מאז פרוץ המלחמה, מעל 15 אלף עובדים זרים עזבו את ענף החקלאות, מה שהוביל למשבר חמור בכוח העבודה בענף, זאת במקביל לצורך בידיים עובדות לשיקום מיידי של שדות החקלאות שניזוקו בדרום ובצפון. על רקע הצורך בסיוע לענף החקלאות, מתנדבים רבים הגיעו, בדרך כלל לימים ספורים, לתת כתף ולעזור. אך מתברר כי המצב גם יצר הזדמנויות עבודה עבור ישראלים מכל הגילים שהחליטו, ללא ידע וניסיון קודם בתחום, להתחיל לעבוד בחקלאות כדי להרוויח את לחמם.

למרות הפינוי מקו העימות: החקלאים נשארו בגליל
אחרי 10 שנים בשבי: משפחתו של אורון שאול חושפת תיעוד שלו שטרם פורסם | צפו

“במשך המון שנים עבדתי כמורת דרך וכשהתחילה המלחמה ושוק התיירות קרס, בהתחלה ביקשתי אבטלה, ואז קראתי על משבר החקלאים – והחלטתי להתחיל לעבוד בתשלום בחקלאות", מספרת רקפת (60) מאזור השרון. “תמיד הסתכלתי על החקלאים והקוצרים בקנאה, וכשנוצרה הזדמנות לא רציתי להתנדב אלא רציתי לעבוד בתשלום, לא משנה באיזה תשלום, אבל כמו שהתאילנדים מקבלים כסף על כך, חשבתי שגם לנו, הישראלים, מגיע. אני חברה בעשר קבוצות וואטסאפ של כוחות השמה ומדי יום הם מפרסמים מה צריך ולאן, ואנחנו מגיעים בשעה המיועדת ומתחילים לעבוד. בסוף היום מקבלים תשלום, אומרים שלום ולמחרת עובדים שוב. כל פעם זה במקום אחר אבל במשך הזמן, כשאתה מבין עם מי מתאים לך לעבוד, אתה כבר יוצר חברויות עם אנשים קבועים. התחלתי בדצמבר וזה תענוג".

איך הייתה ההתאקלמות שלך בעבודה חקלאית?
“תראה, זה קורע. אומנם אני בכושר יחסית טוב מבחינה פיזית, אבל זה קשה, למרות שזה כיף. אני עובדת בזה לא רק בגלל התשלום, אלא כי אני מאוד מאמינה בחקלאות ישראלית. בשנים האחרונות נחמץ לי הלב לראות שרוב העובדים בחקלאות בארץ הם או תאילנדים או פלסטינים ואין כבר חקלאים ישראלים, אז זו לא באמת עבודה ישראלית. פתאום אתה רואה אנשים בכל מיני גילים שעושים עבודה טובה בחקלאות, ולשמוע חקלאים מתפלאים מזה שהם שומעים עברית בשטח שלהם גרם לי להבין שהמלחמה הארורה הזו יצרה הזדמנות לכוח אדם משלנו וזה נורא יפה. לא כולם צריכים להיות אקדמאים, מהנדסים או רופאים. חקלאות היא דבר שהמדינה צריכה לעודד יותר, גם בהיבט הערכי".

התאהבת בתחום?
“כן. אנחנו מתחילים לעבוד בחושך פחות או יותר, אני יוצאת מהבית בשעה 5:20 ועובדת עד 15:00 בערך. אני עובדת הרבה בקטיף הדרים אז אני חוזרת מאוד עייפה אבל מרוצה ומסופקת. יש אווירה מאוד טובה. חשוב לי להעביר את המסר שישראלים יכולים לעבוד בחקלאות וזו גאווה. יש מיתוג לא טוב לחקלאות הישראלית ולכן פחות ישראלים הולכים לעבוד בזה לדעתי. מלבד המיתוג הגרוע גם הממשלה צריכה לתקצב את זה. זה גורם לי לעצור ולהגיד: ‘מה עשינו? מכרנו את עצמנו לטובת כוח עבודה זול של אנשים שהם לא שלנו, ויש לנו כאן הזדמנות לפתח חקלאות מקומית אמיתית'. החקלאות צריכה לחזור לידיים ישראליות והממשלה צריכה לעודד זאת".

“להיות הכי ישראלי"

גיל לישצ’ינסקי (24) מירושלים היה בטיול הגדול של אחרי הצבא בדרום אמריקה כשפרצה המלחמה. “הייתי אמור להמשיך את הטיול עוד מספר חודשים, אבל מיד כשפרצה המלחמה חזרתי לפה במטרה להתגייס למילואים כלוחם. כל הצוות שלי כבר גויס, אבל כשחזרתי לארץ וביקשתי להתגייס, נוצרה איזו בעיה וניתן לי פטור ממילואים", הוא מספר. “במשך חודש וחצי הייתי בבית והשתגעתי, בייחוד כי ידעתי שהצוות שלי נלחם בעזה ואני לא איתו. הרגשתי שאני חייב לתרום מעצמי ואז הגיעה אליי הודעת תפוצה שמחפשים עובדים בחקלאות במושב יתד בחבל שלום. מעולם לא עבדתי בחקלאות אבל מאוד התחברתי לזה כשהתחלתי".

