יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ קיים היום (שלישי) סיור בנושא אובדן הביטחון האישי והפשיעה החקלאית בצפון ביחד עם ח"כ גדי איזנקוט וח"כ אלון שוסטר. במסגרת הסיור נפגשו עם חקלאים ובעלי עסקים שנפגעים כתוצאה מסחיטת דמי חסות.

יתמודד עם הפשיעה? "בן גביר מאתגר את המערכת, זה לא תמיד נעים בסביבת נתניהו"
ייעדר מדיונים ביטחוניים נוספים? בן גביר עלול להיות המוקש להסכם עם הסעודים

״מדינת ישראל בוערת מבפנים", אמר גנץ בסיור, "שדותיה בוערים, רחובותיה בוערים, הכבישים בוערים, מגרשי הספורט בוערים – והממשלה מבעירה. המשימה הראשונה, אם כי לא היחידה, שלשמה נוצר החוזה החברתי במדינה היא הביטחון האישי - והוא נשבר. אנחנו מסיימים סיור נוסף, ומפגש עם חקלאים ובעלי עסקים שהציגו לנו את הכאוס".

"את דעתי שצריך לפטר את השר בן גביר ולהציב אדם רציני ובעל כישורים מתאימים בתפקיד, כבר השמעתי ואני חוזר על כך גם היום", הוסיף, "ולצד זאת, בקרוב יסיים מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי את תפקידו. מינוי מפכ"ל מתבצע בממשלה, ואני קורא מכאן לראש הממשלה לזכור את אחריותו העליונה, להשתמש בסמכותו, ולראיין בעצמו את המועמדים למפכ"לות. אסור להשאיר את ההחלטה הקריטית הזו למדינת ישראל ואזרחיה בידי בן גביר".

לאחר מכן אמר גנץ: "מי שמקליט את המפכ"ל ומדליף מדיונים רגישים, מי שכושל יום יום בניהול הביטחון האישי, מי שהוא דמות אנטי ממלכתית, לא יכול למנות מפכ"ל בעת כזו. הצבת הבחירה בידיו היא הפקרת הביטחון האישי של כל אזרחית ואזרח בישראל. על ראש הממשלה, בהתייעצות עם אנשי מקצוע, למנות את המפכ"ל הבא, ולא להפקיר את התפקיד האסטרטגי הזה. אני קורא לשרי הממשלה כולם, לגלות אחריות וערנות, ולא להרים את ידם בעד מינוי מפכ"ל שישרת את השררה ולא את המדינה". 

בתגובה לדבריו של גנץ, גורמים במשרד לביטחון לאומי מסרו: "זו הודעה פופוליסטית, אין בה כלום ושום דבר. כמו ששר ביטחון ממנה רמטכ"ל, ככה שר לביטחון לאומי ממנה  מפכ"ל. כל ניסיון לשנות את ההתנהלות הזו היא כדי לתפוס כותרות". במשטרה לא רוצים להתייחס לסוגיית מינוי המפכ"ל. גורמים במשטרה מציינים: "עליו המנדט למנות את המפכ"ל, אנו תקווה שהוא יעשה זאת מתוך המערכת בלי מפריע וכמו שצריך. מעבר לכך, לא נתייחס".

נזכיר כי ברשימת המועמדים למפכ"לות עומדים ניצב אבי ביטחון מפקד מחוז מרכז, ניצב דורון תורג'מן מפקד מחוז ירושלים, ניצב פרץ עמר מפקד מחוז תל אביב וניצב יורם סופר שמונה לפרויקטור למגזר הערבי. הסיכויים שלו להתמנות הצטמצמו לנוכח העובדה שהפשיעה במגזר לא עוצרת.

בני גנץ, גדי אייזנקוט, אלון שוסטר בסיור בצפון (צילום: ללא קרדיט)
בני גנץ, גדי אייזנקוט, אלון שוסטר בסיור בצפון (צילום: ללא קרדיט)

כאמור, במהלך הביקור בצפון הגיע גנץ לחברת ״הדסים״ בראש פינה שבבעלות אפרת ויריב בן עמי, אחים בעלי עסק משפחתי שנפגע מפרוטקשן. בחודש יולי האחרון, נכנסו עבריינים חמושים מהכפר טובא זנגריה לחצר של החברה, החלו לירות, כפתו את השומר והציתו קומביין שעולה מיליונים. המקרה של משפחת בן עמי הוא לא היחיד, ואליו מצטרפים שורה של מקרי הצתה או גביית פרוטקשן באופן יומיומי בצפון הארץ.

בתגובה לאירועים שנשנים וחוזרים על עצמם, והעדר טיפול משטרתי וממשלתי - החליט יריב להקים את תנועת ״עד כאן״, שנלחמת כנגד תופעת הפרוטקשן שגובה מהחקלאים ובעלי העסקים נזקים כלכליים ונפשיים כבדים. התנועה מונה כבר כאלפי חברים שאף בונים פעילות ביטחונית עצמאית כנגד גובי הפרוטקשן. 

כזכור, בשבוע שעבר, הם קיימו  פגישה עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בנושא הצעת חוק פיצוי לנפגעי פרוטקשן, שייעלה לדיון ביום שלישי בשבוע הבא בוועדה לביטחון לאומי בכנסת.