עמותת "נתן" הודיעה על יציאתה לקמפיין גיוס המונים בפלטפורמת giveback במטרה למשך סיוע ללא תמורה מפונים מהדרום והצפון וכוחות הביטחון במתן טיפולי שיניים. העמותה, אשר הקימה מתחילת הלחימה מרפאות שיניים למשפחות מפונים מהדרום ומהצפון, ציינה כי בכוונתה להמשיך את מתן הסיוע אך לנוכח העלויות הכספיות הגבוהות, היא זקוקה לגיוס ההמונים.

הסערה הבאה: בקרוב בג"ץ יצטרך להחליט בחוק הנבצרות
נבחר סמל קק"ל ליום העצמאות בסימן חורבן ותקומה

"נתן" הינה עמותה ישראלית אשר פועלת גם במדינות נוספות, לאחר אסונות טבע ואסונות מעשי עדם והיא מעניה מכלול שירותים, הכולל סיוע רפואי ופסיכו סוציאלי, סיוע חינוכי וגם ברפואת שיניים.

בשנה האחרונה העמותה פעלה באוקראינה, נפאל, טורקיה ורוקו ומאז שנת 2020 היא מפעילה בהתנדבות מרפאת שיניים בחיפה, המעניקה טיפולים ללא תשלום לחסרי מעמד ונשים במרכזי גמילה.

לאחר תחילת מלחמת חרבות ברזל, העמותה הקימה שתי מרפאות שניים עבור מפונים מהדרום – ביד המלח ובאילת. בעמותה ציינו, כי בכל יום מטופלים במרפאות כ-40 בני אדם וניתן בהן מענה כמעט לכל בעיית שיניים, החל מכאב שיניים ועד לטיפולי שורש.

בעמותה סיפרו עוד, כי כבר בשבוע הראשון רופאים במרפאות זיהו בקרב מפונים נטייה מובהקת לחריקת שיניים ולעיתים שבירת שיניים, כתרים ותותבות במהלך השינה. הסימפטומים האלו שבשכיחות כה גבוהה עלולים לאפיין מצבי לחץ רגשי גבוה.

ב"נתן", הבהירו, כי ההוצאות  של הענקת טיפולי השיניים למפונים במשך שישה ימים בשבוע עומדים על כ-50 אלף שקל בחודש. זאת, למרות שכל צוותי המרפאות עובדים בהתנדבות. התפעול היקר יחסית נובע בעיקרו בשל עלות החומרים, הציוד והטסת הרופאים המתנדבים לאילת.

"אנחנו ב'נתן' מפעילים מרפאת שיניים לחסרי מעמד ומרכזי גמילה בחיפה כבר שלוש שנים. אני מתנדב בחיפה כל התקופה. יום לאחר פרוץ המלחמה החלטנו להעביר את המרפאה לים המלח.

המפגש עם הפליטים הישראלים היה מטלטל. אנשים באים לטיפול שינים ומהלך הטיפול משתפים ומספרים סיפורים מה-7 באוקטובר", סיפר מנהל שיניים רפואי בעמותת "נתן" ד"ר אפי כרמי – "כבר בהתחלה זיהיתי שאנשים מהמתח חורקים שיניים בלילה ומגיעים עם שיניים שבורות, סתימות ותותבות שבורות. אנחנו נותנים בעיקר טיפולי חירום, אבל כשהגיעה אישה מבוגרת עם תותבות שורות לא חשבתי פעמיים ושיפצתי לה את התותבות. אנחנו מרפאת שיניים הומניטארית".

לינק לתרומות