זה יום חמישי בצהריים. הגשמים של השבוע עוד ניכרים בשלוליות ענק בדרך הבלתי סלולה לביתו של יוסף אלזיאדנה בפזורה הבדואית, סמוך לרהט. שלטים גדולים עם הכיתוב: Bring Them Home מסמנים לנו את הדרך. עם הגעתנו מקבלים אותנו עשרות ילדים כשעל גופם חולצות וסווטשירטים ממטה משפחות החטופים. כל אחד מהילדים מצביע על התמונות של יוסף וחמזה אלזיאדנה ומיד מספר לנו מי זה מי והיכן הם נמצאים. די להביט בפנים תמימות מצביעות על תמונות החטופים כדי להבין שלאכזריות של חמאס לא הייתה רק כתובת אחת. בשבת השחורה היא הופנתה כלפי כולם, גם כלפי בחורה צעירה עם חיג'אב לראשה. 

"אתה נורמלי?": אם אחת החטופות נשאלה על נתניהו - וזה מה שענתה
מנהיג חמאס יסכים לעסקה? "סינוואר מבין שהוא צריך את קטאר ומצרים"

“הם ראו שעאישה בדואית", אומר עלי אלזיאדנה, אחיו הגדול של יוסף, שנמצא בשבי חמאס לאחר שנחטף עם שלושת ילדיו. “הם דיברו איתם בערבית ובכל זאת לקחו אותם". 

יוסף ושלושת ילדיו, חמזה, בילאל ועאישה, נחטפו בבוקר 7 באוקטובר מקיבוץ חולית. בילאל ועאישה, בני 18 ו־17, חזרו כעבור 55 ימים. יוסף בן ה־53 וחמזה בן ה־21 נותרו מאחור, הם חלק מ־24 גברים שהופרדו ממשפחותיהם בעסקת החטופים. “הזמן שהחטופים נמצאים בו בעזה רב מדי", מדגיש עלי שוב ושוב, “הם בתוך מנהרות מתחת לפני האדמה. הם במצב גרוע מאוד, הם מקבלים מעט אוכל ומים מלוחים והם גם לצערי הרב חולים. יוסף חולה סוכרת והוא צריך לקבל אינסולין, וחמזה סובל ממיגרנות מאז הילדות וגם מקבל עבור זה תרופה. אני לא יודע איך הם שורדים עם התנאים שיש להם שם. אנחנו כבר ארבעה חודשים בזה. אנחנו אומרים ‘די, מספיק'. אי אפשר יותר, כמה אפשר". 

זהו אמצע היום, ואנחנו יושבים באחת החצרות ושותים קפה. בני המשפחה אט־אט מתאספים. אנחנו אומנם רחוקים מכיכר החטופים בתל אביב, אך בכל זאת מושכת אליה החצר הזו לא מעט מבקרים. גם בבוקר הגעתנו הגיעו נציגי הממשלה לבקר את המשפחה. עלי פנה אליהם וביקש מהם ללחוץ על ראש הממשלה, שיוביל עסקה. 

צריך ללחוץ רק עליו? 
“הוא ראש הממשלה, אז הוא הכתובת. אין לנו כתובת חוץ ממנו. ואם הוא לא ייקח את העניין לידיים ויוציא עסקה שתתקבל על כולם ויחזיר את החטופים, אז חס וחלילה הם יהיו כולם חללים. וכבר יש מעל 30 חטופים שהם חללים. אני מבקש ומתחנן מכל הקבינט, כל הזמן אומרים לנו שהצד השני לא מקבל את היוזמה שלנו, אז שיתקנו את היוזמה. איפה שאפשר, תתפשרו. אני מקווה שעוד היום תצא עסקה להפסקת האש ולהחזרת החטופים".

“כל רגע הוא קריטי" 

ב־7 באוקטובר, כשהציבור היהודי התכונן לחגוג את שמחת תורה, הלך יוסף עם שלושת ילדיו לעבוד ברפת בקיבוץ חולית. “יוסף עובד בקיבוץ מזה 17 שנה", מספר עלי. “הם כמו משפחה בקיבוץ הזה. בשעה שתיים לפנות בוקר יצא יוסף לעבודה בחליבה עם שלושת הילדים שלו. הוא נחטף משם כאדם חקלאי, אדם עובד, הוא לא עשה משהו אחר. הוא והילדים שלו, שנחטפו יחד איתו". 

