ארגוני הנשים ומפגינות רבות צועדים הערב (חמישי) במרכז העיר החרדית בני ברק, כפעולת מחאה נגד המקרים האחרונים של אפליה נגד נשים במקומות ציבוריים. בתוך כך, התייצבו בעיר מוחים נגד הצעדה, הפגינו נגד המוחות ונשאו שלטי "העולם לא יכול להתקיים בלי תורה".

לקראת מחאת ארגוני הנשים בבני ברק: אלו הסדרי התנועה באזור | כל הפרטים
לא הדרת נשים: זו הסכנה האמיתית לדמוקרטיה בישראל | דעה

צפו בשידור החי מהמחאה:

מחאת הנשים בבני ברק (צילום: אבשלום ששוני)
מחאת הנשים בבני ברק (צילום: אבשלום ששוני)

לאחר שהמשטרה אישרה באופן חריג את המחאה המתוכננת, היא הודיעה על הסדרי התנועה בעיר באזור בין 19:00 עד 23:00, כשמספר רחובות נחסמו לתנועה.

מטעם "בונות אלטרנטיבה" נמסר: "הממשלה הזו פועלת לנירמול ההדרה כאשר קובעת שהפרדה היא לא אפליה. ההחלטות של הממשלה הזו ושל ההנהגה החרדית משפיעות על כל תחומי החיים שלנו ונכנסות לכל בית - חרדי, דתי וחילוני. באנו הנה היום כדי לומר לרחוב החרדי, שמורכב מגברים ונשים, ׳עד כאן'. אם הממשלה הזו רוצה להפר את החוזה - אנחנו נפתח אותו עד הסוף. סמכויות בתי הדין הרבניים, הפרדה במרחב הציבורי, שוויון בנטל, שוויון כלכלי, שוויון חברתי. אנחנו נשמיע את הקול שלנו גם במרחב הציבורי בבני ברק".

מחאת הנשים בבני ברק (צילום: בונות אלטרנטיבה)
מחאת הנשים בבני ברק (צילום: בונות אלטרנטיבה)

במהלך המחאה, נאמה לי הופמן אגיב, מנהלת השטח של ארגון ״בונות אלטרנטיבה״: "אני לי הופמן אגיב, נשואה לגיא, אמא של אריאל ואלכס.
כבר שמונה חודשים שאני מובילת השטח של ארגון בונות אלטרנטיבה, ארגון פמיניסטי של נשים למען נשים. הגענו הערב לבני ברק, כדי להודיע לציבור החרדי שהחוזה הופר. מה שהיה לא יהיה ואנחנו דורשות לכתוב חוזה חברתי חדש, חוזה בו יהיו שוויון זכויות, שוויון חובות ושוויון בנטל. לא תשלחו את הילדות שלנו לשבת מאחורה באוטובוס! לא תבקשו מאיתנו להתכסות! כבודכם לא מתעלה על כבודנו! לא תשחיטו שלטים עם פרצופים של נשים! לא תמנעו מאיתנו להיכנס לבריכה! לא תמנעו מאיתנו לשיר!".

היא סיפרה: "בחודשים האחרונים הוצאתי אינספור פעילויות שטח מטעם בונות אלטרנטיבה. מעולם לא קיבלתי כל כך הרבה ביקורת על פעילות כמו על זו. לכל מי שאמרו לי שצעדת נשים בבני ברק היא אצבע בעין אני רוצה לומר - מי שחושב שצעדה של נשים במרחב הציבורי היא פרובוקציה, צריך לשאול את עצמו 'למה?' למה נשים שהולכות ברחוב הן דבר כל כך מפחיד ומסוכן שיש להימנע ממנו?".

לי הופמן אגיב, מנהלת השטח של בונות אלטרנטיבה (צילום: בן כהן מגפון ניוז)
לי הופמן אגיב, מנהלת השטח של בונות אלטרנטיבה (צילום: בן כהן מגפון ניוז)

"יש לי חדשות בשבילכם, תושבי בני ברק הם לא ילדים קטנים שזקוקים להגנה", היא המשיכה. "לציבור החרדי יש אחריות! אי אפשר להפיל את הכעס רק על ההנהגה, כשמי שבוחר בהנהגה זה הציבור! הגיע הזמן שבבני ברק ישמעו שאנחנו כועסות! אנחנו לא נתפשר על הזכויות של 51% מהאוכלוסיה בשם 'הכלה או התחשבות'".

"אירועי השבועות האחרונים לימדו אותנו שהנוכחות שלנו במרחב הציבורי לא מובנת מאליה. מנסים יום יום, שעה שעה, לדחוק אותנו החוצה- הן משולחנות קבלת ההחלטות והן מהמרחב הציבורי. במשך 75 שנים החיים בישראל אופיינו בסטטוס קוו, פשרה דו צדדית שלא היתה מושלמת אבל איפשרה חיים משותפים לציבורים עם ערכים מאוד שונים. הכבוד בינינו צריך להיות הדדי. וכעת, הסטטוס קוו הופר! אנחנו כאן הערב כדי להגיד- לא עוד!", סיכמה.

מחאת הנשים בבני ברק. צילום: יאיר פלטי

כזכור, בהודעת תנועות הנשים על הצעדה, נכתב: "הם רוצים לזרוק אותנו למושב האחורי של האוטובוס, הם דורשים מהבנות שלנו להתכסות, הם פיטרו את כל הנשים שהיו מנכ"ליות משרדים ממשלתיים, הם רוצים שרק אנחנו נהיה אמהות חרדות לחיילים משרתים. לא נסכים, הילדים שלנו לא שווים פחות! הם רוצים לקחת את הנשים מאות שנים אחורה. מי שחושב שנניח לו לבזות נשים, נערות וילדות, מי שחושב שיצליח להדיר נשים מהמרחב הציבורי ועמדות השפעה - לא רק טועה, אלא יקבל אותנו אצלו ברחובות.

לפני אישור המחאה, במשטרה נטו שלא לאשר את הבקשה למחות בעיר. גורמים בעיר ובמשטרה היו סבורים כי צעדה כזו עלולה להוביל לחיכוך שיגרום לעימותים משמעותיים.