מבצע חרבות ברזל נמשך: האזעקות שהגיעו לאזור השומרון והישובים הסמוכים ונפילת טיל בשטח פתוח צמוד לכפר מארדה הסמוך לאריאל, הכניסו את אזור השומרון לבהלה ולחשש כבד. לאו דווקא מנפילת הטיל, שכן מדובר באירוע חריג למדי. תושבי השומרון חוששים מאוד מחדירת מחבלים מהכפרים הסמוכים. מרבית תושבי היישובים הסמוכים לגדר אפילו מעדיפים לפנות את ביתם ולערוק בשלב הזה לערים במרכז או אפילו באזור לכיש והשפלה - העיקר שיהיו רחוקים מחדירות מחבלים גם אם במחיר של שהיה בממ"ד. 

היום השישי למלחמה: דגל דאע"ש אותר בעוטף עזה; פצועים קשה מנפילה בשדרות
נסראללה יישב על הגדר? "הוא מבין שנשברו פה כללי המשחק" 

קרן ג'דידי, תושבת אלפי מנשה סיפרה ל"מעריב" על החששות: "יש לנו חשש בהחלט מחדירה של מחבלים וזו פעם ראשונה שאני מכינה ממ"ד. האזור פה, על בסיס קבוע בשבועות שלפני פרוץ המלחמה, יש פה שמירה של כיתות כוננות וגם של חיילים שנמצאים פה בגלל פיגועי הירי לעבר אוטובוסים, זריקות אבנים בכביש 55 בין קלקיליה לאלפי מנשה".

חדירת מחבלים משטח עזה לישראל (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

"מבחינת טילים אני לא מודאגת, באזור הזה יש את קלקיליה ואת כולם", ציינה. "אני יכולה לספר על חברה שלי שבעלה בלוחמה והיא והילדים עלו על מטוס וטסו לאתונה. זו בחורה פייטרית שהיא חלק מהחמ"ל שפשוט לא יכלה לשאת יותר את המצב. אין ספק שחדירת המחבלים גרמה פה לרבים לטראומה. בשעה הזאת אנחנו מגלים פעם אחר פעם שאין על אזרחי מדינת ישראל".

בעבר כבר התלוננת על פלסטינים שפרצו את הגדר?
"כבר הרבה זמן זה היה כמעט אפסי בגלל מעורבות של ראשי מועצות וישובים שנאבקו בנושא. עכשיו אתה יוצא בבקר לעבודה ואתה לא רואה נפש חיה".

תושבת שערי תקווה ארזה את החפצים, לקחה את בתה הצעירה ועברה לאשדוד: "אני מעדיפה לשהות בממ"ד מאשר להיקלע לסיטואציה של חדירת מחבלים ליישוב. זה תרחיש לא קיצוני בימים אלו. המרחק ביננו לכפרים הערבים שחלקם בעייתי או מרחק הליכה ומג'נין לכאן בנסיעה בתוך השטח בכפרים זה חצי שעה לכל המאוחר, כך שהכל יכול לקרות. לא יכולתי להרשות לעצמי לקחת סיכון".

ליפז כהן, תושבת אריאל: "אנחנו בחשש גדול בהחלט. אין לנו נשקים ארוכים. הסיורים פה לא מתנהלים בצורה ראויה וסדורה. היו פה מספר ניסיונות חדירה שבאמת נוטרלו אבל התקשורת מול התושבים היא לא במיטבה. אצלנו כמובן החשש הגדול הוא מחדירת מחבלים, זה לא תרחיש דמיוני".

נכנסתם לפאניקה בשמיעת האזעקה הבוקר?
"ברור. זו הפעם השנייה מאז 2014 שהייתה פה אזעקה ופעם ראשונה שהייתה נפילה. הכל מסביבנו זה כפרים ערביים, כך שזה לא החשש של התושבים אלא החשש הוא מחדירת מחבלים . הכניסה לסלפית עדיין פתוחה, יש פה פקקים, את זה היו חייבים לסגור. הם לא יכולים לנוע איתנו על אותם כבישים ובמיוחד שיש פה חיילים ומילואימנקים. מישהו חייב לקבל החלטות".