נציגי צה"ל הודיעו לאחרונה לוועדים המקומיים בעמק הירדן ובעמק המעיינות כי מערך ההגנה היישובי צפוי לעבור שינוי מקיף - ובמקום הרבש"צים המקומיים שיפוטרו תהיה הגנה מדוללת יותר. 

צה"ל היה במרחק נגיעה מסינוואר: זה מה שנמצא בבתיו ברצועה
"רבש"צ לא סוג ב'": הרבש"צים בהפגנת ענק מול הקריה

ב-7 באוקטובר, הרבש"צים הוכיחו את נחיצותם כקו ההגנה הראשון מול האיומים, ורבים מהם אף שילמו על כך בחייהם כשהגנו על היישובים עליהם הם מופקדים. אתמול, פורסם כי עשרות מסתננים חמושים במשגרי טילים וחומרי נפץ חצו מסוריה לירדן – לצד הפגנות סוערות והתרעות חמות גם בגזרה הירדנית לאורך השבועות האחרונים.

במקביל, בעתירה דחופה שהגישה אתמול ההסתדרות הלאומית לעצירת המהלך, נכתב כי על פי התוכנית החדשה – במקום רבש"ץ לכל יישוב, יהיה מינוי של איש ביטחון בגמלאות שיהיה ממונה על שלושה יישובים במקביל. כך שבמקרה של אירוע ביטחוני, יצטרך לבחור אותו איש ביטחון באיזה מהיישובים הוא מטפל ומי יופקרו לגורלם.  

״בזמן שקונספציות רבות נשברו באותו היום – במשרד הביטחון מחליטים להמשיך עם הקונספציה ביום שלפני, ולהיפטר מהרבש"צים תוך הפקרת היישובים״, אומר גורם המעורה בפרטים. ״על אף שלדברי המל"ל התוכנית טרם יצאה רשמית לפועל – בשטח המציאות אחרת לחלוטין. בצבא מתנערים ומסירים אחריות מהיישובים ומצרכי הביטחון שלהם, במג"ב החלו למפות את השטח לקראת חילופי הסמכויות והרבש"צים קיבלו מסרים כי בקרוב יסיימו את תפקידם״, הוא מתאר. 

״רק אתמול בלילה, יצרו קשר ממג"ב עם אחד מהרבש״צים כדי להמשיך להיערך למעבר ולהתנתקות מצה"ל. בנוסף, בקיבוץ מנחמיה לדוגמא, המועצה נאלצה לשלם על רכב ביטחון ומכשירי קשר חדשים כי ממשרד הביטחון נמסר שההוצאות הן כבר לא הבעיה שלו. מעבר לכך, הצבא הודיע לוועדים המקומיים שמערך ההגנה עומד להשתנות ובמילים אחרות - פיטורים״. 

איתי הופמן, יו"ר ארגון הרבש"צים בהסתדרות הלאומית, מסר בנושא כי "אסור לאפשר למשרד הביטחון לבצע מחטף בזמן מלחמה! מדובר במהלך של ישראל הישנה, של לפני ה-7.10, ושכולל בתוכו את כל הקונספציות הישנות שהתנפצו באותה שבת ארורה. אני קורא לבית המשפט לאמץ את עמדתם של יו"ר הוועדה לביטחון לאומי ח"כ צביקה פוגל ויו"ר ועדת המשנה בוועדת החוץ וביטחון בנושא כיתות הכוננות ובניין הכוח ח"כ מיכאל ביטון, שקראו למשרד הביטחון לעצור כל הליך פיטורים מעל לראשי הרבש"צים".

תגובת משרד הביטחון לטענות: ״לאחר בדיקה הטענות אינן נכונות, הדבר לא היה ולא נברא. בנוסף, אנו לא מכירים עתירה כזו״.

בהמשך לתגובה, אותו גורם המעורה בפרטים אמר: "יד ימין במשרד הבטחון לא יודעת מה יד שמאל עושה. משרד הביטחון ממשיך להפקיר מיליונים מאזרחי ישראל, ומתנהג כאילו מלחמת 7 באוקטובר כלל לא פרצה. מדובר בעוד מופע בתיאטרון האבסורד של משרד הביטחון".