לאור הכרעתה הקרבה של ממשלת ישראל לגבי סוגיית הקמתם של נמלי תעופה בינלאומיים נוספים ומשלימים לנתב"ג, חתמו אתמול ארגוני סביבה וחברה בישראל על אמנה חדשה, המדגישה את הסכנות הסביבתיות הטמונות בהקמת שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל, ומתנגדת אליה נחרצות. החלטה שכזו תוביל לפגיעה קשה במרחב הכפרי, בשטחים החקלאיים ובאזור בכלל, שעל פי תמ"א 35 מיועד להיות מכלול נופי המשמר שילוב ערכי נוף, טבע, חקלאות ואתרי מורשת. 

הבחירות המוניציפליות בבאר שבע: האם נמצא יריב ראוי לרוביק דנילוביץ'?
אלמונים ירו לעבר ביתו של מועמד לראשות מועצת ג'דידה מכר: "זו לא פעם ראשונה"
 
הקמת שדה תעופה בינלאומי במרחבי עמק יזרעאל - תוביל להידרדרות משמעותית באיכות הסביבה והחיים של תושביו, ולהקמת מוקד פיתוח חדש אשר יביא לפגיעה חמורה בשטחים הפתוחים ובערכי טבע שאין להם תחליף. שדה בעמק מחייב הקמת תשתיות חדשות, בכללן מסילת רכבת ורשת כבישים ומחלפים, אשר יחריפו את הפגיעה הקשה בעמק.

״נודע לנו שלאחר החגים, הממשלה אמורה להתכנס ולדון במיקום שדה התעופה המשלים לנתב״ג. לכן חתמנו על האמנה במטרה להדגיש את חומרת הפגיעה שעתידה לקרות אם השדה יוקם ברמת דוד״, אמר נדב שרון, מתאם הרשויות לנושא שדה התעופה בעמק יזרעאל. 

״המאבק החל ב-2015, כאשר הממשלה החליטה לבחון הקמת שדה תעופה משלים במרחב רמת דוד״, סיפר. ״אנחנו מדברים על היקף של 33 מיליון נוסעים בשנה - פי אחת וחצי מהנוסעים בשנה בנתב״ג כיום. הסיבה שהחליטו להקים שדה תעופה נוסף מלכתחילה היא בין היתר בעקבות הרעש החזק שממנו סובלים התושבים שגרים בסמוך לנתב״ג. רוצים להעביר את העומס שחווים התושבים שם - אל תושבי עמק יזרעאל, שיסבלו מהרעש החזק והנזקים הסביבתיים השליליים של שדה תעופה בגודל מפלצתי שכזה״. 

מעבר לרעש החזק שיגיע אף עד חיפה ועפולה - שרון מפרט על נזקים נוספים שעלולים להתממש: ״הקמת שדה התעופה יהפוך את עמק יזרעאל מעמק חקלאי, שהוא אסם התבואה של מדינת ישראל - לאזור אורבני ובנוי עם מסילות, כבישים, האנגרים ואירפורסט סיטי. לא יהיה כאן זכר לטבע וחקלאות. בנוסף, לאחר שבדקנו עם מומחים, גילינו שמסלול המטוסים הוא באמצע נתיב הנדידה הציפורית. העובדה הזו עלולה להוות סכנה בטיחותית קשה מאוד למטוסים, עם להקות ציפורים שיפריעו לשדה הראייה של הטייס. זו לא שאלה של אם יקרה אסון - אלא מתי. שלושת הנזקים החמורים הובילו אותנו לצאת למאבק בהובלת ראשי הרשויות באזור - שחברו לראשי רשויות שנמצאות בסמיכות ל׳נבטים׳, אשר מעודדים את הקמת שדה התעופה בנגב״. 

גם ארגוני הסביבה קוראים לממשלה להקים את שדה התעופה המשלים בבסיס נבטים שבנגב, זאת לאור היותו של המיקום המועדף מבחינה סביבתית. הם טוענים כי ״זהו מקום אידיאלי להקמת שד"ת משלים, לאור מיקומו בתוך המחנה הצבאי, נגישות דרכי ההגעה אליו והתשתיות הקיימות, שיחסכו מיליארדי שקלים למשק הישראלי. בנוסף, הקמת שדה תעופה במיקום זו היא הזדמנות אדירה לפיתוח כלכלי וחברתי בנגב, אשר תביא ליצירתן של כ-30,000 משרות איכותיות בתחומים שונים. בראייה סביבתית-חברתית-כלכלית ארוכת טווח, אין ספק כי נמל תעופה גדול בנבטים הוא החלופה המיטבית והמועדפת״.

