הכתבה נכתבה בשיתוף פנימה פתרונות ישראליים

המיזם נולד כיוזמה אזרחית של חברי המועצה האזורית 'מרחבים' שבדרום, אילן קטני ושרון טולדנו. הרעיון נועד לתת מענה לצורך חיוני: במקום התהליך המורכב והאיטי של שינוע כמויות גדולות של כביסה למכבסות בישובים הסמוכים, שירותי הכביסה יגיעו אל החיילים בשטח.

לרעיון של אילן ושרון טולדנו, אשר היא רכזת המחלקה לתקשורת באוניברסיטת בן-גוריון בנגב חבר ד"ר משה שוורץ, מרצה במחלקה לתקשורת, שרתם אליו את חמ"ל עמותת "אלון ואלה – אנשים למען הקהילה", עמותה שנוסדה לזכרה של אלה, בתו ז"ל של ד"ר שוורץ. אלפי מתנדביה מטפלים בימי שגרה באוכלוסיות נזקקות מכל קשת החברה הישראלית ומאז אירועי "השבת השחורה" מפעילה העמותה את אלפי מתנדביה לפעילות סיוע לחיילים, לפצועים, לתושבי הדרום, לקשישים ולאזרחים שפונו מבתיהם.

המכבסה הניידת (צילום: ד''ר משה שוורץ)
המכבסה הניידת (צילום: ד''ר משה שוורץ)

"הבת שלי לוחמת בכיפת ברזל ולא היתה בבית חודש. חשבתי היכן היא מכבסת את הבגדים שלה ובמקביל התנדבתי לכבס בגדים של חיילים מהשטח, יחד עם חברי המושב שלי" כך מספרת שרון. "הבנתי שזה לוקח זמן ארוך מדי ויש לא מעט טעויות. אילן, חבר מהמושב, הציע את הרעיון של מכבסה ניידת ובדיוק יצא 'קול קורא' מטעם האוניברסיטה להגיש מיזמים לטובת החיילים והמשפחות המפונות והגשתי בקשה. כבר למחרת קיבלתי תשובה חיובית, קיבלנו מענק שנתן את הדחיפה הראשונית. חברנו גם לעמותת "אלון ואלה" באמצעות ד"ר משה שוורץ שהוא מרצה במחלקה בה אני עובדת וכך יצאנו לדרך".

התקציב הראשוני להקמת המיזם הגיע ממימון המונים ומקרן הסיוע שהקימה אוניברסיטת בן גוריון בנגב ותפעולו השוטף ממומן ע"י עמותת אלון ואלה בסיוע קבוצת בז"ן.

המכבסה הניידת תוכננה והורכבה על ידי אילן קטני המתמחה בתחום מערכות מים והוא אחראי על הצד הטכני. בעוד שרון מובילה את התיאום מול הלוחמים, קיפול הכביסה והשבתה לחיילים. המכבסה הניידת כוללת מכונות כביסה ומייבשי כביסה המותקנים על גבי נגרר נייד, שעליו מובלים גם גנרטור ומיכל מים המבטיחים פעילות שוטפת בתנאי שטח שבהם אין חיבור למקור חשמל ולמים זורמים. החיילים משאירים את הבגדים המלוכלכים ומתפנים לעיסוקיהם. כעבור שעה קלה הם מקבלים מסרון המזמין אותם לבוא ולאסוף את הבגדים לאחר כביסה וייבוש כשהם מקופלים וריחניים בתוך שקית בד אישית. תקוותם היא שימי המלחמה יסתיימו בקרוב והם יוכלו להעביר את המכבסה הניידת לשימושן של המשפחות המפונות.

 הבגדים חוזרים כשהם מקופלים וריחניים בתוך שקית בד אישית (צילום: ד''ר משה שוורץ)
הבגדים חוזרים כשהם מקופלים וריחניים בתוך שקית בד אישית (צילום: ד''ר משה שוורץ)

הכתבה נכתבה בשיתוף פנימה פתרונות ישראליים