"זה פיגוע הטרור הרצחני ביותר. זו המלחמה הראשונה שלמעשה משודרת בליייב בפייסבוק - 24 שעות ביממה. זו פעם ראשונה שבה מצד אחד, מחבלים נכנסים עם מצלמות פתוחות בפייסבוק, שם הם מראים את התקיפה שלהם, את החדירה לקיבוצים, את השריפה, כלומר - הכל מתועד ומשודר לציבור הישראלי, הפלסטיני והערבי 24 שעות", הסבירה אורית פרלוב, חוקרת המכון למחקרי ביטחון לאומי ומומחית לשיח ברשתות חברתיות בעולם הערבי‎, בשיחה עם "מעריב" על המלחמה הנוכחית מול כוחות חמאס. 

"כולם כל הזמן תיעדו, העלו לרשת, לווטסאפ, לטיקטוק, לאינסטגרם, לפייסבוק - כל הזמן היו תמונות ברשתות והמתווכים הרשמיים היו בהלם. גם אם יש פייק ניוז - מי ששולט בתודעה זה הרשתות החברתיות, לטוב ולרע".

על הרשתות בעולם הערבי, אמרה כי "אחת הסיבות שהערבים כמעט לא תומכים בחמאס אלא בפלסטינים זה עקב המראות הקשים בעולם הערבי. לא חושבים שמגיעה נקמה ל-2.3 מיליון פלסטינים בעזה, אבל אין הזדהות עם חמאס, אפילו ניכור. בגדה כן, בעולם הערבי לא", ציינה.

"הסרטונים השפיעו והכעיסו אותם. יש אנטי להרג ילדים - בין אם יהודים ובין אם פלסטינים. בעולם הערבי לא שומעים שיש תמיכה בחמאס אלא בהתנגדות לישראל. לא בארגון עצמו ולא באירוע עצמו. יש שמחה בנרטיב הזה שבפגיעות שהראתה ישראל".

איפה ההסברה שלנו נכשלת? האם יש מה לעשות?
"אנחנו רואים שברוב המקרים בנרטיבים הפלסטינים בהחלט ידם על העליונה, הם נתפסים כחלשים ואנחנו כחזקים. הם עם סכינים ואנחנו עם מטוסים. בסיפור הגדול הם מציגים כובש ונכבש. הם לא עורכים תמונות מזעזעות, הם לא שמים פילטר. אנחנו כן. ערכנו המון, גם את הזוועות. ניתן להיגעל מהתמונה שהם מביאים אבל הם מראים תינוקות בעזה עם מעיים בחוץ, זה יוצר הזדהות כלפיי חוץ. הם רוצים 'לייצר פורנו של מלחמה'".

האם המדינות שנכללו בהסכמי אברהם מזדהות איתנו יותר? או שמא הציבור מנותק מההחלטות הפוליטיות?
"השיח במפרציות בכלל לא מתעסק בישראל מול הפלסטינים. הציבור הפלסטיני כן יקבל את הצד שלו תמיד, גם במדינות הללו. כל השופרות שלהם לא מנסים לעודד שיח כדי שלא תהיה זליגה לרחוב, הערבים לא מחפשים לעורר אמוציות ברחובות. בנוסף, הדבר הזה מפריע למסלול הנורמליזציה של ישראל וסעודיה. איראן פגעה לפחות בתקופה הקרובה באםשרות שיהיה הסכם אמריקאי-ישראלי-סעודי".

"חלון ההזדמנויות קצר לפני מירוץ בחירות ויהיה קשה להתעסק בזה אז. המערכה, אם תהיה ארוכה יותר מ-3-4 חודשים, המסלול הזה כמעט אפסי שיתחדש ויצליח. כבר התראיינו לערוצי טלוויזיה אמריקאים ונתניהו עשה נאום פרץ באו"ם עבור המפרציות. בראייתם, החשוב ביותר הוא לתת זוויות שקושרות את איראן, הם רוצים להגדיל פה את הפריזמה שלא מדובר בסיפור ישראלי-פלסטיני אלא באזורי. הם רוצים לראות אם ארצות הברית בסוף תתקוף את איראן או חיזבאללה. זה לא יקרה, אבל יש הסתכלות על מה קורה".

"ב2019 פגעו במתקני נפט כי טראמפ לא עשה כלום והדבר יצר מערכת קשר בין סעודיה לאיראן בתחושה שהם הוזנחו על ידי ארצות הברית ונורמלו יחסים כי סעודיה הרגישו לבד, הרגישו שהם לא באמת עוזרים. הפעם ארצות הברית מראה שהיא כן נותנת גב. בינתיים זה ברמת ההרתעה".

מה ניתן לעשות הלאה כדי להשפיע או שזה המצב ?
"אני עדיין מעדיפה או שלא יעלה תיעוד בכלל או תיעוד ערוך, ולא לעלות תמונות של גופות של ילדים. צריך להבין שבמערכה על התודעה לא נוכל לנצח. החזק לא ינצח במערכה על התודעה. רוסיה לעולם לא תנצח את המאבק מול אוקראינה בתודעה. לא הכל אפשר לנצח, אבל יש דברים שיש חסרונות, וגם לחוזק. אם אנחנו הצבא הכי חזק במזרח התיכון - יהיה קשה שירחמו עלינו.

הכלים הללו ברשת מעצבי תעודה מסוכנת
"השלב הבא הוא שיהיו סרטונים מתוך עזה מבחינת שבויים. הציבור קיבל הכל מהצד התוקף מהמחבלים ויהיה צורך להשיב אמון ולשקף גם מכאן. אצל הגורמים הרשמיים מהתקשורת יש אובדן אמון גדול לגבי מה שקורה ויש מורכבות גדולה בנושא הזה. כמויות הפייק הם גדולות ועל כך עוד נדבר בחלק השני של הראיון".