ברחבי העולם מציינים את יום הזיכרון הבינלאומי לשואה ב־27 בינואר, בשבת הקרובה. התאריך נקבע על ידי העצרת הכללית של האו"ם בנובמבר 2005 - מהלך שהוביל שר החוץ של ישראל דאז סילבן שלום, ושהתקבל פה אחד.

במהלך המלחמה: 1894 ניצולי שואה פונו מבתיהם בעוטף עזה

האו"ם בחר בתאריך 27 בינואר בשל היותו גם היום שבו שוחרר מחנה ההשמדה אושוויץ־בירקנאו ב־1945. עבור ניצולי שואה רבים שעדיין חיים, הזוועות שהתחוללו בישראל ב־7 באוקטובר 2023 היוו תזכורת לתופת שחוו לפני 80 שנה, וחלקם אף חיים את טראומות העבר מחדש.

ישנם ניצולי שואה שחוו אובדן אישי כתוצאה מהמלחמה, חלקם חוו פגיעה נפשית, ומשה רידלר ז"ל, אף נרצח באותו יום נורא, לצד קורבנות רבים נוספים שכל חטאם היה היותם ישראלים. יום הזיכרון הבינלאומי לשואה חשוב השנה במיוחד נוכח גל האנטישמיות ששוטף את העולם בעקבות המלחמה.

הקרן לרווחת נפגעי השואה מסייעת לכ־81 אלף ניצולי שואה, ועושה כל אשר ביכולתה על מנת לאפשר לניצולי שואה להזדקן בכבוד וברווחה, במגוון אפיקי סיוע ובהם: סלי מזון, טיפולי שיניים, משקפיים, שעות סיעוד, סיוע על ידי עובדים סוציאליים, סיוע במיצוי זכויות ועוד.

הקרן החליטה לייצר השנה סרטון מיוחד, אשר מופץ בימים אלה בארץ ובעולם, ובו ארבעה ניצולי שואה שנפגעו פיזית ונפשית מזוועות השואה ומזוועות 7 באוקטובר.

האמירה הברורה העולה מדברי הניצולים היא: Never Again - שהבטיחו לנו - קרה ב־7 באוקטובר, והעולם שתק, וממשיך לשתוק גם עכשיו. בקרן אומרים: "זה הזמן לפעול למען ניצולי השואה, ולא לתת להם להעביר את השנים הללו בפחד, חרדת קיום וקשיים מכל סוג שהוא".

הסרטון נוצר בשיתוף פעולה ייחודי ליום השואה עם הבמאי והמפיק קורל הופמן חייק - CHH movies.

בסרטון משתתפים רות הרן, ניצולת שואה מקיבוץ בארי, אשר בנה אבשלום נרצח ב־7 באוקטובר וקרובי משפחתה מוחזקים בשבי בעזה; נפתלי פירסט - ניצול שואה מחיפה שנכדתו, בן זוגה ובנם (נינו של נפתלי) התחבאו בממ"ד במשך שעות ארוכות, חולצו על ידי צה"ל ובמזל הצליחו לשרוד את היום הנורא ההוא, אך למרבה הצער, הוריו של בן הזוג של הנכדה נטבחו; שמיל ברקו - ניצול שואה מאשקלון, אשר ביתו נפגע משמעותית בתחילת המלחמה מטיל שנורה מעזה; ודן בר משה - ניצול שואה מאזור, החווה קושי נפשי רב וחי את הטראומה והחרדה של השואה מחדש.

אתי פרחי, מנכ"לית הקרן לרווחת נפגעי השואה, אומרת ל"מעריב": "זו המחויבות של כולנו לדאוג לניצולי השואה, ובמיוחד בשנים אלה. בעוד כעשור אנו צפויים להפוך להיות חברה ללא ניצולי שואה. הסרטון הוא תזכורת לעולם כי האו"ם, אשר התחייב לפעול ולעשות כל שביכולתו למנוע מעשי אנטישמיות, נכשל במשימתו".

הסרטון זמין לצפייה בגרסת הכתבה באתר מעריב אונליין ובכתובת האינטרנט:

https://www.youtube.com/watch?v=0zsK4rsVGm8