איך היה להתחיל?
“אני מאוד נהנה מהעבודה. בגדול אנחנו משקמים פה את המשק, לומדים את העבודה ועושים עבודה מגוונת בחקלאות. אני כבר חודש בזה ואני יכול להגיד לך שהעבודה הזו מספקת. בסוף אתה מבין שאתה מגדל פה אוכל. אתה מסיים את היום גמור אבל העבודה הזו מסיחה את הדעת ונותנת תקווה ותחושה של המשכיות כי אנחנו ממשיכים לגדל פה ולא ויתרנו על שום דבר. נכון, אני אולי עובד בשכר, אבל אני מרגיש שאני עושה פה עבודה חשובה ולומד אותה תוך כדי עשייה".

גיל לישצ'ינסקי (צילום: צילום פרטי)
גיל לישצ'ינסקי (צילום: צילום פרטי)


"יש פה חמישה תאילנדים שלימדו אותנו את העבודה וזה מקור לשפיות עבורי. לשבת בבית ולראות חדשות זה מחרפן. פה אנחנו מנותקים מחדשות כי אין קליטה, אז בגדול האווירה של הביחד עוזרת לי להתמודד עם המצב הנוכחי. אני חושב שזו האופציה הכי טובה שיכולתי לבחור בה. אני מרגיש קרוב לעניין המלחמה ומרגיש שאני תורם, וגם רכשתי ואני עדיין רוכש כלים לעתיד. זה מרתק אותי".

חודש לפני פרוץ המלחמה עשה ירון לרמן (44), נווד דיגיטלי מתל אביב, רילוקיישן לשנה וחצי לליסבון לצורכי עבודה חדשה. “אני בא מעולם המסיבות וכשקרה מה שקרה בפסטיבל נובה הרגשתי שאני לא יכול לתקשר עם אנשים שהם לא ישראלים, והחלו לי סיוטים בלילה, אז החלטתי לחזור לארץ כי הרגשתי שאני רוצה לתרום מעצמי", הוא אומר.

“המלחמה גיבשה אצלי את ההחלטה שאני רוצה להיות הכי ישראלי שיש ושהעם הזה חשוב לי מאוד. זה לא משהו שהרגשתי לפני המלחמה, בייחוד עם השסע הכאוטי שהיה במדינה. פתאום הרגשתי הכי ציוני שיש, וכשהבנתי שאפשר לתרום בחקלאות, הרגשתי שאחת מתמונות הניצחון תהיה שיקום ויישוב מחדש של העוטף. אני מאוד אוהב אתגרים ודברים חדשים והרעיון הציוני הזה מאוד התחבר לי. אני מתכנן להישאר פה מינימום מספר חודשים".

ירון לרמן (צילום: צילום פרטי)
ירון לרמן (צילום: צילום פרטי)


איך העבודה?
“בוא נגיד שלעבוד בקטיף זה לא קל. זו עבודה פיזית קשה, גם עבור הרבה יותר צעירים ממני, אבל הסיפוק בכך שאתה יודע שאתה עוזר לשקם את העוטף ולבנות מחדש את הציונות הוא אדיר. אתה תורם פה גם לאנשים שהכי נפגעו. כשאנחנו בקטיף אנחנו הכי קרובים לחיילים. אנחנו עושים את הקטיף בארז, רואים ממש את הגבול ואת האש מעזה. אני מאוד אוהב את התחום הזה".

אתה לא מפחד?
“לא. בשישי־שבת אני חוזר לתל אביב למסיבות ולהווי התל־אביבי ובשאר השבוע עובד בחקלאות. זה שילוב שמאוד מתאים לי כרגע. אני חושב שמה שאנחנו עושים הוא התחלת השיקום".

“מרגיש מחובר לאדמה"

ארז ארליכמן (47), צלם ובעל עסק עצמאי להפקות תוכן, הגיע אל החקלאות בעקבות המשבר שהולידה המלחמה. “כשהחלה המלחמה העסק שלי קרס, ואחרי חודש הבנתי שאין שום דבר, כל ההופעות, המופעים וההרצאות בוטלו, וגם עכשיו, כשיש חזרה אטית, זה יכול להשתנות מרגע לרגע", הוא מתאר. “הקשר הראשון שלי לחקלאות הוא שאני אוכל פירות וירקות. אבל ברצינות, ראיתי שהחקלאים זקוקים לעובדים ואני זקוק לכסף, אז התחלתי לעבוד בחקלאות באזור עמק חפר. מאחר שאני רגיל לקום מוקדם בבוקר ולצלם בעלי חיים, אז הפעם קמתי לקטוף פירות וירקות במקום לצלם".

ארליכמן לא ויתר על העסק העצמאי שלו, ובעודנו משוחחים, בשעת ערב, הוא בדיוק חוזר מצילום הצגה, לאחר שכל הבוקר עבד בקטיף. “זה שילוב שמתאים לי כרגע, אני עובד בחקלאות שלושה־ארבעה ימים בשבוע ובשאר הימים מנסה לפתח את העסק שלי", הוא מסביר.

