בצל הלחימה, מקלטים רבים ברחבי הארץ נמצאו כלא שמישים בשעת חירום, כך שלאלפי אנשים ומשפחות אין מקום מוגן לשהות בו בזמן אזעקה. בשכונות בראשון לציון ובפתח תקווה, שמואל, דניאל וחבריהם מהשכונה משפצים את המקלטים, ואת העבודה החשובה הם עושים כחלק מהתנדבותם בפרויקט "עיר מקלט" של תנועת "עושים שכונה" בתמיכת קרן משפחת רודרמן.

פריסת הטיפול מציל גפיים, במסגרת ניסוי קליני, תתרחב לדרום הארץ
"סמל עבור רבים": כך הפכה "כיכר החטופים" לחלק בלתי נפרד מסיפור המלחמה

דניאל ימנו, מנהיג שכונת רמב"ם בראשון לציון במסגרת התנועה, מספר: "לצערנו מרחב מוגן נחשב למוצר צריכה בסיסי בישראל, וכשאין אפשרות לדיירי הבניין לרדת למקלט מכל סיבה שהיא, מתקיים משחק ברולטה על חייהם והתוצאה לעתים יכולה להיות כואבת. בגלל זה הפעילות שאנחנו עושים מעניקה סיפוק אדיר, כי היא עוזרת בחיזוקו של העורף".

שמואל טקה, מנהיג שכונה בפתח תקווה, מוסיף: "פרויקט 'עיר מקלט' מציל חיים ובגלל זה אני רתום אליו בכל לבי, היכולת להקנות ביטחון ושקט נפשי לאנשים בתקופה כזו קשה משמחת ונותנת סיפוק אדיר".

בקרן רודרמן מאמינים כי בעזרת פרויקטים כמו "עיר מקלט", המטפחים מנהיגות צעירה בקרב בני הנוער והצעירים בשכונות, החוסן של האוכלוסייה הישראלית מתחזק. לכן, הקרן, שתומכת בתנועת "עושים שכונה" בשגרה באמצעות מענק של 600 אלף דולר, בחרה עם פרוץ המלחמה להרחיב את הפעילות למענק חירום נוסף על סך 50 אלף דולר על מנת שהפרויקט "עיר מקלט" יוכל להתרחב גם לגזרות נוספות, כדי לדאוג שלכל אזרח יהיה מרחב מוגן ראוי. המיזם הנוכחי מתקיים גם בשיתוף החברה למתנ"סים ו־JNF UK, קק"ל ישראל וגופים נוספים.

שירה רודרמן, מנכ"לית קרן משפחת רודרמן, מספרת: "ימי המלחמה קשים ודורשים מכולנו חוסן רב. העשייה האזרחית מראה את חוזקו של העורף בעת הלחימה, ולכן פרויקטים כמו 'עיר מקלט' מהווים נקודות של אור ואופטימיות ומחזקים את החוסן המקומי. לכן אנחנו תומכים בו, מתוך אמונה שהחוסן נבנה מתוך הקהילה עצמה ומנהיגיה".

שלמה למפרט, מנכ"ל "עושים שכונה", מוסיף: "אנחנו בתקופה שישראל לא ידעה כמותה. לצד הגבורה של לוחמינו, קיימת גבורה אמיתית של חבר'ה שקמים כל בוקר לסייע לכמה שיותר אנשים ולהבטיח את ביטחונם במקלטים בכל רחבי הארץ. אנו מפעילים את פרויקט 'עיר מקלט' יחד עם שותפינו במטרה להגיע לכ־5,000 מקלטים שזקוקים לפינוי והשמשה בבניינים הפרטיים בערים הצפוניות והדרומיות בישראל, בעזרתם של אלפי מתנדבים. קרן רודרמן היא שותפה משמעותית ואמיצה לדרך בפרויקט הזה בשגרה וגם כעת בחירום".