יותר מחודש וחצי לאחר מתקפת הטרור של חמאס בדרום הארץ והמלחמה ברצועת עזה, היום (שישי) יצאה לפועל העסקה לשחרור חטופים ישראלים. העסקה כוללת לפחות חמישה צדדים - ישראל, ארה"ב, חמאס, קטאר ומצרים - שכולם היו מעורבים בשבועות האחרונים במשא ומתן, במקביל ללחימת צה״ל ברצועת עזה. 

חוזרים הביתה: צפו ברכבי הצלב האדום עם החטופים יוצאים מעזה
איסוף מודיעין ותגבור כוחות: זה מה שצה"ל מתכנן בזמן ההפוגה

פרופ׳ אייל זיסר, מהחוג להיסטוריה של המזרח התיכון, מתייחס לעסקת החטופים שהחלה היום: ״כעת, אנחנו צריכים לחכות ולראות אם השלב הראשון של העסקה מתממש, צריך לראות שאין מכשולים בדרך. תוך הפסקת האש, כוחות של צה״ל נשארים ברצועה ונמצאים בחיכוך, ונקווה שלא יהיו תקריות במהלך תקופת הזמן הזו".

"צריך לוודא שכל הצדדים ממלאים את כל התנאים שנקבעו״, הוסיף, ״היום שחררו ילדים, וצריך לזכור שיש גם חיילים שצריך לשחרר, וזה כמובן עניין סבוך יותר. לחמאס יש אינטרס למשוך את העסקה, כי מטרתו היא להתגלגל להפסקת אש קבועה, ולסיים את הלחימה של צה״ל ברצועה. מאז כניסת צה״ל לרצועה, הם לא בשליטה מלאה על השטח, וכעת הם רוצים לשרוד. אם נצא מעזה, זה ייחשב כניצחון עבורם״. 

רכבי הצלב האדום במעבר רפיח, מבצע דלתות שמיים (צילום: Atia Mohammed/Flash90)
רכבי הצלב האדום במעבר רפיח, מבצע דלתות שמיים (צילום: Atia Mohammed/Flash90)

זיסר עוד מוסיף להתייחס למתווכות האזוריות בעסקה, מצרים וקטאר ומסביר על האינטרסים והמעורבות שלהן בעסקה: ״מצרים לא אוהבת את החמאס, אין לה אינטרס לעזור לו, אך מצד שני, היא רוצה שקט ויציבות, ולא אידיאלי עבורה מצב הלחימה ברצועת עזה שזולג לשטחיה. מאחר שדרך מצרים מתבצע מעבר החטופים, יש למדינה גם כן יכולת לדבר ולהעביר מסרים, אך אין לה השפעה מעבר. בסוף לישראל ולמצרים יש את אותו האינטרס, כי שתיהן רואות את חמאס ואת הפלסטינים כעול״. 

״זאת, בניגוד לקטאר שרוצה לעזור לחמאס וגם רוצה להצטייר כמדינה עוזרת והומניטרית בכך שמתווכת את עסקת החטופים. התערבותה בעסקה משרתת את מטרותיה לשמור על קשרים טובים עם החמאס, וגם להציג מצג שווא של הומניטריות״, טען, ״קטאר כמו מצרים, מעבירה מסרים בין ישראל לחמאס, אך היא לא באמת מחליטה והשפעתה לא גדולה. החמאס, שמנהיגיו יושבים בקטאר ונהנים מהסיוע שלה, אכן מקשיב לה, אך לא באמת סופר אותה. תוך כך, קטאר מרוויחה מכל העולמות, מגבירה על פי ראייתה את השפעתה בעולם, והופכת למדינה שמקשיבים לה״. 

נשיא מצרים א-סיסי (צילום:  Saudi Press Agency/Handout via REUTERS)
נשיא מצרים א-סיסי (צילום: Saudi Press Agency/Handout via REUTERS)

לסיום הבהיר: "קטאר מאפשרת למנהיגי חמאס להישאר בשטח המדינה מאחר שבין כה וכה גישתה רדיקאלית גם כן״, אמר זיסר, זאת כאשר איסמאעיל הנייה, יו"ר התנועה וראש הלשכה המדינית של חמאס, יושב בבירתה דוחא בימים אלו. זו לא הפעם הראשונה בה המדינה נותנת מקלט למנהיגי ארגוני ופעולות טרור וכזכור, העניקה מקלט לאיש המרכזי באסון ה-11.9 ח'אלד שיח' מוחמד, אותו הסתירה בבירה דוחא במשך כמה שנים.