מלחמת חרבות ברזל: בימים קשים אלה רואים את כוחה האמיתי של היזמות החברתית בישראל על כל גווניה. יוזמות חברתיות רבות לסיוע הדדי עבור החיילים והעורף, מגיעות מכל מקום כדי לתמוך, לסייע, לחבק ולהשיב בחזרה בהקדם האפשרי חברה מלוכדת.

יוכבד ליפשיץ ששוחררה מהשבי: "חטפו אותי על אופנוע ופוצצו את הגדר"
דובר צה"ל בערבית חושף את השקר של חמאס: זאת כמות הדלק שיש ברשותו

כדי לחזק את שיתוף הפעולה ולסייע ליוזמות בעת הזו, בכל קהילה בישראל ובכל רחבי הארץ, הקים מכון שחרית, יחד עם ה-Fund for New Leadership מארה"ב, את מיזם 'שחר' - קרן מענקים ליזמות חברתיות במצב חירום. הקרן הוקמה על שמו של משה אוחיון ז"ל, יו"ר מכון שחרית, שנרצח יחד עם בנו במתקפה באופקים בתחילת המלחמה.

מדובר במענק חד פעמי, המיועד לטובת תמיכה ביוזמות ופעולות הנותנות מענה מיידי לצורך חיוני לשיקומה של החברה הישראלית, על שלל הקהילות הקימות בה. המענקים מיועדים לסייע בטווח הזמן הקצר בפעולות וביוזמות שנותנות מענה ישיר ונקודתי במקומות בהם המענה חסר או לא קיים בכלל.

חקירת פעילי חמאס (צילום :תקשורת שב״כ)

יש לציין כי המענקים אינם מיועדים למיזמי הסברה. היוזמות ייבחנו לגופן ללא תנאי סף של היזם או הארגון המבצע, אלא בהתאם ליכולתן לשרת צורך או מצוקה שעלו בעקבות המצב ולתת להן מענה. סדר הגודל של המענקים שיאושרו יהיה בסדר גודל של 5,000-20,000 ₪, ויאושרו מענקים בודדים בלבד בסכומים גבוהים יותר, עד סך של 40,000 ש"ח.

המיזמים החברתיים שמקבלים את התמיכה ניתנים לכל הקבוצות המרכיבות את הפסיפס הישראלי ומיועדים עבור תושבי הדרום והצפון, משפחות העקורים שמפוזרות ברחבי הארץ והמשפחות השכולות. כך למשל תמך המיזם בפרויקט "יוצאים מהכיסא" המספק פעילות הפגתית למבוגרים וילדים בעלי צרכים מיוחדים, פרויקט המספק ארוחות כשרות למהדרין למשפחות שפונו לדירות שאינן כשרות.

פרויקט המספק תמיכה נפשית במבוגרים חברי קיבוץ רעים, פרויקט של מתנדבים מהמגזר החרדי המסייעים לחקלאים, פרויקט "אחיות מברזל" המאגד נשים לתמיכה במשפחות מפונים ואבלים, פרויקט מערך התפירה האזרחי המפעיל מתנדבים שתופרים ציוד מבצעי, פרויקט המסייע לאנשים בעלי מוגבלויות בחברה הבדואית, פרויקט "מורל וחיוך" המעניק תמיכה רגשית וחברתית לילדים שהוריהם גויסו למילואים.

פרויקט אנשי הפרחים (צילום: רום ברנע)
פרויקט אנשי הפרחים (צילום: רום ברנע)

פרויקט של צביעה והנגשת מקלטים למבוגרים ובעלי מוגבלויות, פרויקט "אנשי הפרחים" אשר שוזרים בהתנדבות גלגלי פרחים למשפחות אבלות כדי להניח על קברי יקיריהן בהלוויות, פרויקט "לנתב את הטוב" אשר הקים מערך תמיכה עבור פצועים ובני משפחותיהם, פרויקט "משפחות למען משפחות" המחבר בין משפחות ששכלו את יקיריהם במלחמה הנוכחית לבין משפחות שכולות אחרות ומתנדבים במטרה לסייע ולתת מענה ראשוני, פרויקט "תרבות בחירום" המקשר בין מתנדבים מתחומי טיפול ואמנות לצרכים בשטח ועוד.

מיזם 'שחר' מזמין יזמים חברתיים לפנות ולהגיש בקשה לתמיכה כספית דרך האתר. ד"ר אילון שוורץ, ראש מכון שחרית: "מיזם שחר הוא תולדה של שיתוף פעולה בין מכון שחרית לבין קרן FNL האמריקאית, מתוך הבנה שעולות מהשטח מצוקות צרכים, בעיקר מידיים, שאינם מקבלים מענה מספק. המיזם הזה נולד במהירות שיא, וכבר התחיל לקבל ולבחון בקשות.

המטרה שלנו היא לעזור כמה שיותר ולכמה שיותר אנשים. מרגש מאוד לראות את ישראלים משלל הקהילות, המעמדות והרבדים, מאחדים כוחות כדי לעמוד זה לצד זה בימים הללו. בדואים מהנגב, חילונים מגבעתיים, חרדים מבני ברק ומסורתיים מירושלים עובדים למען אותה המטרה – זוהי ההוכחה הטובה ביותר שהחיים המשותפים הם אפשריים, ורק צריך לתת להם מקום להתבטא. מעבר לסיוע המיידי, מיזם שחר הוא גם חלקנו במאמץ לכינון מחדש של חברה חזקה, איתנה, מלוכדת ובת קיימא שתהיה כאן ביום שאחרי".

קים ואלן הרטמן מייסדי Fund for New Leadership: "כתושבי ניו יורק שנכחו במתקפה על מגדלי התאומים, אנו יודעים כי מענה לצרכים כל כך עצומים דורש יצירתיות וחדשנות מצד הרבה אנשים טובים. ישראלים רבים זיהו במהירות שיא את הצרכים שאינם מקבלים מענה ולקחו אחריות כדי לקדם פתרונות. הם הפכו לגיבורים שעוזרים לאחרים ברגע טראומתי בלתי נתפס ועל כן הם ראויים לקבל את תמיכתנו".