ע"פ נתוני הלמ"ס ונתוני משרד העבודה, החברה הערבית מהווה 15% מכמות המועסקים בישראל כש-44.7% מהנשים ו-76.4% מהגברים במגזר הערבי משולבים בשוק התעסוקה.  במסגרת ועידת נצרת של המוסד לבטיחות ולגיהות שנערך היום (שלישי), הציג ד"ר סמי סעדי ממצאים חדשים על מצב התחלואה התעסוקתית במגזר ערבי מתוך סקר חדש של מחלקת המחקר של המוס"ל שבחן בקרב 2042 עובדים מכלל הסקטורים בישראל את סוגי תחלואה עיקריים במקום העבודה: בעיות שריר-שלד, פגיעות עור, תחלואה של דרכי הנשימה, מחלות לב וכלי דם, פגיעות שמיעה, פגיעה כתוצאה מאלימות, תאונות עבודה, פגיעה בשינה ופגיעה רגשית שנבחנה על ידי לחץ ושחיקה.  כ-11% מהמשתתפים בסקר היו מהמגזר הערבי. 

ע"פ ממצאי הסקר העובדים במגזר הערבי מדווחים שהם נפגעים יותר מבחינה פיזית ונפשית במקום העבודה וחווים שחיקה גדולה יותר, ביחס לעמיתיהם במגזר היהודי. כ-41.1% מהעובדים הערבים דיווחו על כאבי גב תחתון שפגעו בתפקודם לעומת 22.8% בקרב העובדים היהודים. 36.5% מהעובדים הערבים דיווחו על כאבי עורף וצוואר שפגעו בתפקודם, לעומת 13.1% מהעובדים היהודים. הפגיעות שונות ומגוונות בקרב העובדים במגזר הערבי: 4.1% דיווחו על הרעלה כתוצאה מחשיפה לחומרים כימיים, 4.6% דיווחו על שבר שנגרם במקום העבודה, 7.9% דיווחו על עצם זר שנכנס לעיניהם ו-8.3% דיווחו שלקו במכת חום או התביישות. גם כאן, בכלל הנתונים העובדים הערבים נפגעה יותר מהעובדים היהודים (1.2%, 2.1%, 3.7% ו-3% בהתאמה).

הפגיעות אינן מסתכמות רק בפגיעה פיזית, אלא גם בפגיעות נפשיות הנובעים מתחושת שחיקה והתמודדות עם גורמי לחץ. 37% מהעובדים במגזר הערבי דיווחו על תחושת שחיקה גבוהה לעומת 19.5% בקרב העובדים היהודים. 19.5% מהעובדים מהמגזר הערבי מעידים שהם שוקלים לעזוב את העבודה לפחות פעם בשבוע אל מול 9.5% מהעובדים היהודים.

כמו כן 35% מהעובדים במגזר הערבי מעידים על כך שאינם מקבלים סמכויות ויכולת לפעול בעצמאיות בשטח במקום העבודה, אל מול 21% מהעובדים במגזר היהודי. 30% מהעובדים במגזר הערבי מדווחים על חוסר איזון בין בית לעבודה, אל מול 20% מהעובדים היהודים. 28% מהעובדים במגזר הערבי מעידים על מכשולים ארגוניים אל מול 13% מהעובדים היהודים. 23% מהעובדים במגזר הערבי מדווחים על עומס פיזי בעבודה, אל מול 8% מהעובדים היהודים ו-17% מהעובדים במגזר הערבי דיווחו על תוקפנות בעבודה לפחות פעם בשבוע, אל מול 11% בקרב העובדים היהודים. מבחינת תנאי העבודה, 40% מהעובדים מדווחים על עבודה בתנאי חום אל מול 24.8% בקרב העובדים היהודים (בחישוב של גברים ונשים בשוק העבודה סה"כ)

בכדי להיאבק בתאונות העבודה בחברה הערבית, המוס"ל הגביר את פעילותו בחברה הערבית בשנת 2023. מדריכי המוס"ל ביצעו הדרכות במקומות עבודה בכ-71 ישובים מתוך 79 היישובים הקיימים במגזר הערבי. כ- 13,035 פעילויות אבחון סיכונים והדרכות ביצעו מדריכי המוס"ל בחצי הראשון של שנת 2023 חלק לא מבוטל מהעובדים באתרי הבנייה מגיעים מהמגזר הערבי והבדואי בפרט, המוס"ל שם לעצמו למטרה לתת מענה להביא לחיזוק ולשיפור המקצועיות ותרבות הבטיחות באתרי הבנייה באמצעות הדרכות שמעבירים המדריכים בשפה הערבית וגם באמצעות ניידות המוס"ל. כ-6,008 פעילויות שהם כמחצית מפעילויות המדריכים התבצעו באתרי הבנייה. הליקויים המרכזיים שנמצאו בדו"ח המוס"ל: כ-704 מקרים בהם נמצא כי לא קיים באתר פנקס כללי למנהל העבודה כנדרש בחוק, כ-657 אתרים שאינם מגודרים כנדרש, 586 דיווחים על מחסור בשילוט עם בעלי התפקידים של החברה המבצעת כנדרש, 447 דיווחים על היעדר גידור, כיסוי פתחים ואמצעי מגן למניעת נפילת משטחי עבודה בגובה, 440 דרכי גישה שאינן בטיחותיות, 435 דיווחים על משטחי עבודה ומדרכות מעבר שמהם עלול אדם ליפול לעומק העולה על 2 מטרים ודיווחים נוספים ודיווחים נוספים.
 
מנכ"ל המוס"ל, ד"ר מיקי וינקלר הגיב לממצאים ואמר: "הנתונים שאספנו על התחלואה התעסוקתית בחברה הערבית מדאיגים.   אנחנו במוס"ל פועלים מסביב לשעון לקידום תרבות הבטיחות בכלל מקומות העבודה ונותנים דגש מיוחד גם בחברה הערבית על מנת להקנות את הכלים הנדרשים לשמירה על בריאותם ולהיאבק בתופעה המדאיגה של נפגעים, הרוגים בתאונות עבודה ותחלואות ארוכות טווח ובלתי הפיכות הנגרמות לעובדים במקום עבודתם. אנו קוראים לכל היזמים ולכל המנהלים להיעזר בשירותינו למען שינוי תרבות הבטיחות ושמירה על ביטחונם של העובדים, ביחד נצליח כולנו לקדם תרבות של בטיחות במדינת ישראל.