מפונים מהדרום ומהצפון ושוהים בירושלים? שלל פעילויות חינם מוצעות לכם, הכל תחת מטרייה אחת. המידע, שמתפרסם באתר האירועים של עיריית ירושלים, מעודכן על בסיס יומי ובו עשרות פעילויות חינם – יוזמה של התיירות בירושלים יחד עם עיריית ירושלים, הרל״י, התאחדות המלונות והחמ"ל האזרחי. יישר כוח!

סמ"ר נועם יוסף אבו נפל בקרב בצפון הרצועה; דיווח: התקדמות במגעים להפסקת אש\
לראשונה זה יותר מ-40 שנים: אוגדת מילואים מלאה פועלת בעזה | תיעוד

שיהיה ברגל ימין: חברת טבע נאות מעניקה לכל כלה המתחתנת בחודש נובמבר זוג נעליים במתנה מקולקציית הכלות של אלון ליבנה (ל־200 הכלות הראשונות). לפניות: [email protected].

נדל”ניסטים, תנו יד: בימים אלה עומל חמ”ל עמותת אנלייט־מגלן על יצירת רשת של דירות לאירוח מפוני העוטף והצפון לחודשים הקרובים, מפונים שהמדינה לא נותנת מענה לצורכיהם. בעלי נכסים או סוכני נדל”ן המעוניינים לסייע במציאת הדירות יכולים לפנות לכתובת המייל.

יין מהנגב, עכשיו! מועדון יקבי הנגב של קרן מיראז' ישראל יוצא בקמפיין מיוחד לעידוד רכישת יינות מיקבים שנפגעו במלחמה. במסגרת הקמפיין תוכלו לרכוש עד מוצאי שבת יינות ממבחר היקבים בנגב, חלקם ממוקמים ביישובי העוטף שנפגעו ופונו, דרך פלטפורמת WINEing. כמו כן ביום שישי תתקיים מכירה ישירה בשוק הנמל בנמל תל אביב ובשוק צפון־דרום של הדליקטסן שמארח את המועדון זה השבוע השני.

בן משפחה עם דמנציה? עמותת עמדא, עמותה הפועלת למען אנשים עם דמנציה ואלצהיימר, פתחה קו חם לפניות של משפחות, תמיכה רגשית וסיוע מקצועי (מענה בעברית, רוסית ואנגלית): 8889*.

פרויקט “האוצר האבוד” הוא פרויקט חינוכי ארצי הפועל בגני הילדים ובבתי הספר, ובמסגרתו ילדים אוספים מטבעות של עשרות אגורות וכסף קטן ובתום האיסוף תורמים את הסכום לאחת מהעמותות החברות ב”עיגול לטובה”. עד היום, נאספו במסגרת הפרויקט כחצי מיליון שקלים - בעשרות אגורות בלבד. כעת גם תנועת הצופים מצטרפת למאמץ, מוזמנים לתרום בשבט הקרוב לביתכם לטובת עמותות התומכות בחיילי צה"ל ובתושבי הדרום.

ביישוב צוקים מקיימת האמנית ליזה קריג סדנאות רישום בשעת השקיעה, למפונים מהעוטף ומהצפון המתארחים ביישובי הערבה התיכונה. לפרטים: 055־2730692.

ארגון המנתחים הפלסטיים אסתטיים בישראל מציע ללא תשלום טיפול וייעוץ בנושא צלקות לנפגעי "חרבות ברזל" עם רופאים מומחים מובילים בכירורגיה פלסטית. בטלפון 03־6134737.

מתחילת המלחמה מפעילה החברה לפיתוח קיסריה מרכז לוגיסטי ייעודי בפארק העסקים החכם קיסריה שבו היא אוספת, ממיינת ומרכזת תרומות למען חיילי צה”ל והמשפחות המפונות. מעוניינים לתרום או להשתלב במערך ההובלות? טלפנו 054־2200676.