בילאל ועאישה מדברים מעט. במפגש איתם מיד מבינים שהכאב הוא לעתים חסר מילים. הם שוחררו מהתופת כעבור 55 ימים, ומחכים להיפגש עם אחיהם הגדול ואביהם. “באותו יום היינו בעבודה", משחזר בילאל את שאירע. “שמענו את הטילים ונכנסנו לממ"ד, ואז הגיעו החמאסניקים ומשם הם לקחו אותנו. הם צילמו אותנו ולקחו אותנו לשבי. זה היה קשה, לא חשבנו שאי־פעם יחטפו אותנו. אף אחד לא חשב על כזה דבר. לא יכולנו להתנהג אחרת. היינו בידיים של אנשים חמושים, לכן עשינו מה שהם אמרו לנו לעשות". 

איך הם לקחו אתכם? 
בילאל: “הם לקחו אותנו רגלית עד לגדר, ומשם כיסו לנו את העיניים ולא ידענו לאיזה כיוון אנחנו הולכים". 

הגעתם למנהרות? 
בילאל: “אני לא יודע לומר אם זאת הייתה מנהרה או בית סגור. אבל היינו ארבעתנו יחד, 55 ימים. ומאז אני לא יודע מה עלה בגורל של אבא וחמזה. ביום שאמרו לנו שעאישה ואני חוזרים, זה היה קשה, כי בעצם אמרו לנו שאנחנו נפרדים. שאנחנו חוזרים, אבל אבא שלי ואח שלי נשארים מאחורה". 

שאלתם את השומרים שלכם למה רק אתם יוצאים? 
בילאל: “הם לא דיברו איתנו. הם רק אמרו לנו מה הולך לקרות. אי אפשר היה לפתוח איתם בשיחה, זה היה קשה. כל רגע שם הוא קריטי, זה זוועה. חיכינו לרגע שנשתחרר. אבא שלי ממש סבל בזמן שהיינו שם, בגלל הסוכרת שלו, ולחמזה היו סחרחורות מהמיגרנות שיש לו". 

עלי מגונן על בילאל מהצד ומסביר כי הפחד שהם חשו היה גם מעצם היותם שבויים, וגם מרעש ההפגזות: “בילאל אמר שהם לא ידעו מתי יגיע הרגע שהם ייפגעו מהפגזה ישראלית, לכן אנחנו מקווים להפסקת אש, ולכך שהם יחזרו הביתה, במהרה ובשלום, יחד עם כל החטופים". 

בילאל, אם היית יכול, איזה מסר היית מוסר לאביך ולאחיך? 
בילאל: “תהיו חזקים". 

במתחם אחר, שבו יושבות הנשים, אני פוגשת את עאישה. היא מוקפת בבנות משפחתה שמגוננות ושומרות עליה. עד כה סיפרה רק להן את שעבר עליה. זאת הפעם הראשונה שהיא מדברת. “היא מתקשה לספר", מסבירה לי אחותה, שמסייעת בתיווך ובתרגום השיחה, “היא לא אוהבת ששואלים אותה יותר מדי שאלות. לנו היא סיפרה קצת ולפעמים היא גם מספרת לבד, בלי שנשאל אותה". 

אנחנו מתרחקות מחצר הנשים ונכנסות לחדר ריק. ההד בו מלווה אותנו. זהו רגע כמעט סימבולי, המרחב כמו חוזר על המילים המעטות שעאישה אומרת, מדגיש אותן. מנסה להשלים עבורה את החסר. אך האמת היא שכבר במבטה היא מספרת. היא מישירה מבט ועיניה הטובות מספרות את שעבר על בחורה בת 17, שנלקחה בבת אחת מחייה. “היינו ברפת", עאישה מספרת. “בדיוק סיימנו חליבה. הלכנו למטבח בשעה 6:15, ואז התחילו הפיצוצים. כששמענו את הפיצוצים, כולם הלכו למקלטים, וכשנכנסנו למקלט, אז הפיצוצים היו אפילו יותר רועשים. אפילו יותר ממקודם". 

