ניצולי טבח השבת השחורה יצטרכו מעתה להיאבק על מעמדם כנכי פעולות איבה בתביעות פרטניות. "חוק התגמולים מ־1970, שלא הוכנסו בו כמעט שינויים לאורך השנים, מגביל את הביטוח הלאומי מלהכיר באופן גורף באוכלוסיות של יישובים שלמים כנכי פעולות איבה", מדגישים בביטוח הלאומי.

בהיעדר חוק פיצוי אסונות לאומיים, שהביטוח הלאומי תומך בו אבל הכנסת לא קידמה מעולם, ניצולי הטבח האזרחים שאינם משפחות שכולות יצטרכו להתנהל לשם קבלת קצבת נכות נפשית או פיזית באופן פרטני מול הביטוח הלאומי. משמע, למלא טפסי תביעה עם תיאור נכותם מאז הטבח ולהמציא לצורך התביעה מסמכים רפואיים מרופאים בקהילה שתומכים בתביעה, לפני שייקבעו להם מועדי ביקור בוועדות רפואיות של הביטוח הלאומי.

ירונה שלום, מנכ"לית הביטוח הלאומי, מדגישה כי הם ערוכים לכך בתגבור הוועדות הרפואיות וישתדלו להקל על הפונים בהליך מהיר ככל האפשר.

אולם היא גם מציינת: "מהשיחות שלי עם הניצולים והמפונים, אני מבינה שאנשים לא רוצים להיחשב כנכי נפש ולהיאבק על מעמד כזה בתביעות פרטניות. זאת משום שמבחינתם הם קורבנות אסון שהמדינה הביאה עליהם ואחראית עליו, ולא עוד נפגעים של פיגוע טרור אקראי. לדעתנו, המדינה צריכה לדאוג לשיקום נפשי גם של הקהילות, לראות אותן כמכלול ולמצוא להן פתרון".