מאז השבת השחורה ב-7 באוקטובר, שנפתחה במתקפת מחבלי חמאס ביישובי עוטף עזה, גם תושבי גבול הצפון פונו מיישוביהם בשל איום אפשרי של תקיפת מחבלי חיזבאללה. בימים האחרונים, תושבים רבים שגרים בגבול הצפון הביעו זעם כתגובה לנאומו של גלנט, והבהירו שהם אינם מוכנים לחזור לביתם כל עוד פעילי חיזבאללה אינם מורחקים מאזור דרום לבנון.

עסקת כולם תמורת כולם? "מלכודת שחמאס שם לפתחנו"
דיווח: חמאס הסכים להאריך את הפסקת האש בארבעה ימים

בשיחות עם אותם תושבי הצפון, הם מתארים התפכחות לאחר הטבח שאירע בדרום - שהובילה להבנה שבכל רגע נתון, כוח רדואן של חיזבאללה יכול לבצע מתקפה נוספת תוך דקות ספורות. כעת, הם פועלים בדרכים ציבוריות, תקשורתיות או משפטיות, כדי לדרוש ממדינת ישראל שתפעיל לחץ בינלאומי לאכיפת החלטת 1,701 של האו״ם. 

בין היתר, מי שנרתם למאמץ הם משה קקון, תושב קרית שמונה, בעל סטודיו לעיצוב בכפר גלעדי וניסן זאבי, בעברו איש יח״צ ותקשורת, תושב כפר גלעדי. שניהם בעלי עמותת ׳שינוי כיוון - שמים את הצפון במרכז׳, שניהלו יחד בעבר מספר קמפיינים לקידום ופיתוח יוזמות שונות בגליל. אמש, הם יצאו בקמפיין ברשתות החברתיות, שזכה לשיתופים רבים ונקרא ״השבעה באוקטובר או החלטת 1701?״.

״המטרה של הקמפיין היא לעורר מודעות אצל הציבור ואצל מקבלי ההחלטות על חשיבות אכיפת ההחלטה. יש כאן דרישה גדולה של הציבור למשהו אחר מהממשלה, ואם נמשיך לקבל מסרים שלא אומרים כלום מהם - נראה שהמחאה רק תתעצם. יש אנשים רבים מכל הגוונים, הקהילות והיישובים שמצטרפים לקמפיין כי הם מבינים את הדחיפות והחשיבות של החזית המאוחדת לטובת העתיד שלהם״, מסביר משה קקון. 

הקמפיין של תושבי הצפון (צילום: משה קקון)
הקמפיין של תושבי הצפון (צילום: משה קקון)

״ב-11 באוגוסט 2006, קיבלה מועצת הביטחון של האו״ם את החלטה 1701, הקובעת שלא יימצא כוח חמוש חוץ מכוחות יוניפי״ל בשטח שבין הקו הכחול (גבול ישראל) לנהר הליטאני״, כך נכתב בכרזת הקמפיין בשפה האנגלית. ״בפועל, ארגון הטרור חיזבאללה פועל ונוכח בשטח, הקים שם בסיסים ועמדות, חפר מנהרות טרור וביצע בפועל פעולות טרור נגד ישראל מהשטח. לאחר אירועי 7 באוקטובר, ברור שאי אפשר לחזור ולהתגורר באזורים הקרובים לגבול הצפוני של ישראל ללא יישום מלא של ההחלטה. זהו מצב קריטי לביטחון ישראל המחייב פעולה החלטית ומיידית. לא חוזרים עד שמבצעים!״, עוד נאמר בקמפיין של קקון וזאבי. 

״נפגעי ה-7 באוקטובר היו אמורים להיות אנחנו, והמתקפה של חמאס הייתה התוכנית של חיזבאללה״, אומר משה ל'מעריב'. ״המתקפה לא התממשה בצפון רק בשל העובדה שחמאס הפתיע את חיזבאללה והרס לו את אפקט ההפתעה. הרי ידוע שכל התעצמות כוח רדואן היא כדי לממש את התוכנית של חיזבאללה לכיבוש הגליל לאורך כל גבול הצפון - ושאנחנו היינו אמורים להיות קורבנות המתקפה הזו".

"זו אמירה קשה אך נכונה", הוסיף, "הכוונות והיכולות של חיזבאללה עדיין קיימות. אמנם עכשיו יש כוחות צה״ל נוספים על הגדר, ואולי חיזבאללה יצטרך לשנות טקטיקה, אך שום דבר לא השתנה אצלו ברצון וביכולת לבצע מתקפה כזו. כעת כולם מבינים שחיזבאללה יושבים כעת על הגדר - ולזה לא נוכל להסכים. ראינו מה קרה בדרום, ואנחנו לא מוכנים להיות כצאן לטבח״. 

הקמפיין של תושבי הצפון (צילום: משה קקון)
הקמפיין של תושבי הצפון (צילום: משה קקון)

הוא מדבר עוד על מעורבות האו״ם בהחלטה: ״לישראל יש את כל הלגיטימציה הבינלאומית לדרוש מהעולם שההחלטה אכן תתממש. כל הקמפיין הזה הוא לא סתם - המספר 1701 הוא לא סתם, אלא גושפנקא לתמיכה בינלאומית שניתנה מהאו״ם להרחקת חיזבאללה. העולם צריך להבין שחיזבאללה מפר את ההסכם שנקבע, ומדינת ישראל לא יכולה להשלים עם קיום של כוח כזה על הגבול שלה, וצריכה קודם כל לממש את ההסכם עם הבהרה שכל הפרה שלו תגבה מחיר כבד מחיזבאללה. אני מקווה שהמדינה תתעשת כי כרגע אנו לא מרגישים שנעשה משהו משמעותי עבורנו״. 

״עד אז, התושבים לא ירגעו ולא ירצו לחזור הביתה, כבר לא קונים אותנו בסיפורים או במילים״, הוא אומר נחרצות. ״אם אנשים יחזרו הביתה במצב הזה, הם רק יסבלו ולא ישנו בלילה, לא ילכו לעבודה ולא ישלחו את הילדים לבית הספר מהפחד שיקפוץ מחבל מהגדר. שוכחים הגליל הוא אזור עם פוטנציאל ענק, וכעת אנו ניצבים בנקודה היסטורית - מה שמתחולל בימים אלו במדינה ישפיע על ההתיישבות בגליל עשרות שנים קדימה".

לסיום אמר: "אם למדינה חשוב שיגורו כאן תושבים - יש צורך בנקיטת פעולות ביטחוניות נחרצות ומשמעותיות בגבול הצפוני, ואם הם לא עושים את זה, הם מכריזים שהם מוותרים על האזור שלנו, כי אף אחד לא ירצה לגור כאן״, הוא מודה. ״אנחנו לא רוצים לשמוע יותר אמירות על כך שחיזבאללה הוכה - אלא לראות מעשים אמיתיים. כל הקונספציות שהיו לנו עד היום התנפצו ב-7 באוקטובר, ועכשיו אנחנו במציאות חדשה״.