שמעתם עוד רעשים? 
עאישה: “התחלנו גם לשמוע קולות ירי וקולות נפץ. וזה היה מאוד חזק. לאט־לאט התחלנו לשמוע את הקולות האלה מתקרבים. הקול של הנשק ממש התקרב אלינו יותר ויותר, עד שהם הגיעו אלינו". 

מה הרגשת שלקחו אותך? 
עאישה: “זיפת. רע מאוד, גרוע מאוד. את ממש מרגישה פחד, אימה". 

עאישה מתארת את הרגעים שבהם הם נלקחו מהמקלט, עיניהם כוסו עם חציית הגבול, והם לא ראו דבר עד שהגיעו. לאורך הדרך, כשעיניה היו מכוסות, היא ידעה לומר שאביה ואחיה איתה. אף על פי שלא ראתה אותם, ידעה שהם שם. כשהיא נשאלת לאן הם הגיעו, גם היא לא יודעת להשיב. זה יכול היה להיות חדר, בית, מנהרה. המקום שבו הוחזקו היה חשוך. והחשיכה הזאת ליוותה אותם במשך 55 ימים. “היינו במקום שהדלתות והחלונות היו כל הזמן סגורים", היא מספרת. 

מבעד לחשיכת החדר, הדי הפיצוצים סביב נשמעו היטב: “שמענו הרבה פיצוצים. 24 שעות שמענו פיצוצים. שמענו שדברים נשברים".
 
הם פגעו בך? 
עאישה: “לא. גם לא ראיתי אותם. הם היו כל הזמן עם כיסוי פנים. גם כשהם הביאו לנו את המנות של האוכל, הם היו פותחים את הדלת, מכניסים את האוכל והולכים".

עאישה מתארת את יום החזרה במילותיה המעטות: “הם הביאו לנו ארוחת בוקר, ואחרי שהם לקחו את האוכל, אמרו לי ולבילאל שנתכונן כי הם מחזירים אותנו. הם אמרו ‘אתם חוזרים הביתה' וזהו. זה היה קשה, אבא שלי ושני האחים שלי היינו ביחד, ואז שניים הלכו הביתה ושניים לא".
 
יש רגע שאת זוכרת במיוחד מהשבי? 
עאישה: “הרגע שנפרדתי בו מאבא שלי. אני מקווה שהם יחזרו בקרוב". 

קשה לך לדבר על זה?  
עאישה: “כן. מאוד". 

השיחה בינינו מקוטעת. ילדים מתרוצצים פנימה, והסיפור על העבר הקרוב מתערבב לרגעים בהווה. בחדר הריק והרחב קשה לדמיין מציאות בלי חלונות, בלי דלתות, בלי פתחים, כשכולם מסביבך מכוסי פנים. בכל פעם שעאישה מספרת, המחשבה על יוסף וחמזה מתעוררת שוב. 

עאישה אלזידאנה ואחיה (צילום: פרטי)
עאישה אלזידאנה ואחיה (צילום: פרטי)


“היא רוצה שאבא שלה וחמזה יחזרו, כי היא מבינה איך זה לחיות שם", מוסיפה אחותה, “בכל רגע יש פיצוצים, וכל דקה היא סכנה לחיים שלהם". 

אמא שלה מצטרפת אלינו בשלב מסוים, בוכה ומתפללת לאלוהים שיפסיק את המלחמה, שתהיה הפסקת אש והם יחזרו בשלום. ארבעה חודשים של היעדר מגיחים בכל דמעה. 

“חשבנו שנוכל להחזיר אותם" 

“אף אחד לא חשב על מקרה כמו 7 באוקטובר, אף בדואי, אף מוסלמי, אף יהודי, אף אחד לא חשב שיקרה כזה דבר", אומר עלי. “אנחנו רגילים לראות סבבים, אנחנו רגילים לראות את חמאס מול הצבא, ואנחנו יודעים שאם יש שבויים אז הם חיילים. הפעם זה היה משהו שאי אפשר לתאר אותו במילים. הם לקחו את הילדים שלנו. הם לקחו אותם למרות שעאישה הייתה עם חיג'אב על הראש". 

