כיתות כוננות שונות הוקמו ברחבי הארץ, ותושבים רבים נתרמו למשימה מאז מתקפת הטרור הרצחנית שהחלה את מלחמת חרבות ברזל. ישנם כאלו שהלכו לתרום ואחרים יצאו להפגין בעקבות המצב. בין כיתות הכוננות שהוקמו, בעיריית נס ציונה החילטו להקים מסגרות אבטחה חדשות בהשתתפות מאות תושבים. אבטחת העיר החדשה כוללת כ-60 תושבים מתנדבים, המחולקים ל-7 כיתות כוננות שונות, כולם יוצאי יחידות קרביות, הנושאים נשק ברישיון, ומוכנים לתגובה במקרה של אירוע בטחוני.

משמרות השכונה כוללות מתנדבים שתפקידם לגלות נוכחות בשטח, להרתיע ולהתריע בכל תרחיש. כיום בעיר, כאמור, שבע משמרות שכונה פעילות, הפרוסות בשכונות השונות בעיר. 

כיתות הכוננות שגויסו מנוהלות, מתודרכות ומפוקחות באופן הדוק ע"י אגף הביטחון והקב"ט העירוני. כבר בוצעו מטווחים ותרגולי ירי, עשרות הדרכות, מפגשי תיאום של הצוותים ותכנון פעילות. מפקד כיתות הכוננות, תושב העיר טל ברודר, קצין חי״ר  ואיש מערכת הביטחון בעברו, דואג לתיאום ובניית תוכנית מוקפדת ומתמשכת להכשרת הצוותים.

ראש העיר שמואל בוקסר: ״אנחנו חווים ימים מתוחים. יש לנו חובה מול התושבים לשמור על הביטחון ועל תחושת הביטחון, שזה לא פחות חשוב. יוזמות התושבים הנהדרים של נס ציונה, והערבות ההדדית הם נכס אדיר שאנחנו מקבלים למערך האבטחה בזרועות פתוחות. יש לנו קהילה איכותית, מגובשת ומגויסת, בימי שגרה וגם בזמן חירום. לצד ההתגייסות המסיבית של התושבים, יש לנו מחויבות עליונה לדאוג שכל היוזמות פועלות באחריות ובתיאום. דווקא בימים מתוחים אלו, צריך לדאוג שלא נחווה ירי טועה. אנחנו צריכים לדעת שעשינו הכל לשמור על בטחון התושבים והמתנדבים.״

לעומתם, בעיר חולון הדברים מתנהלים בקצב קצת מדאיג, זאת לדעת תושבים וחברי מועצה. עו"ד ניסן זכריה חבר מועצת העיר הוביל הפגנה לאחר שלטענתו עיריית חולון איחרה בטיפול בהקמת כיתות הכוננות: "לצערי האזרחים שוב נאלצים לפעול וכל זאת כדי לקבל קצת ביטחון לאחר האירועים הקשים בעוטף, פתיחת אתרי הבניה בחולון הייתה מחויבת עם אבטחה בכל אתר לאור הרגישות והחשש של התושבים, דרשנו מעיריית חולון לחייב את הקבלנים להציב מאבטח בתשלום וכן מהעירייה להפעיל את סיירת הביטחון עפ"י מפתח רובעי, לצערי העירייה לא רגישה לצורך הציבורי, עד היום לא הצליחה עיריית חולון להתעורר ועד היום לא הצליחו להקים כיתת כוננות למרות שבחולון יש כבר מאות מתנדבים, אך חוסר התפקוד של העירייה והעומד בראשה מחדדת את הצורך של תושבי חולון לדאוג לביטחונם וביטחון ילדיהם".  

העירייה, שיתוף פיקוד העורף ומשטרת ישראל, מגייסת מתנדבים ומתנדבות שיעבו ויחזקו את מערך הביטחון בעיר, כתף אל כתף יחד עם כוחות הפיקוח והשיטור העירוני וכוחות הביטחון ומקווה להתנדבות רבה יותר. זכריה עצמו ממשיך לטעון כי "העסק לדעתי לא מנוהל, יש בחולון 1,000 מתנדבים שמוכנים לסייע במשמר שכונתי, נושאי נשק המוכנים לפעולה".

לא רק כיתות הכוננות מעסיקות את ראשי הערים וחברי המועצות, אלא גם דחיית הבחירות, כפי שקבעה הכנסת. ההחלטה הביאה שלל יוזמות יצירתיות, אחת מהן של חבר מועצת העיר רחובות, מתן דיל, שיצא בהודעה על חלוקת שלטי מרפסות עם הכיתוב "יחד ננצח – עם ישראל חי" לכל תושבי העיר.

