מאז פרוץ המלחמה באוקראינה הגיעו פליטים רבים מהמדינה לישראל, אך כעת נראה שרבים מהם עושים את הדרך חזרה למדינתם, למרות שהפסקת אש מול הרוסים לא נראית באופק. 

מתקרבים למערכה מול חיזבאללה? "נסראללה מרים את הרף"

טטיאנה קוצ'בה, שנמלטה מביתה בעיר חרקוב והגיעה היישר לאשקלון, חשבה שבישראל תוכל להבטיח את שלום ילדיה, הרחק מההפצצות הרוסיות. מתקפת ה-7 באוקטובר שינתה את המצב מבחינתה, וכמו אלפי פליטים אוקראינים אחרים, גרמה לה להימלט מאש המלחמה בפעם השנייה. "אם איהרג לפחות זה יקרה על אדמת מולדתי", אמר בשיחה עם "אל ערבייה". 

בעקבות מתקפת הטרור של חמאס היא הרגישה שהגיע הזמן לעזוב. "הידיים שלי התחילו לרעוד והייתה לי תחושה דומה לזו שהרגשתי כשהמלחמה החלה באוקראינה", סיפרה. "נבהלתי והבנתי שאני צריכה לחזור הביתה". 

פליטים מאוקראינה (צילום: יוסי זלינגר, פלאש 90)
פליטים מאוקראינה (צילום: יוסי זלינגר, פלאש 90)

באופן דומה, גם אנה ליאשקו ובתה דיאנה בת ה-8 חזרו לקייב בשבועות האחרונים, וזאת כשנה וחצי לאחר שנמלטו ממדינתן והגיעו לישראל. "התחושות הראשוניות שלי היו דומות למה שהרגשתי ב-24 בפברואר 2022 באוקראינה. מישהו התקשר אלי בבוקר ואמר לי: 'אנה, פרצה מלחמה'. זו בדיוק אותה הרגשה שהייתה לי באוקראינה. לבתי היה פחד בעיניים, הבנתי שאני לא יכולה להישאר כאן יותר", היא משתפת.

אוקסנה סוקולובסקה, עורכת דין שנמלטה מאוקראינה עם שלושת ילדיה, סיפרה שחשבה שישראל היא "המדינה הבטוחה בעולם" כשברחה אליה בעקבות הפלישה הרוסית. "לא הייתה לי זכות לסכן את חייהם", הסבירה בשיחה עם "אל ערבייה". 

אך לאחר שבילתה שעות ארוכות ב-7 באוקטובר במקלט יחד עם ילדיה, היא קיבלה החלטה מהירה לעזוב את ישראל. "החלו הפצצות מאסיביות", היא נזכרת. "קשה לעזוב מלחמה אחת ולהגיע לאחרת, אבל אני שמחה להיות בבית. כרגע בקייב רגוע יותר מאשר בישראל, זו הסיבה שבגללה חזרתי". 

עולים מאוקראינה (צילום: אבשלום ששוני)
עולים מאוקראינה (צילום: אבשלום ששוני)