הבחירות לרשויות המקומיות שהיו אמורות להתקיים ב-31 באוקטובר ונדחו לאחר פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" - יתקיימו במרבית הרשויות ב-30 בינואר, כפי שנקבע בהחלטת ועדת הפנים של הכנסת. כך הודיע אתמול (שני) שר הפנים משה ארבל.

אבל ההחלטה עלולה להיתקל בהתנגדויות מצד מתמודדים בבחירות, אשר גוייסו בצו 8 לשירות מילואים וממשיכים לשרת. "עלולה להיווצר כאן פגיעה לא מידתית במועמדים שמשרתים במילואים בצו 8 ולא יוכלו להתפנות למערכת הבחירות", טען מתמודד למועצת עיר, ברשות מקומית באזור המרכז. "נשקול כיצד להגיב וייתכן שגם תוגש עתירה נגד ההחלטה".

שר הפנים הודיע כי רק ב-14 רשויות בדרום ובצפון, מהן פונו התושבים, לא יתקיימו הבחירות ב-30 בינואר והן ידחו לפחות בכמה חודשים נוספים, למועד שעדיין לא נקבע. זאת, מאחר ועדיין לא ברור מתי התושבים ישובו לבתיהם.

"נכון לעת זו, פונו תושבים מכ-100 יישובים ב-14 רשויות ומועצות אזוריות: אשכול, הגליל העליון, חוף אשקלון, מבואות חרמון, מטה אשר, מעלה יוסף, מרום גליל, שדות נגב ושער הנגב, שלוש מועצות מקומיות – מטולה, ע'ג'ר ושלומי ושתי עיריות – שדרות וקרית שמונה", הוא הודיע. "על רקע פינוי התושבים ולאור מועד הבחירות הקרוב, הגעתי למסקנה, כי ב-14 רשויות אלה אי אפשר יהיה לקיים את הבחירות במועדן - 30 בינואר 2024".

ברשויות המקומיות והאזוריות בהן יתקיימו הבחירות ב-30 בינואר, לא ניתן יהיה לשנות את שמות המועמדים בבחירות לראשות ואת הרשימות בבחירות למועצה.

בנוסף, ההערכות הן שהמדינה תגדיל בכ-20% את מתן הערבויות הכספיות למועמדים ולרשימות, זאת לנוכח טענות שמרבית המועמדים יצטרכו לנהל קמפיינים חדשים, לנוכח שינוי סדר היום בעקבות המלחמה.

היו גם מתמודדים שנטלו הלוואות ובינתיים, עליהם לשלם את הריבית. ההחזר מהמדינה ניתן בהתאם לתוצאות הבחירות – זוכה בבחירות לראשות הרשות, או מועמד שהגיע לפחות ל-25% ומספר מנדטים שהרשימה מקבלת, כאשר התקצוב ניתן בהתאם לגודל הרשות המקומית ועל פי הקריטריונים שנקבעו.

ועדת הפנים של הכנסת תקבע בימים הקרובים את הקריטריונים למימון וככל הנראה גם תהיה התייחסות לטענות על פגיעה אפשרית במועמדים המשרתים במילואים.