יוהן אטלן, מנכ"ל מועצת הנגב, מסר: "מדובר בהחלטה חסרת תקדים שעשויה להשפיע על העתיד של כלל תושבי המדינה. העובדה כי כל כך הרבה ארגוני סביבה וחברה כולל מומחים מהאקדמיה תומכים בהקמת נמל תעופה אזרחי בנבטים, מעידה על הקונצנזוס הגורף שיש לא רק בקרב כלל ראשי רשויות בנגב ובקרב מקבלי החלטות. אנו משוכנעים שהממשלה תפעל לקדם את ההחלטה האמיצה והחשובה ביותר לטובת תושבי האזור ולטובת מדינת ישראל".   

מהחברה להגנת הטבע נמסר: "מכל הבחינות - כלכלית – חברתית, סביבתית ואקולוגית, יש עדיפות ברורה וחד משמעית, לחלופת נבטים. הגיע העת להכריע- שדה התעופה יוקם במקום המתאים ביותר, בנבטים".

חברי המגמה לתכנון ערים, המחלקה למדעי הסביבה, גאואינפורמטיקה ותכנון ערים באוניברסיטת בן גוריון מסרו: "כאנשי סביבה, תכנון מרחבי ופיתוח, אנו תומכים בכל פה בחלופת של הקמת שדה תעופה בינלאומי בנבטים. זו היא הדרך האחראית יותר מבחינה סביבתית, כלכלית ותחבורתית ובראייה של צרכי הדורות הבאים."

מטעם ארגון "מגמה ירוקה" נמסר: "כשאנחנו מדברים על צדק סביבתי, חייבים לדבר גם על צדק חברתי. מבין שתי האפשרויות להקמת שדה תעופה, עמק יזרעאל או נבטים, האחרונה היא זאת שמצליחה להשיג את הצדק הזה. הקמת שדה תעופה בנבטים תהיה על תשתית קיימת ולכן לא תפגע בסביבה ובא.נשים שחיים באזור ותאפשר עוד מקומות עבודה שיעזרו ליותר אוכלוסיות להתפרנס. לעומת זאת, הקמת שדה התעופה בעמק יזרעאל תפגע אנושות בחקלאות ובשטחים האקולוגים, וכך גם בא.נשים שחיים באזור. אנחנו במגמה ירוקה קוראים לממשלה לקבל אתת ההחלטה הנכונה."

ניקול הוד סטרו, מנכ"לית קרן מיראז' ישראל השותפה לאמנה מסרה: "קרן מיראז' רואה בשדה תעופה בנגב פתרון לאומי מיטיב לכל תושבי מדינת ישראל. עבור הנגב ותושביו מדובר בגורם שישנה את המשחק ויביא לכמות עצומה של עשרות אלפי משרות לתושבי האזור. הקמת השדה בנבטים תנגיש גם את התיירות בנגב לקהל הבינלאומי שבין כה מגיע לבקר במדבר הידידותי בעולם ותאפשר להם ליהנות מההיצע התיירותי והאנושי המגוון שיש בנגב. רק הנגב מוכן תשתיתית למהלך הזה, שמעבר לטוב שיעשה בנגב, יפחית משמעותית את הצפיפות והעומסים של נתב"ג ויהפוך את חווית הטיסה לחו"ל והחזרה לארץ לנעימה יותר, ויפה שעה אחת קודם".

חגי רזניק, ראש מכון ריפמן לפיתוח הנגב, מסר: "אנו בדואים ויהודים במכון ריפמן הצגנו במחקר מעמיק את התועלת שבהקמת שדה בנבטים לנגב כולו. זהו מעשה מנהיגותי ממעלה ראשונה ואין לי ספק שישנה את פני הנגב בדגש על החברה הבדואית שנמצאת לפני אתגרים עצומים - כלכליים, סביבתיים וחברתיים".