מאות עולים חדשים מרוסיה ומאוקראינה מתנדבים בצה"ל ובעורף האזרחי מאז תחילת המלחמה. לינדה פרדס פרידבורג, מנכלי"ת 'שישי שבת ישראלי' שעומדת מאחורי המיזם, מספרת: "כשפרצה המלחמה התחלנו לקבל פניות מעולים שמשתתפים בפעילות שלנו בבקשה להיות חלק ולעזור בכל תחום אפשרי" .ב'שישי שבת ישראלי' ריכזו אפשרויות שונות של התנדבות ועזרה ויצאו לדרך. 

עומד על המשמר: כך מתמודד חיזבאללה עם הלחצים שמופעלים עליו
נאבקת במחבלים ומסרבת להיחטף: רגעי הגבורה של עמית סוסנה | צפו

ב-13.10 יצאה קבוצת המתנדבים הראשונה לבסיסי צה"ל כדי לארוז מנות קרב ולמיין ציוד רפואי במשמרת של 12 שעות כל אחת. איליה ליפצקר, סמנכ"ל 'שישי שבת ישראלי', מתאר: "העולים, שחלקם הגיעו בחודשים האחרונים מאזורי המלחמה באוקראינה, הגיעו עם המון מוטיבציה לעזור. ההספקים היו גבוהים ובצבא הבינו שיש להם כוח אדם איכותי, שרוצה לתת מעצמו. בשבועות שלאחר מכן התחלנו להתפזר במספר בסיסים".

המתנדבים יוצאים כל פעם בשניים ואפילו שלושה אוטובוסים, כשעד היום השתתפו כ-1500 מתנדבים. חלקם הגיעו ל-5-10 התנדבויות שונות. המערכת מתופעלת באמצעות 30 רכזים שפזורים ברחבי הארץ ומשבצים את המתנדבים לפי יכולות ומיקומים. מעבר להתנדבות, העולים גם תורמים ציוד שנאסף בשש נקודות איסוף שונות ומועבר לחיילים ומפונים.

ויקה עלתה לארץ באוקטובר 2001 מאוקראינה. היא מרכזת ציוד עבור חיילים ומפונים ומתאמת התנדבויות של עולים באזור חיפה. "מרגש לראות עד כמה עולים רוצים להיות מעורבים," היא מעידה. "אני מקבלת פניות של אנשים מבוגרים שרוצים להתגייס ולהילחם, וכשזה לא מתאפשר, הם באים למשמרות ארוכות של התנדבות בבסיסים ותורמים מה שהם יכולים לטובת המפונים והצבא".

"מה שמדהים," אומרת לינדה פרדס פרידבורג, מנכלי"ת 'שישי שבת ישראלי', "זו העובדה שהעולים לא רק מתנדבים, אלא גם תרמו סכומים משמעותיים לקניית ציוד לחיילי צה"ל אפשר לתרום דרך הקישור. לרוב העולים יש התמודדות כלכלית לא פשוטה, ובכל זאת הם רוצים לעשות כל מה שביכולתם כדי לעזור". 

סופיה מינדלין עלתה מרוסיה במאי 2023. "כשהתחילה המלחמה הרגשתי שאני חייבת לעשות משהו," היא אומרת. "ביום הראשון רצתי לבנק הדם של מד"א ותרמתי דם, אבל הרגשתי שאני לא עושה מספיק. אחר כך פניתי ל'שישי שבת ישראלי' ודרכם קיבלתי משימה: להתקשר לאנשים מבוגרים לברר האם הם צריכים משהו ולוודא ששלומם טוב. במקביל אני מתאמת מול הצבא איזה ציוד והתנדבויות נדרשים. כך אנחנו יודעים להיערך ולתת את המקסימום. אני מרגישה שאני חלק מהסיפור הישראלי, והעובדה שאני עולה חדשה אינה מקהה את הרגש הזה. להפך, היא רק מחזקת אותו".