משרד החקלאות הודיע היום (שלישי) על הקצאה מיוחדת של תשעה מיליון שקלים לזריעה וקציר חיטה לתחמיץ ושחת המיועדים למזון לבעלי חיים. זאת, בעקבות הנחיית הצבא וכפי שעלה בהערכות מצב במשרד, לפיהן שדות תבואת החורף בעוטף עזה אינם ניתנים לזריעה.

מנמל אשדוד לרוסיה: הקו שתומך בחקלאים הישראלים מחדש פעילות
לא רק בעוטף: גיוס נרחב של עובדי חקלאות ליישובי הערבה

 במשרד ציינו כי החקלאות הישראלית נמצאת במשבר מהגדולים ביותר מאז הקמת המדינה, כאשר מלחמת "חרבות ברזל" ממשיכה לתת את אותותיה בפגיעה בהתנהלות השוטפת של החקלאות הישראלית. כך למשל, כ-60 אלף דונם של חיטה בטווח 4-0 ק"מ מהגבול עם רצועת עזה, המיועדים לייצור מזון לבעלי חיים, אינם ניתנים לזריעה עקב המלחמה. 

במטרה לשמור על אספקת מזון סדירה למשקי בעלי החיים וכפועל יוצא לבני האדם, ובכדי למנוע מחסור בתבואה ולשיקום חקלאות ישראל הוחלט על ההקצאה המיוחדת של תשעה מיליוני שקלים לזריעה וקציר חיטה לצורכי תחמיץ ושחת בכל חלקי הארץ.

חקלאות (צילום: יעקב לדרמן פלאש 90)
חקלאות (צילום: יעקב לדרמן פלאש 90)

במסגרת התמיכה, מגדלים שיסבו שטחים קיימים בכל הארץ לגידול חיטה, יקבלו עד 150 שקל על כל דונם, שייזרע כעת וייקצר בין החודשים מרץ-מאי. עוד הוחלט, כי חקלאי העוטף ששטחי הגידול שלהם נמצאים תחת סגר צבאי, אך יקבלו אישור לזרוע ולקצור מהגורמים הרלוונטיים, יהיו זכאים גם הם לתמיכה. לפי נתוני המשרד, שטחי גידול החיטה בסמוך לגדר בשגרה עומדים על כ-60 אלף דונם.

בימים האחרונים, בהנחיית משרד החקלאות, החלו החקלאים לזרוע את החיטה והשעורה בשטחים חלופיים בלב הנגב בהיקף דומה לשיעורם בשטח העוטף, למטרות שחת ותחמיץ.

תמיכה זו מצטרפת לפעולות נוספות שנוקט המשרד לסיוע לחקלאות הישראלית: בתחילת חודש נובמבר הקצה המשרד 20 מיליון שקל  להסבת והשמשת מבנים חקלאיים לגידול ירקות "הסלט הישראלי" בכל חלקי הארץ; המשרד יזם קמפיין לגיוס עובדים ישראלים חדשים לחקלאות, ויעניק תוספת של עד 8,000 שקל בחודש לכל עובד ישראלי חדש.