נעם נורבש (22) הייתה בת 10 כשסבה האהוב, דוד בן הרוש, הביא לה במתנה את הספר החדש והאחרון בסדרת ספרי “הארי פוטר" – “הארי פוטר ואוצרות המוות". “סבא שלי קנה לי את הספר הזה ב־2011 ובצורה מאוד אופיינית לו הוא גם כתב לי בו הקדשה חמודה", מספרת נעם.

החקלאים בצפון חוששים: "אנחנו תחת זכוכית המגדלת של חיזבאללה"
"הביע את דעתו": מרצה באוניברסיטת ת"א ביקש - "בלי דסקיות חטופים"

“באותן שנים אבא שלי היה סמג"ד באוגדת עזה, ובאחת השבתות שביקרנו אותו בבסיס, אמא שלי ארזה כמה דברים וכנראה הספר היה ביניהם ונשכח שם. מפה לאיך זה נכנס לתוך עזה אנחנו לא בדיוק יודעים אבל יש לנו השערה: ב־7 באוקטובר הבסיס הזה הותקף ונשרף, וכנראה המחבלים לקחו אותו משם לתוך עזה".

שמתם לב שבמשך 12 שנה הספר היה חסר בספרייה?
“האמת שלא. יש לנו כל כך הרבה ספרים, שלא שמנו לב".

מי שמצא את הספר בעזה הוא הלוחם אבשלום רוזנק, המשרת ביחידה מובחרת, ונתקל בו באמצע הלחימה: “אבשלום מצא את הספר בבית פרוץ שהוא וחבריו הלוחמים הגיעו אליו ראשונים, וצמוד לבית היה פיר של מנהרה. כשהוא מצא אותו הוא פנה לחבר שלו, הסופר והקולנוען יאיר אגמון, שפרסם פוסט בפייסבוק בשבוע שעבר ובו כתב שהספר נמצא עם ההקדשה ושאבשלום מחפש את נעם. אמא שלי אמרה לי לפתוח מהר את הפייסבוק כי מחפשים אותי, ובהתחלה זה היה לי מוזר שמישהו יחפש אותי.

"מהר מאוד הגיעו אליי עשרות טלפונים, וביום למחרת אבשלום, יאיר, אמא שלי ואני נפגשנו יחד, ובמפגש אבשלום הראה לי את הספר, וזה היה ממש מרגש כי יש לו ערך סנטימנטלי. גם סבא שלי התרגש ברמות מהמציאה".

למרות שהאבידה נמצאה, בחרה נעם להשאיר את הספר אצל אבשלום. “חשבתי שאם הוא סחב את הספר איתו שבועיים בעזה, אז הוא חולק איתי את הסנטימנטים לספר. זה סנטימנטלי עכשיו לעוד בן אדם".

ב־2014, במהלך מבצע “צוק איתן", נפצע ידיד אקרמן (33), אז לוחם מילואים בן 23, מרסיסי פצמ"ר. כחלק מהטיפול הרפואי, הפשיטו אותו ממדיו כדי לטפל בו, כשארנקו והדיסקית נשארו בכיס המדים. “נראה ששמו את המדים בתוך שקית ואת השקית שמו בנגמ"ש, אבל איכשהו כנראה הורידו את הנגמ"ש בעזה, וחמאס מצא את שקית הבגדים שלי", הוא משחזר.

“כשחמאס מצא את זה הוא העלה סרטונים עם תעודות הזהות שלי והתפאר שהוא מצא זאת, ואני העליתי סרטון תגובה שבו פתחתי את הארנק החדש שלי וכו’. המשכתי הלאה בחיים ולפני שבועיים, רגע לפני שיצאתי למשימה צבאית, קיבלתי טלפון מפתיע מסמג"ד ב’ של חטיבת גבעתי והוא סיפר שהוא מצא את הארנק והדיסקית שלי בעזה. הייתי בהלם מסגירת המעגל הזו. הלוחם שמצא את הארנק ביקש שאבוא לאזור הדרום כדי לקבל את הארנק והדיסקית, נפגשנו, התחבקנו והוא החזיר לי את החפצים".

מה מצב הארנק?
“בסדר גמור. איך שקיבלתי אותו כיבסתי אותו, ניקיתי אותו והמצב שלו בסדר. אח שלי התאום, גם הוא לוחם, בא איתי לקבל את הארנק והוא אמר לסמג"ד ולצוות: ‘כמו שהצלחתם למצוא דבר קטן כמו ארנק בתוך עזה הגדולה, יש לכם עכשיו את המשימה למצוא את הדר גולדין ואת כל החטופים’. זה בדיוק מה שהרגשתי. מה שריגש אותי גם זה שדווקא הפלוגה החרדית בגבעתי היא זו שמצאה את הארנק. הסיפור הזה נתן תקווה שבעזרת השם הרשויות האחראיות ייתנו לצה"ל לעשות את העבודה כמו שצריך ושכל החטופים יחזרו כבר".

“היינו בשוק"

ע’, רופא לוחם ביחידה הרב־ממדית, הנמצא בעזה בימים אלה, קיבל לאחרונה את גופיית סיום מסלול (מחזור 07’) של סיירת נח"ל שהייתה שייכת לו. מי שמצא אותה הוא רס"ר (במיל’) ישראל שלאק (29) מבאר שבע. “אני משרת בחטיבת הנגב (חטיבה 12) ובכניסה הראשונה לעזה, בעשרת הימים הראשונים למלחמה, הגענו לבית חאנון והמשימה שלנו הייתה לכבוש את האזור", מספר שלאק.