בזמן שמחבלי חמאס תפסו את משפחת אלזיאדנה בחולית, בפזורה הבדואית לא נשמעו אזעקות, אך רעש הטילים נשמע באופן ברור ומאיים. “אין לנו פה ממ"דים", מסביר עלי, “אין לנו איפה להסתתר. חלק נשכבים על הרצפה ושמים ידיים על הראש, וחלק לא. אנחנו רק מחכים ומקווים שלא יקרה כלום".

מתחילת המלחמה נרצחו 18 אזרחים בדואים, 11 באירועי 7 באוקטובר ושבעה מפגיעת רקטות, כך עלה בדיון שהתקיים בכנסת בפתחו של חודש דצמבר בנוגע לצורכי החברה הבדואית בכפרים הבלתי מוכרים בנגב. עוד נאמר כי הסיכוי שאזרח בנגב ייהרג מפגיעת רקטה, גבוה פי 2,200 מכל אזרח אחר. 

היו פה גם פגיעות ישירות? 
עלי: “נפל טיל לא רחוק מאיתנו, במרחק של 200־300 מטר, אבל ברוך השם זה היה בשטח פתוח".
 
את מה שקרה לבני משפחתו, ראה עלי בסרטון שחמאס העלה לטלגרם: “ראינו את בילאל וחמזה על הרצפה שכובים, וחמאס לידם. הבנו שיש פה אירוע של חטיפה. התחלנו להעביר את הסרטון מאחד לאחד". 

מה עובר עליך כשאתה רואה את הילדים של אחיך באופן הזה?
עלי: “אני לא מאחל לאף אחד לחוות את מה שאנחנו ושאר המשפחות חווינו ב־7 באוקטובר. קשה לתאר את זה במילים, קשה מאוד. היה פה בכי, זעם. חשבנו שאנחנו יכולים להציל אותם, חשבנו שאנחנו יכולים לעשות משהו. אבל אנחנו לא צבא, ואנחנו בלי נשק, ובכל זאת הלכנו, אנחנו, בגופנו, חשבנו שאנחנו יכולים לעזור להם ולהחזיר אותם. יצאנו מכאן בסביבות השעה תשע בבוקר. אחר כך בילאל אמר לנו שבשעה הזאת הם כבר היו בתוך עזה". 

למה הכוונה ב"נסעתם להחזיר אותם"? 
“נסענו אולי מאה אנשים לצומת גילת. אנחנו משפחה של אלפי אנשים, משפחת אלזיאדנה היא שבט גדול. וכל מי ששמע, בא לפה בריצה. תוך דקות התארגנו ועלינו על רכבים ונסענו עד לצומת, אבל משם הצבא החזיר אותנו. אנחנו פשוט לא הבנו כמה כוחות הצליחו להיכנס, רק ראינו שהם חטופים". 

אלה שנשארו מאחור 

יוסף ועאישה לא הופיעו בסרטו הראשון ובמשך חודש נחשבו נעדרים. סימני השאלה לגבי גורלם היו קשים במיוחד. “מקיבוץ חולית לא קיבלנו אינפורמציה, כי כנראה המצלמות שלהם התרסקו או נשרפו", אומר עלי, “התחלנו לחפש עוד סרטונים". 

כעבור חודש הם הצליחו לאתר סרטוני אבטחה שנמצאו באזור קיבוץ סופה. הסרטונים הראו באופן ברור את יוסף ושלושת ילדיו מובלים רגלית בידי חמאס לתוך עזה. 55 ימים לאחר מכן, בסופן של שעות מתוחות במיוחד, וכשהשעון התקדם לעבר השעה חצות, שוחררו שישה חטופים מהשבי, בהם בילאל ועאישה. “זה היה שמח מצד אחד, אבל גם קשה", אומר עלי. “חלק מהמשפחה התחילו לבכות, היו כאלה שנפלו ואיבדו כמעט הכרה. כי ברגע שאתה רואה בן אדם שהיה איננו, שהיה חטוף והוא חזר, אז אתה שמח שאתה רואה אותו, אבל מצד שני אתה נזכר באלה שנשארו מאחור. הדבר השמח היה אם הם היו משחררים את ארבעתם ביחד". 