ההודעה באה על רקע הזמנה גדולה לשלטי בחירות שנעשתה מבעוד מועד, והפרויקט יצא לפועל עקב הרצון שלא לבטל את ההזמנה כדי לא לפגוע בהכנסות בית הדפוס בימים קשים אלו. דיל הסב את ההזמנה משלטי בחירות לשלטים מחזקים ומעודדים להרמת המורל דיל סיפר כי: "בימים אלו, כולנו מחויבים להתרכז בדבר אחד בלבד – לנצח יחד". כבר בשעה הראשונה קיבל דיל לנייד האישי שלו קרוב ל-300 פניות, וכעת כמות השלטים שהוזמנו מגיעה כבר לאלפים, והוא פועל במרץ יחד עם צוות מתנדבים מהמטה על מנת להצליח לספק את הביקוש הרב.

גם בתחום החינוך נרתמו לפעולה. בעיר רמלה חילקו טאבלטים לתלמידים שזקוקים להם נוכח המעבר ללימודים מקוונים ובהסתדרות המורים ועמותת המורים התגייסו לטובת עובדי ההוראה מהעוטף והדרום. כחלק מהעשייה, הוענקו למאות משפחות ימי התרעננות בבתי מלון, חלוקת ציוד נדרש, מפגשי זום עם פסיכולוגים, מענה אנושי ע"י מוקד ובנוסף חולקו לכוחות הבטחון שבשטח ציוד רב ומוצרי מזון.

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד: "נוכח הימים הקשים במדינה, הסתדרות המורים ועמותת המורים פועלות ללא הפסקה לטובת כלל עובדות ועובדי ההוראה מהעוטף והדרום ולטובת כוחות הביטחון. נמשיך לפעול למענם ולמען כל עובדות ועובדי ההוראה אשר זקוקים לסיוע.
אנו משתתפים באבלם הכבד של משפחות הנרצחים, מאחלים החלמה מהירה לפצועים ומייחלים לחזרתם המהירה של החטופים. כולנו תפילה לימים שקטים ובטוחים למדינת ישראל".

אך לא רק כוננות, בחירות והוראה מתקיימות בעקבות המצב - אלא גם נדרשות פעילויות הפוגה. אחת היוזמות המרגשות היא הגעתם של  למעלה מ-200 תלמידי החינוך המיוחד מהדרום לפעילות שמקיימות עבורם עמותת "מגדל אור" שבמגדל העמק, בראשות חתן פרס ישראל הרב יצחק דוד גרוסמן בשיתוף עם עמותת 'טוב ומרפא', אשר לאורך השנה מקיימת פעילויות וימי נופשון לילדים מיוחדים.

התלמידים חוו עם פרוץ המלחמה רגרסיה, פחד ובעיקר חוסר הבנה למצב אליו נקלעו. בעקבות המצב הקשה, ערכו בעמותת 'טוב ומרפא' ימי פעילויות ארוכים שכוללים ארוחה חמה, ארוחות ביניים, מתנדבת אישית לכל ילד ופעילויות מגוונות ומהנות, המותאמות לילדים שחלקם עם מוגבלויות קשות וצרכים מיוחדים. הפעילות מתקיימת בכמה מוקדים בארץ ומשתתפים בהן תלמידים מאשדוד ואשקלון שמשפחותיהם פונו מביתם ושוהים בקרבת מקום. 

חתן פרס ישראל ונשיא מוסדות מגדל אור הרב יצחק דוד גרוסמן: "עבודת הקודש שנעשית כאן לאורך השנה וביתר שאת בתקופות רגישות כפי שאנו חווים בימים אלה מלמדת על כוח האדם ועוצמת החברה שנמדדת ברגישותה וחוזקתה ובעשייה לכל אדם.  הודות לצוות המסור והאהוב כאן ילדים ישראלים עם מוגבלות בכל גיל מסוגלים לחיות חיים מלאים ועשירים כמו בני גילם, תוך שהם מתקבלים על ידי מרבית האוכלוסייה ומתפתחים הרבה מעבר לתחזיות הראשוניות. לכל אדם יש זכות טבעית לכבוד ואיכות החיים הגבוהה ביותר כדי להגיע לפוטנציאל המלא שלו בקהילה אוהבת ותומכת, על בסיס יומי. אנו מחבקים את הילדים והילדות המאירים הללו ועושים הכל על מנת לאפשר להם לגדול ולחיות חיים מאושרים, מכובדים ומשמעותיים".