כיצד מטים את הכף לטובת הנרטיב הישראלי? כיצד משמרים את תדמית הקורבן במלחמת חרבות ברזל, ומאפשרים לישראל מרחב תמרון ככל שמתרחקים מיום הזוועות ה-7.10? מחקר מעניין ביותר שערכה חברת המודיעין באזילה, עבור ג'ואנה לנדאו, מומחית למיתוג מדינות ומחברת רב המכר בנושא חיבור הדור הבא לישראל בעידן הדיגיטלי הכולל פרק שלם שמוקדש למשברים הסברתיים, מאפיין איזה מסר מעורר את התמיכה הגדולה ביותר בישראל.

אלפי רכבים שרופים: התיעוד המחריד מהרחפן הצה"לי ממסיבת המוות
גם אתם הרחתם? נחשפה הסיבה לריח השריפות המסתורי במרכז

לראשונה בהיסטוריית המאבקים מול חמאס ישראל התקבעה בנרטיב הקורבן, הטבח הנורא, כמות החטופים והרכבם כשחמאס מבצע את המתקפה סייעו לקבע את הנרטיב. אולם, ככל שאנו מתרחקים מהתהליך המגמה מתהפכת.  

ראשית, נצא מנקודת הנחה שאין טעם להשקיע מאמצים בקהלים שבאים מראש בגישה פרו פלסטינית או אנטישמית, זה אולי מצטלם טוב אבל בהחלט השפעתם מוגבלת מאוד עד לא קיימת, כך גם מי שבא בגישה פרו ישראלית. הקהלים שעלינו לטרגט הם הקהלים הבלתי מעורבים, הקהל הדומם בעולם ובישראל.

מנכ"לית באזילה לילך קינן אומרת: "המסר של החטופים הוא המסר החזק ביותר שיש לישראל, ומצליח לייצר 30% יותר תמיכה בישראל בהשוואה להסברה קלאסית העוסקת אך ורק בעובדות."

מחקר העוסק בסוגי הסברה (צילום: אתר ice)
מחקר העוסק בסוגי הסברה (צילום: אתר ice)

על פי המחקר, הסברה רגשית של תמונות זוועה והסברה רגשית של אירועי הרצח מביאים 70 ו-71 אחוזים בהתאמה ביעילותן, סוגיית החטופים מביאה את המדד הגבוה ביותר ביעילותו של 81 אחוזים. כלומר, הסברה מבוססת רגש המביאה את סיפורם של החטופים, גילם ומצבם מייצרת את האמפתיה הגבוהה ביותר בקרב הקהלים הלא מעורבים בעולם. 

באזילה מצביעה על תהליכים חמורים של שיח אנטישמי ברשת, עלייה הולכת וגוברת של הכחשת הטבח, עד כדי סיפורים שהוא לא התרחש מעולם ושישראל ייצרה את תמונות הזוועות בטכנולוגיית AI. בנוסף, מחוללי השנאה הפרו פלסטינים מציפים את הרשתות בתמונות מעזה, ומנסים לייצר משקל נגד לאירועי הזוועה של ה-7.10. 

לכן, ההסברה "הקלאסית" הכוללת מסרים כמו תקיפות כירורגיות, ומוסריות הצבא לא משפיעים על הבלתי מעורבים בעולם. לעומת זאת תיאור של ילדה חטופה המוחזקת בכלוב במנהרה היא האפקטיבית ביותר. קמפיין החטופים הוא הקמפיין שמייצר את האמפתיה הרבה ביותר.

דבר שני שעל ישראל לעשות הוא "לטפטף" את תמונות הזוועה לעולם, מה שכרגע מוצג בצורה מדודה מאוד בידי צה"ל, לאורך זמן כדי לשמר לגיטימציה בינלאומית להמשך הלחימה. 

אלמנט חשוב לא פחות הוא מוביל המסר, מסרים שמועברים לעולם בידי גורמי צבא יהיו יעילים פחות מאשר ראיונות, פוסטים וסרטונים של בניע משפחות החטופים הממתינים לשחרור יקיריהם. 

שימוש במובילי דעת קהל שאינם ישראלים, כגון שחקני קולנוע, אנשי רוח ומשפיעני רשת מהמערב יהיו אפקטיביים פי כמה מהסברה של גורם ישראלי. 

מפגשים של משפחות החטופים עם מדינאים מאירופה וארה"ב הם מהלכים אפקטיביים ביותר. כל קמפיין רגשי עדיף ואפקטיבי יותר לדעת הקהל העולמית על פני קמפיין קלאסי או שכלתני. 

בנות בריתנו לא עובדים בחלל ריק, נשיא ארה"ב נמצא בשנת בחירות, ולובי פרו פלסטיני המפוזר ברחבי אירופה מפעיל לחצים על מנהיגים מכל רחבי היבשת, ישראל חייבת לעזור להם לעזור לנו במובן של מתן מרחב נשימה לאותם המנהיגים בתוך המדינות שלהם, כי תמיכה יכולה להיות הפכפכה, והיא קריטית להמשך המשימה המרכזית, מיטוט שלטון החמאס והחזרת החטפים לחיק משפחתם.