משפחות החטופים. עלי ובילאל (צילום: יוסי אלוני)
משפחות החטופים. עלי ובילאל (צילום: יוסי אלוני)


קיוויתם שזה יקרה? 
עלי: “הייתה לנו מין תקווה שכמו שהחזירו את התאילנדים בלי הסכם, וכמו שהחזירו את הרוסים בלי הסכם, הם ישחררו גם את הבדואים. זה לא קרה, אבל אנחנו לא מאבדים את התקווה. אנחנו עדיין מקווים שבקרוב הם ישוחררו על ידי הסכם, כמו כולם, ויחזרו הביתה. הם סובלים, זה בטוח, אבל גם לנו פה קשה מאוד. קשה לנו לסבול את ההיעדרות שלהם. מבחינת המשפחה אי אפשר לחיות בלעדיהם. אני כולי תפילה שהם יחזרו בקרוב".

מאז צה"ל העמיק את לחימתו ברצועה ומאבק המשפחות הלך והחריף לנוכח הידיעות על חללים נוספים ברצועה. בעצרות האחרונות שלטי “הזמן אז"ל" שטפו את הרחובות. אך לרגע אחד נרשמה הקלה כשנודע על מבצע הכנסת תרופות לחטופים. על פי הדיווחים, משרד החוץ של קטאר טען כי בתיאום עם צרפת הוכנס סיוע רפואי לעזה, הכולל גם תרופות לחטופים הישראלים. במסגרת הסיוע ישראל ביקשה שלפחות 45 חטופים הסובלים ממחלות כרוניות יקבלו תרופות שונות, אך עד לרגע זה המשפחות לא עודכנו בכך שיקיריהן קיבלו את התרופות. “עוד מההתחלה העברנו רשימת תרופות אישית, אבל זה לא הגיע", אומר עלי ומביע צער על הצלב האדום, שאמור לסייע לכל הזקוק לו כארגון הומניטרי. “גם עכשיו, בסופו של דבר, זה לא הצלב האדום שהעביר את התרופות, מי שהעביר אותן זה גורם אחר". 

אתה יודע אם הם קיבלו את התרופות? 
“אני לא יודע. אף אחד לא פנה אליי ואמר לי ‘התרופה של הקרובים שלכם נמצאת בידם'. וגם, אם הם קיבלו, זה היה בעקבות המעורבות של קטאר, כשהתרופה הגיעה דרך צרפת. זה מה שאנחנו שומעים בתקשורת. זה מפחיד מאוד. אנחנו ממש חוששים לחיים שלהם".

ספר לי על יוסף וחמזה.
“יוסף אהוב אצל כולם, אני הקדשתי לו שיר לא מזמן שנקרא ‘השייח' של השייח'ים'". 

למה הקדשת לו את השיר הזה? 
“בגלל שהוא אוהב להיות מעורב בכל העניינים של המשפחה, והוא תמיד משכין שלום ומסיים סכסוכים. בכל האסיפות שלנו עכשיו אנחנו יושבים אצל האח הגדול, אבל תמיד היינו מתאספים אצל יוסף, כי הוא האח האמצעי וכולם חיבבו אותו. כולם אהבו אותו. כולם ישבו אצלו". 

וחמזה?   
“אם אבא שלו כזה, אז איזה בן הוא יהיה, הוא חבוב, הוא אהוב על הצעירים. כל שכבת הגיל שלו מתגעגעת אליו מרוב שהוא מקושר איתם, הם יוצאים לבלות ביחד, רוכבים על סוסים, הולכים לים ביחד. יש לו בן דוד שכל יום בוכה עליו". 

כבר ארבעה חודשים שעלי לא עוצר במאבק להשבת המשפחה שלו, הוא נוסע באופן תדיר למטה המשפחות, מתראיין לתקשורת ומספר לכל מי שמוכן לשמוע עד כמה החזרה שלהם חשובה. כשאני שואלת אותו מאין הכוחות ואיך שומרים על התקווה, הוא משיב: “בקוראן כתוב: ‘איננה בעדה אלעוסרי יוסרא'. כלומר, אחרי כל דבר קשה בא הקל. אני יש לי הרגשה שאת הקשה כבר עברנו ואנחנו אוטוטו בקל". 