מאז פרוץ המלחמה פונו יותר מ־100 אלף אזרחים בישראל מבתיהם בדרום ובצפון אל בתי מלון ומרכזי הארחה ברחבי הארץ, ובהם נכללים אנשים עם מוגבלות מכל קשת הגילים ומגוון המוגבלויות, ששגרת יומם נפסקה ושנדרשת עבורם עשייה אשר תייצר פעילות ומענים.

במותם ציוו את החיים: המפגש המרגש של ההורים השכולים עם אלו שיקיריהן הצילו
מעל 1,000 מפונים השתתפו בסדנאות עם חומרי טבע

בשבועות החולפים נערכו פעילויות פנאי לכלל אוכלוסיית המפונים בבתי ההארחה השונים, אך לא תמיד התבצעה התאמה לאנשים עם מוגבלות ולעתים נבצר מהם לקחת חלק.

המחלקה לישראל בהסתדרות הציונית העולמית והחברה למתנ"סים יצאו במיזם משותף מתוך רצון לעטוף את כלל המפונים, אבל בעיקר כדי לתת מענה להשתלבות אנשים עם מוגבלות, תוך העברת המסר כי היום יותר מתמיד, לא שוכחים לרגע את האנשים והילדים עם המוגבלות.

הבוקר אנחנו מפרסמים כי בימים אלה החל לפעול מערך ייעודי אשר מתפעל עשרות פעילויות פנאי והעשרה למאות מפונים עם מוגבלות הכולל מגוון הצגות, מופעים, סדנאות וחוגים בתחומי האומנות, הספורט, הרגיעה, המוזיקה ועוד. המערך מופעל בשישה אזורים: אילת, ים המלח, ירושלים, מרכז, חיפה והעמקים ויארך כשלושה חודשים.

שרית הנדקנופף, מנכ"לית המחלקה לישראל ולהנצחת השואה בהסתדרות הציונית העולמית, מסבירה: "קידום ערכי השוויון, המנהיגות והמעורבות האזרחית והקהילתית למען האוכלוסייה, ולאנשים עם מוגבלויות בפרט הינו נר לרגלינו. ניתנה לנו הזכות לתמוך ולסייע לאנשים עם מוגבלות שפונו וזה מחמם את הלב לראות את הילדים והמשפחות נהנים מרגעי הפוגה משמעותיים, ולו לכמה שעות".

שרון גרין, מנהלת פרויקט פנאי והעשרה לאנשים עם מוגבלות בחברה למתנ"סים, מוסיפה: "השתלבות בפנאי בקהילה נמצאה כמובילה לשיפור איכות חיים, רווחה אישית וחוסן ו־20% מכלל הקהילה הינם אנשים עם מוגבלות. שגרת היום הופרה עבור כולם ובמיוחד עבור אנשים עם מוגבלות שפונו מבתיהם. אנחנו מאמינים כי באמצעות פעילויות פנאי, הפגה והעשרה ניתן לסייע ולהקל, ולו במעט".

משפחות שפונו מבתיהן בעקבות המלחמה ומעוניינות בפעילויות פנאי המיועדות עבור אנשים עם מוגבלות במרכזי האירוח מוזמנות לשלוח מייל למוקד הפניות של החברה למתנ״סים בכתובת הדוא"ל:
[email protected]