ארז ארליכמן (צילום: צילום פרטי)
ארז ארליכמן (צילום: צילום פרטי)


"זה כיף לעסוק בחקלאות. מלהיות רוב היום מול מסך מחשב פתאום אתה נוגע בפירות וירקות ומרגיש מחובר לאדמה, מריח אותה. אני מכבד יותר את התוצרת החקלאית מרגע שהתחלתי לעבוד בזה. בבוקר אני עובד בשדה ובערב אני פוגש אנשים שלא יודעים מה זו עבודת שדה. בטווח הארוך אני חושב שאמשיך לשלב בין זה ובין העבודה שלי, לפי הזמן שיהיה לי, אבל כרגע אני פה ואני משתדל לעבוד כמה שאפשר. אני אפילו מתכנן ללמוד לנהוג על טרקטור כדי לעבוד בכך בעתיד הקרוב בצורה רצינית, ואני מחכה שייפתח קורס קרוב לכך".

אביגיל ברון (21), מאפרת מקצועית וקוסמטיקאית, יצאה בשנה האחרונה יחד עם בעלה והילד לטיול ברחבי הארץ, כשהמלחמה פרצה וקטעה את התוכניות. “בחצי השנה האחרונה אנחנו מסתובבים ברחבי הארץ, היינו בצפון ובחורף תכננו לרדת לדרום הארץ. אבל אז הגיעה המלחמה, עצרנו את הטיול שלנו ועשינו חישוב מסלול מחדש", היא מספרת. “בהתחלה מאוד רציתי להתנדב, אבל היה די בלגן בכל נושא ההתנדבויות, אז חשבתי על הרעיון של חקלאות. רציתי להתנדב בחקלאות בעוטף, אבל אז קפצה לי מודעה לעבודה בתשלום בחקלאות, ואני עובדת בקטיף קלמנטינות. זה מטורף ואני חושבת שזה חשוב מאוד להיות עם הטבע ולעבוד את האדמה. זה מאוד קוסם לי".

אביגיל ברון (צילום: צילום פרטי)
אביגיל ברון (צילום: צילום פרטי)


לצד קולות אלו, יש גם צעירים שהחלו לעבוד בחקלאות, תכננו לעבוד בה בטווח הארוך, אך נפגעו מהענף ומהססים אם להמשיך. עידן מזרחי (35) מנתניה, מנחה סדנאות כתיבה ומדריך בארגון “מסע ישראלי", שמע בתחילת המלחמה את קול החקלאים שנזקקו לעזרה. “זה קול שהיה מאוד חשוב לי, ובסוף אוקטובר ראיתי שנפתחו הרבה משרות בחקלאות, אז החלטתי לתת לזה צ’אנס", הוא אומר.

“חיפשתי עבודה שתכניס לי כסף, וקלטתי שבתל יצחק זקוקים לידיים עובדות, אז פניתי אליהם והצטרפתי. זו הייתה עבודה שהתחילה מקטיף אפרסמון ובהמשך עברנו לקטיף אבוקדו. נהניתי מהעבודה הזו, גם כי היא הכניסה לי סדר לראש, הכריחה אותי לקום בכל יום בחמש בבוקר ולא מאוחר כהרגלי, נהניתי לנסוע לעבודה ולראות את השמש זורחת עליי, וזה גם סייע לי לנצל את היום ולפתח משמעת עצמית. הקטיף עצמו היה כיף. ראיתי את עצמי עושה את זה בטווח הארוך בכיף, אבל הצד הפחות כיף היה שפיטרו את כולנו. הגעתי למקום אחר כי רציתי להמשיך".

עידן מזרחי  (צילום: צילום פרטי)
עידן מזרחי (צילום: צילום פרטי)


"מצאתי קטיף תותים בשכר קצת פחות טוב וגם חווייתית היה פחות טוב, אבל גם שם התחלנו לקבל סימנים שאוטוטו הולכים לסגור את הפרויקט ולפטר אותנו. יש תחושה שמצד אחד היה קול קורא לעבודה עברית, אבל מצד שני אתה מקבל תחושה שאחרי זמן קצר לא מתייחסים אליך ברצינות, לא מנמקים לך למה מפטרים אותך ואתה מרגיש שזו בעיטה בתחת.

"אני מאוד רוצה לעבוד בחקלאות אבל כשיובטח לי שזה לטווח ארוך. אני חושש ממצב ששוב יפטרו אותי תוך פחות מחודש. אם אתה כל הזמן בועט לאנשים בתחת, אז איך אתה מצפה שהם יעבדו בחקלאות בטווח הארוך? מאוד נהניתי מהסיבוב שלי בחקלאות ואני מאוד רוצה ללכת בה דרך ארוכה, אבל כרגע אני מאוכזב. באתי להתמסר לעולם הזה אבל אני מרגיש שלא מתייחסים אליי ברצינות. אני עוד לא שחררתי אבל אני בדרך לוותר. מקווה שישכילו לטפח את החקלאות העברית ויתייחסו אלינו ברצינות".