הביטו לשמיים: היום (רביעי) ומחר צפויים לחלוף בשמי ישראל כחמישים אלף עיטי חורש, שהם כמחצית מהאוכלוסייה העולמית של עוף דורס זה.

הדולר בדרך ל-4 שקלים? אלו הסיבות שהמטבע נחלש
לא מפסיקים לנשוך את השפה? אתם לא לבד ויש הסבר לתופעה

צפרי החברה להגנת הטבע מספרים כי מערכת מזג האוויר החורפית שפקדה את מזרח הים התיכון בימים האחרונים, גרמה ל-'פקק תנועה' בשמיים, מצפון לישראל, שהשתחרר היום. 

"מזג האוויר המעונן והבלתי יציב מונע מעופות דואים כמו עיט החורש להתקדם בנדידה", אומר ד"ר יואב פרלמן, מנהל מרכז הצפרות בחברה להגנת הטבע. "עם התבהרות השמיים, מתחדשת הנדידה. שיירות של אלפי עיטים נכנסות לישראל מלבנון וחוצות את השמיים לכיוון דרום מערב. הציר מתרכז מעל מזרח גוש דן, ומשם ממשיך דרך השפלה הדרומית, אל הנגב ואל סיני". 

עיטי חורש היום ביער בן שמן (צילום: יובל דקס, החברה להגנת הטבע)
עיטי חורש היום ביער בן שמן (צילום: יובל דקס, החברה להגנת הטבע)

עיט החורש הוא עוף דורס גדול למדי, עם מוטת כנפיים של כמעט שני מטרים. הוא דוגר ביערות ותיקים במזרח אירופה ובמרכזה, ומבלה את החורף ביערות אפריקה שמדרום לסהרה, דרומה עד לדרום אפריקה. עיט החורש מוגדר כמין רגיש באירופה, בשל תלותו ביערות ותיקים שהולכים ונעלמים. כמו כן, הוא ודורסים נוספים, סובלים קשות מצייד בלתי חוקי מסיבי במדינות מסביב לישראל, במיוחד בלבנון. 

עיט חורש ביער בן שמן (צילום: יובל דקס, החברה להגנת הטבע)
עיט חורש ביער בן שמן (צילום: יובל דקס, החברה להגנת הטבע)

"כואב מאוד לצפות בעיטים שמגיעים אלינו מלבנון עם פצעי ירי", מוסיף ד"ר פרלמן. "עיטים פצועים אלה, מעידים על העיטים הרבים שנטבחים בלבנון. על הקהילה הבינלאומית לפעול בתקיפות נגד המדינות שמאפשרות צייד בלתי חוקי כזה. בישראל עלינו לעשות כמיטב יכולתנו, על מנת לסייע לעופות הנודדים להשלים את מסעותיהם בבטחה, כולל שמירה ושיקום של תחנות עצירה איכותיות, ושמירה על שמיים בטוחים ונקיים מתשתיות, שעלולות לסכן אותם".