תאגיד המים והביוב של תל אביב-יפו, מי אביבים, החל בימים אלה בפרויקט גדול ברחבי העיר, במטרה להשמיש מחדש בארות מים שנפסלו במשך השנים על ידי משרד הבריאות כתוצאה מירידה באיכות מי התהום, זיהום או החמרה של תקן מי השתייה.

השלב הראשון של הפרויקט יושק היום (חמישי) והוא כולל שני מתקני טיפול בבארות שנפסלו בעבר בצפון העיר: באר צהלה ובאר מסילה. מתקנים אלה פועלים בצורה אוטומטית, ומחוברים למערכות ניטור איכות מים ולמרכז השליטה והבקרה של מי אביבים. בשלבים הבאים יושמשו בארות נוספות בעיר.

מאז שנת 2000 נפסלו על ידי משרד הבריאות מעל 200 קידוחים בארץ לאספקה ישירה של מי שתייה. ברוב הקידוחים שנפסלו הופקו מים מאקוויפר החוף של מי התהום. תאגיד מי אביבים הוא הראשון בישראל לבצע פרויקט ניקוי אקוויפר החוף מהמזהם פרכלוראט, שמקורו במפעלי התעשייה האווירית ברמת השרון.

ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי אמר: "העיר נמצאת בנקודת זמן מיוחדת בהיסטוריה, שכוללת פיתוח מואץ של פרויקטים גדולי ממדים במרחב הציבורי, ובתוך כל אלה גם פיתוח ושיקום תשתיות כדוגמת תשתיות המים. זהו הבסיס לעיר בריאה וטובה לתושביה. באר צהלה היא הראשונה בעיר שבה הותקן מתקן המרחיק את הזיהום מהמים ומאפשר את אספקתם כמים העומדים בתקן מי שתייה".

עוד הוסיף: "לטיוב ופתיחה מחודשת של קידוחי מי שתייה יש יתרונות רבים במובן הסביבתי, הכלכלי והאסטרטגי, ובכך אף להביא בסופו של דבר לעצמאות העיר בהפקת מים, תוך הפחתת התלות הגוברת בהתפלה".

לפני כ־50 שנה היו בתל אביב-יפו כ־60 בארות שמהן הופקו מים לשתייה, אך עם השנים מרביתן בוטלו או נאטמו. כיום נשארו 24 קידוחים בלבד, שרק שבעה מתוכם פעילים ומספקים מי שתייה.

כדי לשפר את המצב הכינו במי אביבים, בתיאום עם משרד הבריאות ורשות המים, תוכנית רב־שנתית לטיוב והפעלה מחודשת של קידוחים שנפסלו, שבמסגרתה בכל הבארות שיופעלו מחדש יוקמו מתקני טיפול בטכנולוגיות המתקדמות ביותר, המרחיקות את הזיהום מהמים המופקים.

רוסקה ניקולאיב, מנכ"לית מי אביבים, מסבירה: "פרויקט טיוב הבארות בעיר מבטיח עוד שנים רבות של הפקת מי שתייה באיכות הגבוהה ביותר. אנחנו רואים ערך בהבטחת עצמאותה של העיר בהפקת מים, והפרויקט הזה מסייע לנו להגשים את המטרה".

היא מציינת כי לפרויקט יש יתרונות נוספים: "ישנו היתרון הסביבתי בסילוק הזיהום, שיכול להתפשט ולפגוע בקידוחים אחרים, והבטחה על שמירת מקור מים נקי לשימוש הדורות הבאים. בנוסף, ישנו יתרון בריאותי למהלך, שכן מי התהום בישראל עשירים במינרלים חיוניים לגוף, בעוד המים המותפלים נטולים מינרלים. יתרון נוסף הוא הפחתת התלות במתקני ההתפלה בשעת חירום, מה שעלול להוות איום על ביטחון המים של ישראל".