מלחמת "חרבות ברזל: "דממה רועשת, דכדוך כללי קשה וחרדה לגבי היום שאחרי המלחמה" - כך גורמים בליכוד מתארים את האווירה הקשה השוררת במפלגת השלטון.

משפחות החטופים לאחר המפגש עם נתניהו: "נאמרו דברים בוטים וברורים" 
למרות שנשאל מספר פעמים, נתניהו מסרב לקחת אחריות: "רק אחרי הלחימה" 
יצליח לנפץ את הקיר? ראש הממשלה עדיין לא מצליח להחזיר את אמון הציבור בו

"אנשים מפחדים לדבר בגלוי גם עם חברים מאוד קרובים. לצד זאת, גם בלי שמדברים, רוב רובם של חברי הליכוד בטוחים כי נתניהו לא יישאר בתפקיד אחרי המלחמה וכי לא רק הוא לבדו, אלא הליכוד כולו ישלם מחיר פוליטי קשה. הכעס של הציבור יופנה לא רק כלפי נתניהו, אלא כלפי כולנו, כלפי כל המפלגה שהייתה מפלגת השלטון בזמן האסון". 

לפי הערכות בליכוד, ישנם מספר תסריטים, כאשר אחד מהם הוא - החלטת נתניהו להתפטר מתפקידו אחרי המלחמה, במידה שישתכנע כי לא מצליח לשפר את מעמדו בעיניי הציבור הרחב ואין לו סיכוי פוליטי. אולם, מספר גורמים בכירים בליכוד מעריכים כי הסיכוי שנתניהו יחליט לעזוב ביוזמתו אינו גדול. לטענתם, במקרה שיו"ר הליכוד וראש הממשלה ירצה להמשיך בתפקידו, "אין תסריט שזה יקרה, שאחרי הכל הממשלה תמשיך עוד שנתיים וחצי. או שיהיו בחירות מוקדמות - או שנראה מהפכה בתוך הליכוד".

סיעת הליכוד (צילום:  אריק מרמור, פלאש 90)
סיעת הליכוד (צילום: אריק מרמור, פלאש 90)

יש לציין כי מנגנון הליכוד לא מאפשר הדחה מיידית של יושב ראש התנועה, אך מרכז הליכוד יכול לקבל החלטה ברוב קולות על קיום פריימריז מוקדמים לראשות התנועה. גורם נוסף טוען כי "כעת איש לא יגיד זאת, אך אם יקרה שנתניהו ינסה לאחוז בקרנות המזבח, למרות הכל - סבירות גבוהה לכך שבסיעה תתגבש קבוצה, והיא תהיה לא קטנה, שתפסיק להצביע עם נתניהו ו תפסיק לציית למשמעת קואליציונית. מצב זה יוביל או לפריימריז חדשים או להקדמת הבחירות לכנסת".

לצד הערכות אלה בקרב חברי בליכוד, המדאיגות מאוד מבחינת נתניהו , ישנם חברי המפלגה , כולל חברי כנסת ושרים, שסבורים כי אם המלחמה תסתיים בניצחון משכנע, נתניהו יחזיר לו את אימון הציבור והליכוד - את כל המנדטים שאיבד אחרי אסון ה-7 באוקטובר. אחד מחברי הליכוד הוותיקים הסביר כך את התופעה: " ישנם חברי ליכוד, ח"כים ושרים, שהלכו להלוויות, שהולכים לניחום אבלים, למרות שהם חוטפים שם הרבה והיו מקרים שלא נתנו להם לדבר או אפילו להישאר. יולי אדלשטיין , אופיר כץ, גילה גמליאל, קטי שטרית ויש עוד מספר חברים שהולכים לאירועים הקשים אלה, למרות הכל".

"הם מכירים בדיוק את האווירה, את הלך הרוח בציבור. הם לא משלים את עצמם לגבי יום שאחרי. לעומת זאת, ישנם כאלה שמעדיפים לא להופיע בניחום אבלים, מכל מיני סיבות. הם ממשיכים לחיות ביקום המקביל וטוענים כי המלחמה תסתיים בניצחון מוחץ וכמו שלוי אשכול הפך לגיבור לאומי אחרי ששת הימים, כך גם נתניהו יחזיר לעצמו ולליכוד את כל מה שאבד, ונמשיך עד הבחירות עם המנדט שקיבלנו לפני שנה. לא מן הנמנע שזה מה שמשדרים לנתניהו האנשים שסובבים אותו".

הליכוד (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
הליכוד (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

על אף הערכות הפסימיות, אנשי הליכוד, כאמור, מעדיפים שלא להתבטא ולא להרבות בשיח פוליטי בעת הלחימה, גם מאחורי הקלעים. על פי גורמים במפלגה, לדממה מספר סיבות פוליטיות: כל מי שרואים את עצמם כמועמדים לראשות הליכוד, שותקים ועוקבים אחרי המתרחש מתוך הבנה כי מהלך הירושה קרב ובא ומי שיתחיל לדבר ולפעול מוקדם מדי, עלול להפסיד את הקרב.

לצד זאת, ישנו שיקול נוסף שמוביל את חברי הליכוד המעדיפים שלא להתבטא . אחד מחברי הליכוד ניסח את זה במילים הבאות: "גם אם חושבים שנתניהו צריך ללכת, היום הוא זה שמנהל את במלחמה. לכן יש לחזק אותו ולא להחליש מבפנים עם הדיבורים הפוליטיים על סוף הקריירה שלו. לחזק אותו בעת הלחימה זהו האינטרס של כולנו. כל מה שמבשיל כעת בשקט, מאחורי הקלעים, הכעס ואובדן תמיכה ציבורית ופוליטית - כל זה יתפוצץ לו בפנים אחרי המלחמה".

"נתניהו עלול לקבל הפתעות רעות גם מהאנשים שכל הזמן הזה נתפסו כהכי נאמנים לו, הכי ביביסטים. הם מחכים לראות מה יקרה ואם ישתכנעו שאין לו סיכוי - באותו הרגע נתניהו יישאר לבד. אבל כל זה - אחרי המלחמה, כעת דרוש שקט וכמה שפחות פוליטיקה. גם אם זה הכי פוליטיקה שיש".