איגוד העמותות לזקן בישראל הל"ב ועמותת מטב הודיעו על המשך השבתת מרכזי היום לקשיש במחאה על אי עדכון התעריף המשולם להם, זאת לאחר שדרישת שביתת האזהרה בחודש שעבר לא נענתה על ידי שר הרווחה ומשרד הרווחה.

מרכזי היום לזקן יסגרו את שעריהם מחר (יום רביעי) ולא ינתנו בהם שירותים. בחודש שעבר (15.8) קיימו מרכזי היום שביתת אזהרה בת יום אחד בדרישה ממשרד הרווחה להעלות את התעריף המשולם על ידם. מאחר ולא חלה שום התקדמות מצד משרד הרווחה והאוצר או היענות מצד שר הרווחה להיפגש ולפתור את המשבר, המרכזים יחריפו השבוע את המאבק להעלאת התעריף.

בארץ פועלים כ- 180 מרכזי יום לזקן המעניקים רשת ביטחון חברתית ובריאותית לכ-15,000 קשישים, כולל קשישים עם דמנציה ואלצהיימר. תקציבם של של מרכזי היום אינו מעוגן בבסיס התקציב דבר המקשה על ניהול תקין ויציב של המרכזים, אלא מתוקצב על ידי תעריף שלא עודכן משנת 2021 ומשולם לפי מספר המבקרים במרכז היום. אי עדכון התעריף גורם למרכזי היום גרעונות כספיים המוערכים במיליוני שקלים עד כדי כך שחלק מהמרכזים אינם יוכלו במצב הנוכחי להמשיך להתקיים באופן עצמאי עד סוף שנת 2023.

שמואל קידר מנכ״ל איגוד העמותות לזקן: "מרכזי היום לזקן מעניקים טיפול ומפיגים בדידות בקרב אלפי קשישים בכל בארץ. בשל חשיבותם הקריטית של המרכזים לאוכלוסיית הקשישים, היה מצופה ששביתת האזהרה שקיימנו בחודש שעבר תביא את שר הרווחה ומשרד הרווחה לשולחן על מנת לתת פתרונות מעשיים למשבר בהקדם. בפועל אנחנו לא רואים שום התקדמות או כוונה לפתור את המשבר התקציבי של מרכזי היום אלא העברת האחריות בין משרדי האוצר, הרווחה והעבודה. היינו שמחים לחזור לפעילות ולשגרה בהקדם אך במצב התקציבי הנוכחי של מרכזי היום אין לנו ברירה ולא נשקוט עד שהמשבר ייפתר."

ליאור שטרסברג, מנכ"ל עמותת מטב: "יש קונצנזוס מקצועי לגבי חשיבות מרכזי היום כגורם טיפולי וחברתי משמעותי, אשר גם מונע הידרדרות תפקודית של ציבור האזרחים הוותיקים בישראל. מדובר בשירות חיוני ומציל חיים לציבור התשושים ותשושי הנפש, שהמרכז יום עבורם היא סיבה לצאת הביתה. אנחנו במטב גאים בשירות וזה הרגע שעלינו להילחם עליו עבור הקשישים היקרים ובני המשפחות הנשענים על מרכזי היום.  לצערי הרב בשנים האחרונות תעריף מרכז היום נשחק באופן דרמטי והגיע הזמן לעשות מעשה ולמנוע את התמוטטות מרכזי היום בישראל. אנו נחושים להיאבק למען שימור וחיזוק פעילות מרכזי היום. אנו קוראים לשר הרווחה והביטחון החברתי לפעול בדחיפות להביא לפתרון המשבר".