הכתבה נכתבה בשיתוף פנימה פתרונות ישראליים

פנימה (צילום: מכון ריפמן,ליה גושן,שלמה אריה,יקיר עמוס)
פנימה (צילום: מכון ריפמן,ליה גושן,שלמה אריה,יקיר עמוס)

כמו בחברה הישראלית כולה, מלחמת "חרבות ברזל" פגעה קשות גם בחברה הבדואית בנגב. פרט לפגיעות בנפש שספגה הקהילה – כ-20 הרוגים ו-6 חטופים מהחברה הבדואית – היישובים הבדואים חשופים לירי טילים כמעט ללא מרחבים מוגנים, וביישובים הלא-מוכרים אף ללא הגנה של כיפת ברזל וללא מערכת התראה. בנוסף, לאור המצב, רבים מבני הקהילה, המצויה גם כך בתחתית הסולם הסוציו-אקונומי, נותרו ללא מקומות עבודה. עבור חלקם המשמעות היא חרפת רעב של ממש. המתיחות הביטחונית עושה את שלה גם למרקם החיים העדין בנגב, מערערת ומעלה את סף המתח, החרדות והחשדנות.

אך בצל המציאות הקשה יש מי שמסרבים לאבד תקווה: ארבעה ארגוני חברה אזרחית שילבו כוחות על מנת לספק מענה למשפחות – יהודיות וערביות – ברחבי הנגב, ובתוך כך להעביר מסר של שותפות גורל, אחדות ועשייה משותפת גם בימים קשים ומורכבים אלה. עמותת כוכבי המדבר לפיתוח מנהיגות בדואית, עמותת "איתך – מעכי", מתנ"ס רהט ועמותת "האם ראית את האופק לאחרונה", מפעילות יחד את החמ"ל המשותף, בו מתנדבים אורזים ומחלקים מידי יום מאות חבילות סיוע מורחבות למשפחות שכולות, משפחות חטופים ומשפחות נזקקות מכל רחבי הנגב.

שורות ארוכות של ארגזים פתוחים ממלאות את החלל המרכזי בהיכל התרבות החדש ברהט. ביניהם רוחשים ביעילות, כמו בכוורת, עשרות רבות של מתנדבים. צעירות עוטות חיג'אב לצד נוער מהתנועה הקיבוצית, צעירים בדואים לצד נשים מבוגרות, יהודים וערבים שהגיעו מכל רחבי הנגב.

"בימים הראשונים היינו בפחד ובבלבול מוחלט", מספר מוחמד, בוגר החממה למנהיגות ויזמות של כוכבי המדבר. "אבל העשייה המשותפת מחזקת מאוד, מזכירה לנו שהעתיד של כולנו פה בנגב ביחד, ואנחנו חייבים לעזור אחד לשני, לעבור את זה ביחד".

בחמ"ל פועלים יחד, כתף אל כתף, עשרות רבות של מתנדבים מהחברה היהודית והבדואית. העשייה המשותפת ממלאת אותם בתקווה, מחזירה את האמון, ומשקמת את היחסים, שעברו טלטלה בעקבות המציאות הקשה.

*כוכבי המדבר הוא ארגון ללא מטרות רווח הפועל מאז שנת 2013 לקידום שינוי משמעותי ובר קיימא בחברה הבדואית ובנגב כולו. תכניות המנהיגות שלנו מכשירות דור חדש של מנהיגות בדואית צעירה שתיקח אחריות, תקדם את הקהילה הבדואית ותפעל לשילובה בחברה הישראלית הכללית.

הכתבה נכתבה בשיתוף פנימה פתרונות ישראליים