נא להחליש
חשיפה מוגזמת לחדשות תעשה לכם רע. עשרה כללים שיעזרו לכם להחזיר את השליטה בחיים

מחקרים רבים כבר הוכיחו שחשיפה ארוכה ומוגזמת לרשתות, גם בימי שלום, מזיקה לרווחה הנפשית. אז מה קורה לנו עכשיו, כשאפילו החדשות בטלוויזיה משודרות ללא הפסקה והרשתות גועשות מתמיד? ד”ר טלי גזית מהמחלקה למדעי המידע באוניברסיטת בר־אילן, שחוקרת את הפסיכולוגיה של האינטרנט, מציעה מה כדאי לעשות כעת, כשקשה כל כך להתנתק:

1.לבחור שעה או שעתיים ביום שבהן אנחנו לא פותחים את הטלפון בכלל. קוראים לזה ג’ומו (joy of missing out). בזמן הזה אנחנו מבלים עם הילדים, מבשלים, קוראים ספר, עושים מדיטציה, מטיילים עם הכלב או כל דבר אחר שמתאים לנו. רק לא מסך!

2. בשאר הזמן שבו אנחנו כן ברשתות, בואו נבחר לעקוב אחר משפיענים מיטיבים ואחראים.

3. היו פעילים ברשתות. אם אתם כבר שם, אל תישארו פסיביים. מחקרים שבדקו את הקשר בין פעילות ברשת לרווחה הנפשית מראים שהגלישה הפסיבית היא זו שעושה לנו רע. כתבו, הביעו את עצמכם, הגיבו. אל תסתפקו רק בלייק אלא נסו להגיב ממש. עצם התגובה הוא פעולה שיוצרת קשר אמיתי יותר עם הכותב/ת ומניעה בנו גלגלי אמפתיה ואף דוחה את הבדידות.

4. בהמשך לסעיף הקודם, נסו לשתף תכנים אותנטיים, כאלה שאתם יצרתם.

5. אל תפתחו כל לינק. בכלל, אני מציעה לקבוע בקבוצות הוואטסאפ כלל בין כל החברים שלא מעבירים תכנים בלי לכתוב בדיוק במה מדובר ועד כמה זה מאומת. אנחנו חשופים כעת ללוחמה פסיכולוגית מתוחכמת, שנועדה להגביר בנו את הפחד והחרדה. בואו נתגבר על הסקרנות שלנו ולא נשתף עם זה פעולה. זה לא משרת אותנו אלא את האויב.

6. התנדבו: מי שיכול כרגע, ואני יודעת שלא כולם מסוגלים, שיעשה משהו למען מישהו אחר. כל פעולה כזו שאנחנו עושים למען אחרים מאפשרת הסחת דעת בריאה, מחזירה לנו את תחושת השליטה שאבדה ומרחיבה לנו את הנפש.

7. שמרו על הילדים! זה הזמן ללמד אותם (ואת עצמנו) קצת אוריינות מידע ואוריינות דיגיטלית. כלומר, איך והיכן מחפשים מידע אמין, כיצד מאמתים אותו עם מקורות שונים, מיהם מקורות המידע הרשמיים (למשל פיקוד העורף, המשטרה).

8. נתקלתם בתוכן אלים ברשתות? בהתלהמות? בתמיכה בטרור? אל תגיבו ואל תשתפו! אם מדובר בתומכי טרור ישראלים - פנו למשטרה עם צילומי מסך. ובכל מקרה, דווחו על הפוסט בפלטפורמה שבה הוא פורסם כדי שהתכנים האלה ייחסמו מהרשת. מטא וטוויטר משקיעות מיליונים רבים וצוותי כוח אדם ברחבי העולם כדי לנטר תכנים לא הולמים. אם תשתפו אותו, תעלו את הוויראליות של הפוסט והוא יגיע ליותר אנשים. לעומת זאת אם תדווחו עליו ותבקשו גם מחברים לדווח - הוא ייעלם וכותב הפוסט אולי גם ייחסם.

9. הגדירו את הפרטיות שלכם ברשתות השונות, כך שלא כל אחד יוכל להיחשף לתכנים שלכם.

