הישובים שבסביבת קו התפר מתחילים לגלות סימני חשש והם כבר עכשיו מתריעים. "אנחנו לא מעוניינים להיקלע לסיטואציה בסגנון שבעה באוקטובר 2. התרענו כבר מספר שנים ועכשיו זה חייב להגיע לאוזניים קשובות ולא ערלות כפי שספגנו בעבר. ישנם מראות מאירועי הטבח שאנחנו נחשפים להם לצערנו או שמעלים לנו זיכרונות קשים והמשטרה והצבא חייבים לעשות מעשה", אומרים תושבים מהיישוב שערי תקווה בשיחה עם מעריב.

יצאנו לשטח לבדוק מקרוב את הנעשה ולמען האמת למרות שתי גדרות המפרידות בין אותם כפרים פלסטינים ליישוב שערי תקווה התחושה היא של היעדר ביטחון למרות סיורים שפגשנו מצד ניידת ביטחון. 

הגדר המפרידה בין אותם כפרים פלסטינים ליישוב שערי תקווה  (צילום: פרטי)
הגדר המפרידה בין אותם כפרים פלסטינים ליישוב שערי תקווה (צילום: פרטי)

הגדר המפרידה בין אותם כפרים פלסטינים ליישוב שערי תקווה  (צילום: פרטי)
הגדר המפרידה בין אותם כפרים פלסטינים ליישוב שערי תקווה (צילום: פרטי)

הנסיעה לצד הגדר חושפת כשלים רבים, פרצות באזורים משמעותיים, חלקם בהיעדר גדרות תיל המונעות טיפוס ומעבר ובשטחים מסוימים בחלקה התחתון כשפער של כ–30 סנטימטרים מפריד בין הגדר לרצפה. בהמשך נחשפנו לשער שהשרשרת מקיפה בינו לבין אחת הצלעות של הגדר ולא סביב משקוף השער מה שמאפשר בנקל לחדור פנימה. עוד זיהינו אזורים שבהם גדר חדשה מתחברת אל גדר ישנה וחלודה שגם שער המעבר בטיפוס קל הוא אפשרי וזמין. 

"בשבועיים האחרונים בשישי בערב סמוך לשעה 17.30 מגיעה שיירה של רוכבי אופנועים וטרקטורונים לכביש הגובל עם גדר המערכת, והם לוחצים על דוושת הגז רוכבים בפראות והרעש בתוך הבית שלנו גם כשהוויטרינות סגורות וזה עוד לא הכול. בשבוע שעבר זיהינו מספר צעירים שתצפתו לנו על הבתים ממש וזה אחרי מספר פעמים שספגנו בקבוקי תבערה (בקת"בים) שאחד מהם גרם לשריפה באחד הבתים בישוב", אומר לנו תושב שערי תקווה. 

תושבת אחרת מוסיפה: "אנחנו חווים פה יידויי אבנים אומנם לא באופן רציף אבל זה לא צריך לקרות בכלל וגם בקת"בים ואנחנו לא בשדה מלחמה. מצמצמים פה באבטחה הורידו את המאבטחים במוסדות החינוך לטובת שלוש ניידות סיור אבל זה לא מספיק כשמדובר באבטחה של שני ישובים כמו שערי תקווה ועץ אפרים שהמרחק ביניהם זה 10 דקות נסיעה. עכשיו גם שוקלים לאחד אותנו עם אלקנה ואז בכלל נרגיש מופקרים . זה זמן תגובה משמעותי ואת זה חייבים להפנים. אנחנו תחת ועדה ממונה ולא מקבלים את המעטפת הביטחונית כיאה ליישוב שסביבו כפרים פלשתינים כמו בית אמין, עזון עתמא, סינריה ומסחה".

הגדר המפרידה בין אותם כפרים פלסטינים ליישוב שערי תקווה  (צילום: פרטי)
הגדר המפרידה בין אותם כפרים פלסטינים ליישוב שערי תקווה (צילום: פרטי)

דודי מזרחי מותיקי שערי תקווה מפרט: "אין לנו בעיה לכאורה עם תושבי אותם כפרים אלא שהם נגררים והבעיה היא עם אלו שמגיעים אליהם או עוברים דרכם. המרחק בינם לביננו הוא עשרות מטרים בודדים וברוב ההיקף של הישוב פרוסה גדר טיפשית שיש בה פרצות וכשלי בטיחות. גם במקומות שבהם החליפו גדר לא מיהרו להתקין גדר תיל כדי להוות חסם אפילו למראית עין. מעבר לכך ביטלו את הביקורת בשטח שגובל בין הישוב לכפרים בגזרה משמעותית ורכבים נכנסים חופשי באין מפריע כשהמרחק אל בתי התושבים הוא קטן במיוחד. אנחנו שומעים מאחורי הקלעים שיו"ר הועדה הממונה מתכוון לאפשר כניסה של פלשתינאים בטענה מגוחכת שכל עוד שהכניסה עבורם נבלמת הם משועממים ומקבלים הצעות לפיגועים כך שרמת הסיכון גוברת כביכול. אנחנו רוצים ביטחון ומי שאמון על ביטחון המדינה צריך לטפל בסוגיה שלנו ולא כאלה שממונים ומנסים רק לקצץ ולחסוך. יש פה תחזוקת שבר ולא טיפול בישוב לצערנו ב – 2017 הבטיחו לשערי תקווה תקציב של 90 מיליון שקלים אבל כעת הוועדה מבקשת רק 20 מיליון שקלים כדי להשאיר כספים לישובים אחרים".

תושבי שערי תקווה מוחים. "אנחנו יישוב המונה כמעט 9,000 תושבים ואצלינו לא מקיימים בחירות שזה פשוט הזוי. אין מי שדואג לנו ולכן התחושות קשות. בעקבות האירועים עם האופנועים בקבוצת הווטסאפ של התושבים היו כאלו שהציעו לצאת 1,000 תושבים עם אלות ולבוא איתם חשבון אבל זה לא רציני ומסוכן לכולנו".

התחושות הללו גורמות לכך שחלק מהתושבים שחמושים בנשקים נותרים ערים במהלך הלילה לכל תרחיש שלא יקרה. "ככה אי אפשר להמשיך", אומרת תושבת הישוב.

מהמשטרה נמסר שאירועי האופנועים מוכרים למשטרה והם מטופלים.

תגובת דובר צה"ל: "צה"ל פועל כל העת לחיזוק תחושת הביטחון של התושבים, ונמצא בקשר רציף עם הגורמים הרלוונטיים ביישובים ובערים. מאז תחילת המלחמה, בפיקוד המרכז מתבצעות עבודות הנדסיות במסגרת מבצע לחיזוק התשתית המבצעית ביישובים על מנת לסייע ולשפר את מרכיבי ההגנה".