מהדורות החדשות פרסמו אתמול בערב את סיכומי 100 הימים הראשונים של מלחמת "חרבות ברזל", כאשר מאוחר יותר פרסם ארגון הטרור חמאס סרטון בו מופיעים שלושה מהחטופים שעדיין מוחזקים בשבי בעזה. גופי התקשורת בישראל בחרו שלא לפרסם את הסרטון, כפי שלא פרסמו את הסרטונים הקודמים, מאחר והם מהווים "טרור פסיכולוגי". על רקע הדברים הסביר ל"מעריב" אדי כהן - מזרחן, עיתונאי ישראלי ומשפיען ברשתות החברתיות בשפה הערבית - על השפעת הפרסומים בתקשורת הישראלית על התודעה בעולם הערבי ולהפך.

פיגוע משולב ברעננה: נרצחת ו-17 פצועים בדרגות שונות, בהם ילדים
תקציב המדינה ל-2024 עבר - אלו השרים שהצביעו נגד

לרוב אנחנו משוחחים על הפרסום בכלי התקשורת בעולם הערבי. הפעם אני שואל האם וכיצד הפרסומים כאן בתקשורת הישראלית משפיעים עליהם?
"הפאנליסטים, התבטאויות של בכירים לשעבר כמו של הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ לפני שבועיים, אלה דברים שקיבלו תהודה. הם עוקבים אחרינו 24/7. כל דבר שמשרת את הנרטיב שלהם, נתונים, חיילים, הרוגים, חיילים פצועים, למשל דיון בוועדת הכנסת שהראה את הקושי הכלכלי, 'ההתרסקות', משדרים את הדברים הללו, כל דבר נותן תחמושת לאויב וזה ברור כשמש".

זה קורה גם ברמת המנהיגים?
"נסראללה עצמו בימים האחרונים ציטט מכלי התקשורת בישראל. הוא אמר נקודתית שמות מפורשים של כלי תקשורת. התחושה היא שאוטוטו יסכימו להפסקת אש ופגיעה בציונים. התחושה היא עבורם שאילו זה היה הפוך, למשל אם סינוואר היה טוען שאין לו כסף או אוכל זה היה מעודד אותם".

יחזקאלי על נסראללה, מתוך חדשות 13 (צילום :חדשות 13)

בתור מי שחי את העולם הערבי - מה לדעתך נכון היה לעשות כדי לחזק את תדמיתה של ישראל?
"להראות שהמורל גבוה, לא להגיד מספרים של מספר הנכים למשל. דובר על הערכה של 12 אלף, הדבר הזה קיבל פרסום רב בעולם הערבי. אין כוונה להסתיר או לשקר אבל בזמן מלחמה צריך להבין שדברים כמו ההדלפות וריבים בקבינט משרתים להם את האמירות שישראל במקום לא טוב".

מה לגבי הרשתות? האם חמאס עדיין עושה שימוש בפרסומים בישראל?
"כל מה שאנחנו מדברים רץ ברשתות. הם מראים סרטונים של הפגנות, תמונות של חיילים או תמונות שלהם שכביכול פגעו בדברים שלנו. עבורם פרסום סרטוני חטופים צעירים פוגע לנו במורל ולכן המסרים גם בעברית".