שר החקלאות, אבי דיכטר, ומנכ"ל משרד החקלאות, אורן לביא, קיימו היום (ראשון), ביקור במספר יישובים בצפון הארץ הסמוכים לגבול. במסגרת הביקור נפגשו השניים עם ראשי מועצות בצפון יחד עם חקלאים מהיישובים הסמוכים. השר דיכטר והמנכ"ל לביא שמעו מהחקלאים על הסוגיות הדחופות והבעיות שנוצרו מאז החלה שגרת החירום בצפון.  

הזוג אליהו ומירה איילון בני ה-70, הם חקלאים בעלי משק עופות בגבול הצפון, והם רק נתח קטן מהחקלאים הרבים שסובלים כעת ממשברים בענף בעקבות המצב הביטחוני. הזוג מתגורר שנים רבות ביישוב כפר יובל, כ-400 מטרים בלבד מהגדר המפרידה בין ישראל ללבנון. 

הצפון (צילום: ללא)
הצפון (צילום: ללא)

״כבר שנים שיש לנו משק של עופות פטם לפני שיווק, מדובר ב-32 אלף עופות. על אף שקיבלנו צו פינוי מהיישוב - בעלי לא יכול להתפנות ולהפסיק לעבוד ולטפל בעופות. אין מישהו אחר שיעשה זאת במקומו״, הם מסבירים על המשבר שפקד אותם מאז החלה המלחמה. 

״עד עכשיו לקחו חלק בעבודת המשק שלושה עובדים זרים תאילנדים - אך עם פרוץ המלחמה הם שבו לתאילנד. זה יצר מצב בעייתי שבו בעלי אליהו, בן ה-74, שגם סובל ממחלות בריאותיות - נותר לבדו לטפל במשק ששטחו פרוס על דונמים רבים בלי עזרה נוספת. ביקשנו מהחברה שאחראית לספק עובדים למצוא תחלופה - אך אף אחד לא רוצה להגיע לכאן. אפשר להבין אותם - אנחנו יושבים ממש על הגבול אך נקלענו למשבר חמור בכוח האדם. אין מי שידאג לעופות או יקטוף מהמטעים שלנו״, מוסיפה מירה. 

״מעבר לכך - ישנו את נושא המיגון והסיכון בעבודה בשטח צמוד לגבול. חוות הלולים שלנו נמצאת מחוץ ליישוב - וצריך לנסוע כ-5 דקות בטרקטור עד שמגיעים לשטחה. בעלי צריך להסתובב בחווה שעות כדי לטפל בעופות, ואין בקרבתה ממ״ד. זה יוצר מצב מסוכן מאוד שבו לבעלי אין מקום להסתתר בו אם מתבצע ירי טילים או פצמ״רים במרחב. לצערי, הוא לא יכול להרשות לעצמו לעזוב את השטח כי אחרת - ניקלע למשבר כלכלי ענק שלא נוכל לצאת ממנו״, היא מוסיפה לתאר. 

 ״אם נפסיק לשווק את העופות בגלל המלחמה - ניאלץ להיכנס לעוד משכנתא. אנחנו חייבים מהמדינה עזרה כלכלית, ודורשים ממשרד החקלאות וממשרד האוצר שיתעוררו. זה או שבעלי ימשיך ללכת לחווה, וכל רגע שהוא נמצא שם יימצא בסיכון רב - או שישלחו לנו פועלים שייכנסו ללולים. מעבר לכך, הם חייבים לדאוג לנו לפיצוי כספי על כל הנזקים האדירים שנגרמים לנו״, היא דורשת.