לרגל היום הבינלאומי לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות שחל בתחילת השבוע, השיקה עיריית ראשון לציון תערוכת ציורים של מארק רפייביץ', נער אוטיסט בן 16 המתקשר באמצעות הבעה בהקלדה.

מצמרר: מיצג השחזור המדויק של הטבח במסיבה ברעים | צפו בתמונות

מארק, שלימד את עצמו לצייר לבד, עושה זאת באמצעות הציפורניים, כלי אוכל, או כל דבר אחר הנמצא בסביבתו. במסגרת התערוכה מציג מארק את העולם מנקודת מבטו הייחודית.

בציוריו ניתן לראות את מסע חייו ושגרת יומו בצל משפחתו, שעלתה מאוקראינה בעקבות המלחמה שם. הציורים מביאים לידי ביטוי גם את החיים המתנהלים סביבו, כמו הקשר החם עם אמו, חבריו לספסל הלימודים, הטיולים המשפחתיים, אירועי חדשות ועוד.

המסע של מארק התחיל לפני כשנתיים, כאשר הוא לימד את עצמו לצייר באמצעות התבוננות בסרטי ציירים באינטרנט. מארק מצייר בצבעי אקריליק על קנבס ובכל אמצעי המתגלגל לידיו. המבע הציורי של מארק עוקף את הקושי לתקשר עם סביבתו ומספר על היכולת שלו לעבד סיפורים קשים שאליהם נחשף ולהפוך אותם ליצירה שיש בה נחמה.

וכך מספר מארק על התהליך, באמצעות הבעה בהקלדה: "לכל אחד יש מקום מיוחד בעולם. אני גם מיוחד. יש לי אוטיזם, אבל זה לא אומר שאני סתם אוטיסט. האוטיזם שלי הוא האישיות והאופי שלי והתפיסה שלי היא הכי קשה להבנה והכי מיוחדת ופנטסטית".

רז קינסטליך, ראש עיריית ראשון לציון, מוסיף: ״מוסריותה של חברה נמדדת לפי יחסה אל החוליות החלשות שבה, ושילובם של אנשים עם מוגבלות במקומות הראויים להם במערכת החברתית, הקהילתית ואף בשוק העבודה – הוא אינטרס של כולנו. מארק מציג יכולות ייחודיות ומרהיבות בציוריו, והתערוכה שלו מוכיחה לכולנו שאין דבר העומד בפני הרצון. נמשיך בפעילות המבורכת להעלאת המודעות, הן בזמנים מיוחדים והן בשגרה״.