הסכסוך בין הצדדים נמשך: קטטה המונית פרצה אמש (שבת) בין נתינים זרים מאריתריאה ברחוב הרצל בנתניה, במהלכה נדקר למוות אחד המעורבים ונפצעו לפחות 10 בני אדם - בהם פצוע באורח קשה. בתיעוד הקטטה, נראים המעורבים משליכים כיסאות ופחים, וחלקם שוכבים על הקרקע ומדממים. המשטרה, שפתחה בחקירת המקרה, עצרה שישה חשודים במעורבות בקטטה האלימה. 

"נחצו כל הקווים האדומים": זעזוע לאחר מהומות האריתראים בנתניה

שעות אחדות לפני כן, נפצעו 11 אזרחים אריתריאים בקטטה שאירעה בשכונת התקווה בדרום תל אביב, ו-15 נתינים זרים נעצרו בחשד למעורבות בקטטה. חובשים ופרמדיקים של מד"א פינו את הפצועים, בהם צעיר כבן 20 ואדם נוסף באורח קשה, ארבעה אחרים במצב בינוני וחמישה במצב קל.

במשטרה מסרו הבוקר כי החשד הוא שהקטטה קשורה לסכסוך בין תומכי המשטר האריתריאי לבין מתנגדיו, סכסוך שהוביל בתחילת החודש להתפרעויות הקשות בדרום תל אביב, שבהן נפצעו כ-170 בני אדם ובהם עשרות שוטרים. המהומות, שחוללו גם הרס רב, פרצו בעקבות כוונת השגרירות האריתראית לערוך פסטיבל לציון יום העצמאות של המדינה.

מבקשי מקלט מאריתראה מפגינים נגד פסטיבל שגרירות המדינה בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני

כמה מתושבי הקהילה האריתראית סיפרו לעומק ל"מעריב" מה הוביל למהומות אמש ובתחילת החודש, מה עומד מאחורי הסכסוך המתמשך בין תומכי ומתנגדי המשטר שנמצאים בארץ, ולמה לטענתם ישראל לא צריכה להיות מקלט עבור תומכי המשטר:

מולו זעודה, פעיל חברתי מהקהילה האריתראית ותושב העיר פתח תקווה חושף מה עמד באמת מאחורי קיום הפסטיבל לציון יום העצמאות של המדינה בישראל: "הפסטיבל התקיים בכל ארץ בה שוהים פליטים אריתראים - במדינות כמו גרמניה, קנדה, שוויץ, ארצות הברית וכו׳. המטרה בפסטיבל, שמביא אמנים וזמרים מאריתראה שעושים ׳טור׳ הופעות בכל העולם וגם בישראל - היא למכור כמה שיותר כרטיסים כדי לגייס כסף למשטר של המדינה ולחזק אותו ואת הדיקטטור", הוא מספר. 

"70 אחוזים מהאריתראים שנמצאים בישראל הם מתנגדים למשטר, והגיעו לכאן כי היה איום ממשי לחייהם בארץ המוצא שלהם - רק כי העזו להגיד משהו נגד השלטון או לא לציית לו. לעומת זאת, תומכי המשטר הגיעו לארץ כדי להרוויח כסף ולעבוד כאן, לא כי יש איום על חייהם. צריך להבין שבאריתראה אין חוק וסדר, משפט, דמוקרטיה, ביטחון, כלכלה רגילה או שוויון - וזו הסיבה שאנו מתנגדים לשלטון. מהצד השני, אלו שתומכים במשטר בדרך כלל עושים זאת כי יש להם בית באריתראה והם לא רוצים שאף אחד מהמשטר ייגע ברכושם. יש תומכים אחרים שמקורבים לשלטון או מקבלים משכורת מהם כדי לעודד אנשים לתמוך בו תודעתית וכלכלית ולפגוע במתנגדים. כאשר אנו, מתנגדי המשטר, הבנו שהולך להתקיים כאן פסטיבל, שבו יגייסו כספים כדי לחזק ולהעצים את המשטר שמעניש את המשפחות שלנו שנותרו שם וגורם להם ולנו סבל רב כבר שנים - לא יכולנו להישאר אדישים". 

"כשקיימנו הפגנה מול שגרירות אריתראה בתל אביב, וגרמנו לאי-קיום הפסטיבל ולהרס המקום בתחילת החודש, התומכים התרעמו ונהיו אלימים כלפינו. אנחנו מתנצלים ומאוכזבים ממה שקרה, לא רצינו לחולל מהומה במדינה או לפגוע בתושבים או שוטרים ישראלים. להפך, אנשי החברה הישראלית מסייעים לנו המון במציאת מקור פרנסה ועבודה ואנחנו מוקירים על כך תודה", הוסיף. 

