריב אונליין)
גט דרייעבר - אחת מקבוצות הווצאפ המספקות שירותי הסעה באופן מחתרתי (צילום: מעריב אונליין)

יהודה בר-אור, יו"ר איגוד נהגי המוניות הארצי 21 שנה, אמר למעריב: "מדובר בתופעה מכוערת. לפני הכל, הנהגים הללו פוגעים בנוסעים שעולים לרכבם מאחר ואין להם כל ביטוח להסיע נוסעים בשכר ובמקרה של תאונת דרכים, ליושבים ברכב לא תהיה זכות לפיצויים. אנחנו - נהגי המוניות - משלמים 12,000 ש"ח לביטוח להסעת נוסעים, וזאת בנוסף להכשרה מקצועית שאנו עוברים המפוקחת על ידי משרד התחבורה. כל נהג מונית בישראל שילם לא מעט כסף כדי לקבל אישור להסיע נוסעים בשכר. זו עבריינות לשמה! הם פוגעים גם כיס שלנו וגם בנוסעים".

הוא המשיך: "שלשום שלחתי פנייה למפקח על התעבורה בצירוף של לא מעט צילומים של דרייברים בשדה התעופה בן גוריון ובמקומות נוספים. ישבנו עם אסי אוזנה, מנהל אגף מל"ח ועם נציג משרד התחבורה והובטח לי חד משמעית שעניין הדרייברים יטופל. מדובר בפתח לשחיתות, להעלמות מס והכי גרוע, לפגיעה בזכות האדם לנסוע בתחבורה ציבורית בשקט נפשי בידיעה שאם חס וחלילה תקרה תאונה, יש מי שיכסה את הנזק. אסור לתת לגזל ולזלזול בחוק להימשך".

מוניות yango (צילום: מריה טרויאנקר)
מוניות yango (צילום: מריה טרויאנקר)

מצי שבתאי, מנכ"ל ארגון ועד נהגי המוניות, אמר למעריב: "התופעה לא התחילה היום או אתמול, היא קיימת כבר שנים. במידה והרשויות לא יתחילו לאכוף את החוק, אנחנו נמצא את הדרך להגן על פרנסת נהגי המוניות".

ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה רואה בחומרה רבה הפעלת מוניות פיראטיות בניגוד לחוק. אגף הפיקוח והרשות הארצית לתחבורה ציבורית מבצע פעולות אכיפה שוטפות ויזומות כנגד נהגי רכב פרטי המסיעים נוסעים בשכר בניגוד לחוק. על פי החוק, נהג המבקש להסיע נוסעים בשכר חייב להחזיק ברישיון להפעלת מונית מטעם משרד התחבורה, כמו כן, על המונית לעמוד בתקנות ובתנאים שקבע משרד התחבורה".

"אגף הפיקוח מתייחס לכל תלונה המוגשת אליו במלוא הרצינות ומעודד אזרחים להתלונן בכל מקרה של הפעלת מוניות בניגוד לחוק. בנוסף לכך, מטפל המשרד בכל פרסום או מודעה המזמינים נוסעים לנסוע במונית פיראטית בניגוד לחוק תוך עבירה על תקנות התעבורה. בכוונת משרד התחבורה לבדוק את הפרסומים המציעים לנוסעים להשתמש בשירותי רכב פרטי במסווה של מוניות לכל דבר ולנקוט בכל האמצעים המשפטיים כנגד נהגים הפועלים בניגוד לחוק".

מוניות בירושלים, אילוסטרציה (למקום ולמצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
מוניות בירושלים, אילוסטרציה (למקום ולמצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)