בתי מלון וכפרי נופש ברחבי הארץ הוסבו למוסדות חינוך ובתי ספר והתמלאו במשפחות מפונים ובמתנדבים, אשר מנסים לייצר שגרה כלשהי עבור ילדי הנגב המערבי המוכה.

מרגש: תרם את עשרות חולצות הכדורגל שאסף לילדי העוטף
מלאכים במילואים: גויסו בצו 8 אבל ממשיכים ללוות את הילדים חולי הסרטן

כחלק מהניסיון להתמודד עם האסון הלאומי שפקד את המדינה ב־7 באוקטובר ועם עשרות אלפי העקורים שיצר, מתנדבי תנועת השומר הצעיר ו"מרכזים לצדק חברתי" הקימו מערך אירוח שלם, אשר כולל מעטפת חינוך ורווחה, עם חמ"לים ומענה חינוכי לאלפי ילדים המבקשים לחזור לשגרה.

הסגל המתנדב, המונה מעל ל־300 חברים, מפעיל מערך חינוכי עבור ילדי הקיבוצים הכולל לימודים, פעילויות פנאי ותמיכה רגשית. הכיתות והגנים המאולתרים במלונות שמפעילים המתנדבים הם למעשה ניסיון לשחזר את אורח החיים של אותם ילדים לפני הסיוט שאליו התעוררו באותו יום, מתוך הבנה כמה חשובה עבור הילדים הקביעות, כאשר עשרות אלפי ילדים והורים נמצאים כבר יותר מחודש במצב של אי־ודאות.

באחד מבתי המלון בים המלח, שאליו פונו משפחות הקיבוצים בעוטף עזה, אנו פוגשים את יאן גל, רכז הסגל במרכז זה. יאן מכיר את הילדים זה שנים, הוא היה הרכז החינוכי בקיבוצי העוטף לפני פרוץ הלחימה.

באחת ההפסקות בין הפעילויות סיפר: "אני מכיר את הילדים, וידעתי שהדבר היחיד שיכול לעזור להם הוא דמות שהם מכירים, תחושת שגרה. אז ארזנו תיקים, ותוך שעות בודדות כבר הגענו לים המלח. מאז אנחנו פה, מתגייסים, מסייעים בכל דבר שניתן, ובעיקר מייצרים עבור הילדים והנערים תחושה של בית. אני יודע כמה התחושה הזו חשובה להם".

במצב של שגרה השומר הצעיר היא תנועת נוער ו"מרכזים לצדק חברתי" פועלת בזירת השלטון המקומי בישראל, אך עם תחילת הלחימה היה ברור לחברי התנועות כי לא ניתן לשבת בשילוב ידיים, ולכן הסבו את פעילותן והקימו מערך שלם אשר מתכלל את פינוי משפחות הדרום, החל משלב ההסעה ועד לקליטה במרכז המפונים שאליו בחרו להתפנות, תוך דאגה למעטפת הרווחה הדרושה עבור משפחות אלו, מתרומות בגדים ועד חלוקה לכיתות לפי גילאים.

יזהר כרמון, מנכ"ל מרכזים לצדק חברתי, מספר: "המטרה היא להשיג שגרה בריאה ככל הניתן, עד שהילדים והמשפחות יוכלו לחזור לבתיהם. במיוחד בקרב הגילאים הצעירים חשוב לשדר לילדים שאנחנו חזקים, מסתדרים ומצליחים להמשיך בסדר היום גם כשקשה. רק ככה נצליח להשתקם".