“התחלנו לטהר בתים והתחלנו לפתוח את המגירות ואת הארונות ולסרוק את השטח כדי לוודא שאין שם אמל"ח, ובאחת המגירות ראיתי את הגופייה דהויה ומקופלת. כולנו היינו בשוק וזה ישר החזיר אותנו לנושא החטופים, אז התייעצתי עם החבר’ה והחלטתי שבבית הזה לא אשאיר את הגופייה. זה היה בית של תומכי טרור והיו בו דגלים וחוברות לילדים שמראות איך לרצוח ילדים, והחלטתי שהגופייה לא צריכה להיות שם, אז לקחתי אותה איתי, שמתי אותה בתיק, ובפעם הראשונה שיצאנו מעזה, נתתי אותה לבת הזוג שלי ואמרתי לה שכשהבלגן יסתיים – אחפש את הבעלים".

הגופייה (צילום: ישראל שלאק)
הגופייה (צילום: ישראל שלאק)


אחרי חודש, כששב מעזה, התפנה שלאק לחפש את בעל הגופייה. “זו הייתה חולצה של סיירת נח"ל אז פניתי בפייסבוק לעמותה שלהם, דיברתי איתם, שלחתי להם תמונות, והם מאוד התרגשו ואמרו שזו אתנחתה בימים הקשים האלה שעוברים על כולם. די מהר הם מצאו את ע’, הבעלים של הגופייה, שהיה מאוד מופתע. מסתבר שהגופייה אבדה במהלך פעילות של הסיירת בעזה באותה תקופה, ואמרו לי שיש סנטימנט מאוד חשוב לגופייה הזו. אני מרגיש שהוצאת הגופייה מבית של תומכי טרור שרוצים להרע לנו זה סימבולי, כי עכשיו זה בישראל אצל מי שהיא צריכה להיות".

ב’, הנלחם ברגעים אלו בעזה, הפקיד בידי הוריו, עליזה ויונה פרסבורגר, תושבי מצפה יריחו, את החנוכייה שמצא בעזה, כדי שיאתרו את בעליה ויחזירו אותה אליהם. “הבן שלנו הוא לוחם בעזה ושבוע לפני חנוכה, במהלך הפשיטות שלהם על בתים שם, הם נכנסו לבית והוא פשוט מצא את החנוכייה בבית", מספרת עליזה.

“הוא לקח את החנוכייה כי הבין שהיא לא שייכת למשפחה העזתית שגרה שם, והוא מאוד התרגש מהמציאה הזו. כשחג חנוכה התחיל, לא הייתה לו ולצוות שלו חנוכייה, אז הם הדליקו נרות בחנוכייה הזו כסימן לניצחון האור על החושך. כיוון שהם חששו להדליק נרות על אדן החלון כפי שנהוג, מתוך חשש שיגלו אותם, הם הדליקו את הנרות בתוך הבית בהתרגשות. כשהבן שלנו יצא להתרעננות של יום לפני החזרה לעזה, הוא הביא לנו את החנוכייה והיא נמצאת אצלנו בבית. אנחנו מנסים בכל דרך לאתר את מי שהחנוכייה שייכת לו".

החנוכייה (צילום: צילום פרטי)
החנוכייה (צילום: צילום פרטי)


“אחד הדברים המיוחדים במקרה הזה הוא שהחנוכייה נמצאה כמה ימים לפני חנוכה, זה לא היה סתם זמן לא קשור, זה מאוד מרגש וסימבולי", מספר יונה. “זו לא חנוכייה פשוטה, אלא חנוכייה יפה, יצוקה, כבדה ומאוד ישנה, מהסוג האיכותי. היום לא מייצרים חנוכיות כאלה. הדלקת הנר בחנוכייה הזו הייתה אירוע אצלם, זה היה חשוב להם לעשות את זה כאקט מיוחד. כשהוא הגיע הביתה מהשטח ליום אחד, הוא השאיר את רוב הציוד בבסיס ומלבד הנשק שלו הוא הביא את החנוכייה כי היה חשוב לו להחזיר אותה למי שהיא שייכת לו".
מי שחושב שהחנוכייה שייכת לו מוזמן לפנות לעליזה פרסבורגר בפייסבוק.

“המשכתי הלאה"

בשבת השחורה גנבו מחבלי חמאס מקיבוץ בארי רכב שטח תוצרת POLARIS ונסעו איתו לשטח עזה. השבוע נמצא הרכב על ידי חטיבת הצנחנים במילואים 646, והוחזר לבעליו. “החטיבה נמצאת ברצועה בשבוע וחצי האחרונים, ובפעילות הספקנו לחסל עשרות מחבלים בקרבות פנים אל פנים ובחיסולים מהאוויר, והשמדנו עשרות פירים ששימשו את ארגון הטרור חמאס", אומר סא"ל ערן ארזי, מג"ד היחס"מ.

“שלשום, כוח יחידת סיוע מנהלתית מחטיבה 646 מצא רכב שטח ברצועת עזה. לאחר בדיקה הבנו כי הרכב נגנב ב־7 באוקטובר מבארי. יצרנו קשר עם בעל הרכב והגענו עד לבארי כדי להשיבו לבעליו. זה היה מפגש מאוד מרגש. זה מאמץ קטן בשבילנו וניצחון ענק בשבילם. לדעת שיש אנשים מאחורינו שמחזקים אותנו כל כך בעורף, ושמייחלים להצלחתנו – זה נותן לנו כוח להמשיך".