ראש עיר מאוים ברהט, בתל שבע לא מגיעים ללשכה וירי בין חמולות בערוער. במסגרת תכנית "גשם ראשון" שמוביל מפקד המחוז הדרומי במשטרה, ניצב אמיר כהן, למיגור הפשיעה במגזר הבדואי המשטרה נערכת לקראת יום הבחירות בחברה הבדואית. בניגוד ליישובים במגזר היהודי, בחברה הבדואית התושבים רואים חשיבות רבה ביום הבחירות לרשות המקומית.

האווירה מתלהטת לקראת החג: עימותים בין דתיים וחילונים בכיכר דיזינגוף | צפו
המועמד למפכ"ל מצא אשם בטיפול הכושל בגל האלימות: "המחאה משתקת שוטרים"

בממוצע, כ-90 אחוז מבעלי זכות ההצבעה יוצאים אל הקלפיות. התושבים רואים באירוע הבחירות כאחד הגורמים החשובים שישפיעו על חייהם באופן ישיר בחמש השנים הבאות והזדמנות לחלוקת ג'ובים עבור מי שיביא מספר קולות רב. "יום הבחירות בנגב זה אירוע מטורף, יותר מהבחירות בכנסת. זאת תחרות של פעם בחמש שנים על מי השבט החזק ביותר", אמר גורם במשטרה.

במודיעין המשטרתי סימנו את יום הבחירות והימים הסמוכים לו כימים נפיצים מאוד שאף עלולים לזלוג לאירועי אלימות בין החמולות השונות. כחלק מאותה היערכות יזמו במשטרה את "גשם ראשון", תכנית מבצעית שהחלה בחודש האחרון למאבק בתופעות הפשיעה הנובעות מסכסוכים שונים בין חמולות בחברה הבדואית במטרה למנוע הסלמה ולסכל באופן ממוקד פעילות פלילית.

"אנחנו מתכוננים ליום הבחירות כבר כמעט שנה מראש, מחודש ינואר. כוחות מג"ב, יס"מ, המון מודיעין ופעילות מניעה בעבודת מטה שקשורה באופן ישיר לנושא הבחירות", הסביר הגורם. במשטרה סימנו את היישובים תל שבע, ערוער רהט וכסייפה כמוקדים הנפיצים ביותר. לכן, על ערים אלו מתכוונים במחוז הדרומי לשים דגש ולהזרים כוחות משטרה רבים ביום הבחירות, שיכללו מאות שוטרים, כדי לשמור על הסדר ולמנוע אלימות בין החמולות השונות.

לאחרונה בוצע ירי לעבר ביתו של ראש העיר רהט, עטא אבו מדיעם. בעקבות אותו אירוע הוצמדה לו אבטחה. במקרה אחר, ראש מועצת תל שבע, עומאר אבו רקייק וסגנו לא מגיעים מזה תקופה ללשכה בעקבות סכסוך חמולות ביישוב. "הדרום מאופיין בשבטיות. אם יש סכסוך בתל שבע, אז כל המשפחה מעורבת לא אדם בודד. הסכסוך הוא לא אינדיבידואלי".

בשבוע שעבר חשפנו ב"מעריב" את מחירון הקולות ברהט. לפי המחירון, מי שיביא 500 קולות יהפוך למנהל בית ספר, מי שיביא 350 קולות יהיה סגן מנהל, 250 קולות יסייעו לכם להתקבל להיות גננת, 100 קולות יצמצמו לכם את החובות לעירייה ב-70% וכו'. במשטרה מסבירים כי נושא חלוקת הג'ובים בבחירות מוכר, אך התושבים לא משתפים פעולה עם המשטרה. "מי שמחליט מי יהיה ראש המועצה אלה השבטים והקואליציות שסוגרים. אם אני עכשיו ראש שבט, יש מאחורי כוח של 300 אנשים, אני מביא את כולם להצביע, אז אם אני נותן את הקול שלי אני מקבל משהו, תמיד יש משהו בקצה".

במשרד החינוך הכחישו מעורבות פוליטית של נבחרי ציבור במגזר הבדואי בבחירת אנשי הוראה וחינוך, והסבירו כי "שיבוץ של עובדי הוראה בחברה הבדואית מתבצע באמצעות רישום במאגר, באמצעות המחוז בלבד. המכרזים לתפקיד הנהלת בית ספר מתקיימים בהתאם לחוק המכרזים".