10. השתמשו ברשת להעצמה. שימו שיר או קליפ ביוטיוב שעושים לכם טוב, הקשיבו לפודקאסט מעניין, צפו במערכון מצחיק. שמרו על הנפש שלכם. היא פגיעה מאוד עכשיו וזקוקה לחיזוקים מכל כיוון שרק אפשר.

התרומות שריגשו אותי
תמונה אחת של חיוכים שווה אלף מילים: הצלמת איה בן עזרי, שביום־יום מצלמת בתי מלון שהצטרפו למשימת האירוח ביוזמת התאחדות המלונות, גיבשה קבוצה של כ־35 צלמות מתנדבות שמוכנות להגיע לכל בית מלון עם סטודיו צילום נייד וארגז תחפושות ולצלם את הילדים והילדות. השבוע (שני ושלישי) צולמו ילדים וילדות מארבעת בתי המלון ברשת אסטרל באילת, ובשבוע הבא יתקיימו ימי צילום בשני מלונות נוספים. להגעה לבתי המלון יש לתאם עם הצלמת איה בן עזרי בטלפון 054־4343755.

תשאירו להם מקום לחבק אתכם: מיזם “hug a family” הוקם על מנת לחבק את משפחות המפונים ולדאוג להן למגורים במלונות. המיזם, בשיתוף פעולה עם רשת מלונות הבוטיק אטלס, תרם עד כה מאות לינות עבור משפחות מהצפון והדרום שאינן זכאיות לפינוי במימון המדינה, ביניהן מאשקלון, נתיבות ואופקים. מלבד לינה, דואג המיזם גם לפעילויות עבור ההורים והילדים כדוגמת הצגות ילדים, מופעים, אירוחי זמרים, פעילויות ספורט, סדנאות וחוגים.

שעת כושר: מדריכי הכושר של קבוצת הולמס פלייס יעבירו מגוון שיעורים למפונים משדרות, אשקלון ויישובי עוטף עזה אשר מתארחים במלון כפר המכביה ברמת גן, גם היום (חמישי) ומחר. יאללה, לכו להוציא אנרגיה!

יחידת צמ"ה
זאב גרושקא, בעל שיער ארוך שאותו גידל במשך שנים רבות, ציין את יום ההולדת שלו עם קבלת צו 8 והתגייסות למילואים בשריון בגבול הצפון. גרושקא נשק לאישה ולבת השנה והחל להצפין. בדרך חשב על רעיון: "רציתי להעמיק את המשמעות של היום. לתת מעצמי הכי הרבה שאני יכול, אז יצרתי קשר עם עמותת 'זיכרון מנחם' וביקשתי לתרום שיער".

ב"זיכרון מנחם" התרגשו  ומיד יצרו קשר עם ספר שמתנדב מזה שנים בקמפיין "צמה של עוצמה", אייל בן לולו מגבעת אבני, שהתייצב מיד בנקודת הכינוס של גרושקא. "ב־12 השנים של 'צמה של עוצמה' התוודענו לאלפי סיפורים מרגשים. אינספור. עם ישראל בצורתו היפה ביותר, אבל כזה עוד לא היה לנו", מתרגש חיים ארנטל, מייסד עמותת "זיכרון מנחם" המסייעת לילדים חולי סרטן ובני משפחותיהם ומספקת גם פאות איכותיות לנשים, נערות וילדות חולות סרטן.

הצמה (צילום: יחצ)
הצמה (צילום: יחצ)

גרושקא, מניו יורק במקור, עלה בשנת 2011 לישראל, היישר לקיבוץ לביא כחייל בודד, שירת בגדוד צבר ומשם עבר לשריון. לאחר השחרור התחתן עם זוגתו, ועכשיו תרם שיער בפעם הראשונה. "אני מגיע בכל שנה למילואים", סיפר. "עם קבלת הצו היה ברור שאתייצב מיד. אני שמח להתחיל את השירות עם עשיית טוב למען עם ישראל ומדינת ישראל".