ניצולי טבח השבת השחורה יצטרכו מעתה להיאבק על מעמדם כנכי פעולות איבה בתביעות פרטניות.

בחודשיים הראשונים למלחמה שילם הביטוח הלאומי מענקים לכ-44 אלף נפגעי הטבח האזרחים ככלל שפנו, בין אם אלה היו נפגעים ישירים או עקיפים של הטבח, בהליך הכרה מזורז. מי מהפונים מקרב ניצולי היישובים בדרום או מסיבות הטבע אל הביטוח הלאומי שקיבל את המענקים הראשונים לא יצטרך להחזירם אם פעל בתום לב, אבל - לא יהיה זכאי להכרה אוטומטית כנכה פעולת איבה מעתה ואילך.

"חוק התגמולים מ-1970 שלא הוכנסו בו כמעט שינויים לאורך השנים מגביל את הביטוח הלאומי מלהכיר באופן גורף באוכלוסיות של ישובים שלמים כנכי פעולות איבה", מדגישים בביטוח הלאומי.

"הפסיקה ללחוש - וחזרה לשיר": ההתאוששות המדהימה של אמילי הנד שחזרה מהשבי
האסון היה יכול להימנע: הקצין הבכיר טען בזמן אמת - המסיבה ברעים מסוכנת

זירת הטבח במסיבת הטבע ברעים, מבצע חרבות ברזל (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
זירת הטבח במסיבת הטבע ברעים, מבצע חרבות ברזל (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

בהיעדר חוק פיצוי אסונות לאומיים שהביטוח הלאומי תומך בו אבל הכנסת לא קידמה מעולם, ניצולי הטבח האזרחים, שאינם משפחות שכולות, יצטרכו להתנהל לשם קבלת קצבת נכות נפשית או פיזית באופן פרטני מול הביטוח הלאומי: למלא טפסי תביעה עם תיאור נכותם מאז הטבח, ולהמציא לצורך התביעה מסמכים רפואיים מרופאים בקהילה שתומכים בתביעה, לפני שייקבעו להם מועדי ביקור בוועדות רפואיות של הביטוח הלאומי.

ירונה שלום, מנכ"לית הביטוח הלאומי, מדגישה כי הם ערוכים לכך בתגבור הוועדות הרפואיות וישתדלו להקל על הפונים בהליך מהיר ככל האפשר אבל היא גם מציינת: "מהשיחות שלי עם הניצולים והמפונים, אני מבינה שאנשים לא רוצים להיחשב כנכי נפש ולהיאבק על מעמד כזה בתביעות פרטניות, כי מבחינתם הם קורבנות אסון שהמדינה הביאה עליהם ואחראית עליו, ולא עוד נפגעים של פיגוע טרור אקראי. לדעתנו המדינה צריכה לדאוג לשיקום נפשי גם של הקהילות, לראות אותן כמכלול ולמצוא להן פתרון". בשיחה עם עיתונאים הצרה שלום על כך שהמדינה לא מאפשרת לביטוח הלאומי להכיר בקהילות שלמות שנפגעו.

מרכז לוגיסטי למפונים בירוחם (צילום: תיירות ירוחם)
מרכז לוגיסטי למפונים בירוחם (צילום: תיירות ירוחם)

בביטוח הלאומי עוד מקווים שהסדר המענקים לעובדים המוצאים לחל"ת בעקבות מצב החירום במשק יוארך לדצמבר וגם לינואר. נכון לבוקר יום שני, עדיין לא עברה חקיקה להארכת ההקלות כדי שהביטוח הלאומי יוכל לפעול על פיהן ולפתח את מערכות המחשוב הרלוונטיות לאלפי אזרחים ואזרחיות בהתאם לחוק שיעבור.

מתחילת המלחמה 191,666 ביקשו דמי אבטלה מהביטוח הלאומי כאשר 136,043 יצאו לחל"ת שלא מרצון.