הפגנת מבקשי מקלט מאריתראה בדרום תל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת מבקשי מקלט מאריתראה בדרום תל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

לדבריו, העימותים בין מתנגדי ותומכי המשטר בישראל לא החלו רק לאחרונה - אלא מתקיימים כבר שנים: ״תופעת מקרי הרצח של מתנגדי המשטר לצערי מתקיימת כבר שנים מאז שהגענו לכאן - אך היה מוסכם שאנחנו משתיקים את המקרים ומשאירים אותם בתוך הקהילה. ההצדקה לרצח של התומכים היא שלטענתם מי שמתנגד למשטר - הוא פחדן שצריך לרצוח אותו. הם תמיד איימו עלינו וניסו להפחיד אותנו - אך ניסינו לפעול בדרכי שלום ולא לפעול על פי דרכם האלימה. הם כל כך להוטים לפגוע בנו גם כי הם מקבלים כספים מהשלטון על כל ביצוע פעולה כזאת". 

"במקרה הנורא שקרה אמש, יצא אדם מביתו, שבעבר התבטא נגד המשטר - ובדרך חזרה לביתו, אנשים שהם תומכי משטר דקרו אותו עם סכין. לאחר מכן, מתנגדי המשטר שמעו על כך, תמכו בו והתקוטטו עם הדוקרים. בהמשך, המשטרה הגיעה ואף ירתה על מתנגדי המשטר. שניים מתוכם נפצעו, ותומך אחד נרצח. מבחינתם אפשר לרצוח כל אחד שמתנגד למשטר - לא משנה מי הוא״, מוסיף מולו. 

על אף הקשיים כאן, הנתינים הזרים לא רואים אף אופציה לחזור לארץ שהגיעו ממנה: ״בשבילי, אריתריאה היא גהינום שאי אפשר שלא להתנגד אליו. אי אפשר לחשוב או להביע שם את הדעה שלך. אין שם חופש ביטוי, ואם חשבת במקרה מחשבה שמנוגדת לשלטון - אתה עלול להיכנס לבית הכלא או אף להירצח. זו הצפון קוריאה של אפריקה - אין שם זכויות אדם. הם מחייבים להתגייס לצבא עם תשלום זעום מדי חודש למשך כל חייך וללא זכויות. אם אתה מחליט לא להתגייס ובורח - יכולים לקחת אותך או את אשתך לכלא לשנים רבות, וגם לגזול ממך את הבעלות על הבית שלך״, הוא נזכר. 

 ״אני נמצא בישראל 14 שנה לאחר הבריחה שלי מאריתראה״, מוסיף ג׳ון, תושב דרום תל אביב. גם הוא, כמו מולו, פעיל חברתי בקהילה ומתנגד משטר. ״אריתראה היא מדינה שאין בה תקווה, חוק או משפט. מכריחים אותך להתגייס שם לכל חייך - אין שם זכות בחירה. לוקחים אזרחים לכלא, ויורים באנשים כאילו שזה נורמלי. ראש הממשלה הוא דיקטטור שעובד עם מושחתים, ולוקח את הכסף של המדינה לשימוש אישי שלו". 

״סבלתי מהמשטר רבות. שירתי בצבא, ולאחר שנה של שירות שבה לא הסכימו לתת לי חופש ולראות את משפחתי - ברחתי בעצמי. זה לא כמו בישראל - שחייל חוזר לפחות כל שבועיים. גם מבחינת השכר - נותנים לך עשרה דולרים לחודש ומכריחים אותך לשרת כל החיים בשכר הזה״, מספר ג׳ון. ״לא יכולתי להמשיך לחיות ככה״. 

לטענת ג׳ון ומולו, תומכי המשטר אינם זקוקים למקלט בישראל, ונמצאים כאן אך ורק כדי לעבוד ולהרוויח כלכלית כמה שיותר: ״אם תומכי המשטר אומרים שאריתראה טובה - אז למה הם כאן? הם טוענים שהם כאן רק כדי לעבוד, אבל לעבור את כל המסע הזה מאריתראה עד לפה רק כדי לעבוד? אני לא מצליח להבין אותם״, אומר מולו. 

״מי שתומך במשטר - שיחזור חזרה למדינה שלו. הוא לא נמצא תחת איום ממשי על חייו כמונו - מתנגדי המשטר, ואותו לא יכולים להרוג. הדבר החכם לעשות במדינת ישראל לדעתי, כמו במדינת קנדה - הוא שרק מי שהוא מבקש מקלט יקבל עזרה - ולא מי שתומך משטר ומגיע לכאן רק כדי לחפש עבודה. המתנגדים צריכים הגנה על חייהם וביטחון מהאיומים - בניגוד לאחרים שמגיעים לכאן ממניעים אחרים לא קשורים״, מציע ג׳ון.