ועדת הפנים של הכנסת אישרה הבוקר תיקון שיאשר קידום שתי תכניות ענק ביישוב המאפשרות הוצאת היתרי בנייה באופן מיידי. ועדת הפנים של הכנסת, בראשות חה"כ יעקב אשר, אישרה הבוקר (שני) הליך של גריעת שמורת טבע לטובת הקמת אלפי יחידות דיור בשכונות חדשות "אל ראנדה" ו"ח'לת נאסר" ביישוב דלית אל כרמל. 

"מה שכל המדינה חווה - גם העדה הדרוזית עוברת את זה"

כזכור, צעירים דרוזים רבים הביעו מחאה, בין היתר דרך הקמת אוהלי מחאה, נגד חוק קמיניץ, שנחקק ב-2017, שמאפשר לועדות התכנון לנקוט בצעדים משפטיים והליכים פליליים ללא הליך משפטי כנגד עבירות בנייה, מבלי התייחסות למחסור החמור בתכנון ובנייה והרחבת שטחי הבנייה בערים והכפרים הדרוזים. מאז תחילת המלחמה, אף התעצמה הביקורת הציבורית בבעיית הדיור בעדה הדרוזית. בזמן שנלחמו בני העדה הדרוזית בחזיתות השונות בדרום ובצפון - צווי עיקול נשלחו לבתיהם. 

״צעירים דרוזים רבים נמצאים תחת לחץ נוכח העובדה שהם נלחמים בחזית - ובמקביל צווי הריסה, קנסות ועיקולים ממשיכים להישלח למשפחות שלהם בעקבות חוק קמינץ שהוחל על בני העדה, וקבע באופן גורף שמרבית הדרוזים הם עברייני בנייה רטרואקטיבית למרות העובדה שכבר עשרות שנים אין הסדרת תכנון כפרי. מהות החלת החוק היא למעשה פעולה לא חוקית בעליל״, אמר בחודש שעבר ל״מעריב״ סאלח אבו רוקון, יו״ר המועצה העממית הדרוזית ומקים אוהלי המחאה.

כאמור, התיקון שמקדן שתי תוכניות ענק בדלית אל כרמל כולל תוכנית להקמת שכונת מגורים חדשה "אל ראנדה", על שטח כולל של כ-630 דונם, והיא ממוקמת במערב היישוב. מדובר בתוכנית ראשונה ביישובי הדרוזים שכוללת איחוד וחלוקה של קרקעות פרטיות אשר תכנונה התחשב בדפוסי הדיור של החברה הדרוזית.

התוכנית, שיזם מינהל התכנון, כוללת כ-3,200 יחידות דיור בבינוי של 8 יחידות דיור לדונם שיוקמו במבני מגורים של 4-5 קומות, חלקם משולבים בחזיתות מסחריות. כמו כן, התוכנית מספקת מענה הן ברמת צרכי השכונה והן ברמת הצרכים של היישוב, זאת באמצעות קריית חינוך יסודי ועל יסודי אשר תיתן מענה לשכונה ולשכונות הסמוכות. התוכנית שמה דגש על שמירת השטחים פתוחים, ערכי הטבע והנוף הייחודים לאזור, וכוללת טיפול בוואדיות שבתחומה ועל ידי יצירת קשר לוואדיות הסובבים ולגן הלאומי.

התוכנית השנייה שאושרה, להקמת שכונת מגורים חדשה "ח'לת נאסר", משתרעת על שטח של כ-207 דונם וכוללת 1,000 יחידות דיור חדשות במבנים בני 4 קומות. התוכנית כוללת מבני ציבור, שטחי מסחר, שטחים לספורט, פנאי ונופש.

מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח אמר בהמשך להחלטה: "מברך על החלטת ועדת הפנים ואת יו"ר הוועדה חה"כ יעקב אשר. ההחלטה תאפשר לקדם ולאשר תכניות חשובות לפיתוח היישוב דלית אל כרמל. תכניות אלו מאפשרות את התפתחות היישוב באופן ניכר, תוך הרחבת שטחי הפיתוח ומתן מענה לדורות הבאים. התוכניות שמות דגש על חיזוק מערך התשתיות ושטחי הציבור ביישובים ושמירה על השטחים הפתוחים העוטפים אותם".

על ההחלטה שהתקבלה היום, בירך סאלח אבו רוקון, יו״ר המועצה העממית הדרוזית ומקים אוהלי המחאה: ״אני מברך על ההחלטה ועל ההישג, עם לב כואב שזה מהלך שהיה יכול להיות מושג לכל הפחות לפני 15 שנים. נפילתם של שישה חללים ממיטב בנינו מאז תחילת המלחמה, הוא אובדן כבד לעדה. קשה לחשוב על זה שרק עכשיו, כאשר אנו נמצאים בשלב של "מלחמת עצמאות שנייה לישראל" בה הגורל המשותף, שכבד לא פחות מב-1948 גרם למקבלי ההחלטות להבין, כי העדה הדרוזית היא "נכס לאומי אסטרטגי" לעם היהודי, לקיום מדינת ישראל ועמוד השדרה של החוסן הישראלי בעבר, כעת ובעתיד. כואב שרק האובדן מעיר את הממשלה לקבל את מה שמגיע לנו ממילא. מכבד מאוד שעל שמם של הנופלים, יקראו שמות הרחובות - כחלק מובנה מקבלת ההחלטה. שנזכה לעתיד של שלום ושיוויון צודק - עם ישראל חי״.