הכתבה נכתבה בשיתוף פנימה פתרונות ישראליים

ארגון הנוער, חוגי סיירות של קק"ל הוקם על ידי חבריו של אורי מיימון ז"ל, שנפל במלחמת יום הכיפורים. מיימון היה חובב טיולים ונהג לערוך מסעות רגליים בישראל עם חבריו. חוגי הסיירות פועל ברחבי הארץ על מנת לפתח עצמאות, סקרנות, אנושיות, תחושת שייכות וציונות דרך היציאה לשטח.

ארגוני נוער רבים פועלים בשדה החינוכי בתקופה זו אבל כשפרצה המלחמה חוגי סיירות החליטו שהם צריכים להגיע אל המפונים ועוזרים להם דרך המורשת שהנחיל מיימון, דרך אהבת הארץ והכרות עם השטח. איך פועלים כשרוב הצוות מגויס למילואים? אבל איך יוצאים לטבע בתחום המלון? ואיך מפתחים עצמאות ומיומנויות שטח ללא טיולים? איך מספקים ודאות וביטחון בזמן פעולה כאשר הכלי המרכזי בחוגי הסיירות היא יציאה מאזור הנוחות?

ילד שלומד לנווט מרגיש יותר בבית 
כל השאלות הללו עומדות בלב העשייה שלנו כאן ואנחנו עובדים קשה על להתאים את עצמנו אל הסביבה החדשה והמציאות הקשה אליה נקלענו. התחלנו את הפעילות עם 10 קבוצות סיירות שפעלו ב-4 מלונות שונים בים המלח לילדים מכיתה א–ו שהופעלו בסיוע בוגרי חוגי סיירות שהתנדבו למשימה. הילדים לומדים על ים המלח, עקבות, מיומנויות ניווט, הכוכבים ועוד. כל הלמידה נעשית מתוך התנסות וקשר ישיר עם הסביבה שלהם. בגלל ההצלחה של הפעילות נפתחו סניפים נוספים באילת, רמת נגב וערבה.

"כאשר ילד לומד לנווט, לומד על האזור שבו הוא נמצא, ומכיר את מיני הצמחים ובעלי החיים שסביבו, הוא מרגיש יותר בבית. יש חשיבות עצומה בלגרום למקום שאליו נקלעו ילדים, להרגיש כמו בית. הלכת כמה וכמה כשמדובר בילדים שעברו את הנורא מכל." אמרה מאי אמוייל, מדריכה בפרויקט מתל אביב.

ילד שלומד לנווט מרגיש יותר בבית. חוגי הסיירות של קק''ל (צילום: אליה לוין)
ילד שלומד לנווט מרגיש יותר בבית. חוגי הסיירות של קק''ל (צילום: אליה לוין)

מתנדבי תנועות הנוער למען ילדי העוטף 
אחת האימהות מקיבוץ סעד מספרת: "אנחנו תקועים כאן אבל לפחות יש לנו את חוגי סיירות. הסיירות זה הדבר הכי טוב שקורה לנו כאן. קיבלנו הזדמנות מטורפת."

בין אם על הדשא הסינטטי של המלון או בין השמשיות של חוף הים, הזמן שזו הילדים שנעקרו מבתיהם הופכים לחניכי חוגי סיירות, משחקים, רצים, חופרים בחול, מתלכלכים, פועלים כקבוצה, נפגשים עם דמות חינוכית בוגרת, תוך כדי למידה מתמדת, הן חשובות ומשמעותיות.

הכתבה נכתבה בשיתוף פנימה פתרונות ישראליים