בדרך כלל כשאנחנו הולכים לראות פריחות אנחנו עושים זאת במהלך היום, אבל בדיוק כמו חיות הלילה, ישנם גם פרחים אשר פורחים רק אחרי שכולנו הולכים לישון, ויש מביניהם שממש מאירים את החושך באורם הלבן־צהוב כמו נרות קטנים. לכבוד חג האורות שמתחיל הערב, מציגה רשות הטבע והגנים כמה מהפרחים המיוחדים האלה.

פשקעוויל של אחדות: הנשים משכונת מאה שערים למען החטופים בעזה
יוזמה של הסוכנות היהודית: הפצת סיפורי הגבורה של האזרחים מהשבת השחורה

נר הלילה החופי - כשמו כן הוא, מאיר את חופי ישראל החוליים בפרחים צהובים הנפתחים לקראת הערב עם השקיעה ופורחים עד הבוקר למחרת. הפרחים הללו מואבקים על ידי רפרפיים - פרפרים שמהם יש בארץ 12 מינים שונים ורובם פעילים בשעות הלילה, ועל ידי דבורים אשר משקימות קום לפני הזריחה ומספיקות לשאוב ממנו צוף לפני שנסגר עם בוא השמש.

שושן צחור - אולי המפורסם ביותר מבין פרחי הלילה בישראל. הוא גדל במצוקי הגליל העליון ובכרמל, פורח בסוף האביב ופרחיו הגדולים מתנשאים גבוה בתוך החורש הים תיכוני. פרחיו הלבנים בולטים למרחוק והוא מפיץ ריח נעים. לובן הפרח וריחו מושכים מאביקי לילה רבים.

פרח שושן צחור בכרמל (צילום: דותן רותם, רשות הטבע והגנים)
פרח שושן צחור בכרמל (צילום: דותן רותם, רשות הטבע והגנים)


חבצלת החוף - פרח החבצלת עדין והוא עלול להיפגע מגרגרי חול וגבישי מלח הנישאים ברוח. לכן, תזמון הפריחה הוא בלילה, שעות שבהן הרוח נחלשת באזור החופי. החבצלת מחביאה את עצמה מרוחות החוף במהלך היום, ופורחת כנר בליל קיץ ומאירה את חופי ארצנו.

חבצלת החוף בגן לאומי אכזיב (צילום: דוד פרו, רשות הטבע והגנים)
חבצלת החוף בגן לאומי אכזיב (צילום: דוד פרו, רשות הטבע והגנים)


צלבית ארוכת שיבולת - הפרחים הקטנים מוחבאים באור היום על גבעול ארוך ודק אשר יכול להיטמע בעשב, אך בשעת הלילה פורחים מהגבעול עשרות פרחים קטנים וריחניים במיוחד. הצלבית פורחת רק לזמן קצר בשנה – מסוף חודש מרץ עד תחילת חודש יוני, אך צומחת במקומות רבים בצפון הארץ ובמרכזה.

צלבית ארוכת-שיבולת בשמורת טבע החרמון (צילום: מרגרטה וולצק)
צלבית ארוכת-שיבולת בשמורת טבע החרמון (צילום: מרגרטה וולצק)


דותן רותם, אקולוג שטחים פתוחים ברשות הטבע והגנים, אומר למעריב: "בארצנו פורחים עכשיו מבשרי סתיו רבים ובהם סתווניות וכרכומים, ובנוסף מתחילים פרחי חורף היודעים להתמודד עם מטחי גשם וביניהם רקפת מצויה הפורחת בוורוד".

הוא מוסיף ומפרט: "אנחנו נמצאים בימים אלה בזמנים מאוד לא פשוטים היום, בזמן שהארץ כולה במתח. ובמצב זה - אין כמו יציאה לאוויר הפתוח בטבע כדי להחזיר לעצמנו קצת שפיות". אני מזמין את כולם לנצל את חג החנוכה שהגיע ולפקוד את הארץ היפה שלנו".