עלייה של %2.5 במספר הילדים היתומים בישראל: 255 ילדים הצטרפו למעגל היתמות בטבח של 7 באוקטובר לבדו, ומתוכם 22 שהתייתמו משני ההורים, אלא שמאז ועד היום המספרים ממשיכים לעלות בקצב מסחרר. בסך הכל עומד היום מספר הילדים היתומים בעקבות מלחמת חרבות ברזל על 665 ילדים וילדות, וכעת קיימים בישראל כ־27 אלף יתומים.

"מדובר בחלאה": בן כספית במתקפה חזיתית על יאיר נתניהו
שלושה נעצרו בחשד לניסיון חדירה ליישוב בדרום: אחד מהם נוטרל ומת

בעמותת "חמניות - הבית ליתומים בישראל", המפעילה קבוצות תמיכה מונגשות לילדים היתומים ב־22 רשויות מקומיות בישראל, מרגישים היטב את תוצאות המלחמה - ומתעקשים להגיע לכל ילד וילדה שאיבדו הורה כדי להעניק להם את המעטפת וליצור עבורם סביבה תומכת באופן המיטבי.

"לצד סיפורי הגבורה של הנופלים וסיפורי הזוועות שגבו את חיי הוריהם, בני משפחה וחברים שנלקחו בשבי, חשוב לציין שכל החיים עוד לפני יתומי המלחמה, ואם לא נטפל בהם ונדאג להם מעכשיו והלאה - הם עלולים להידרדר למצבי סיכון", מסבירה הדר קס, מייסדת ומנכ"לית העמותה. 

קס התייתמה מאביה לאחר שנהרג בתאונת דרכים כשהיא בת 14 בלבד. מתוך תחושת הבדידות וחוסר המענה מהרשויות, הקימה, כשהיא רק בת 16, את עמותת חמניות.

תיעוד פעילות צוות הקרב של חטיבה 5 ברצועת עזה (צילום :דובר צה"ל)

במחקר שיזמה העמותה רק לפני שלוש שנים יחד עם אוניברסיטאות תל אביב ובר־אילן ומשרד הרווחה, נמצא כי נערים יתומים נעצרים פי 4, נושרים פי 13 מבית הספר, סובלים פי 15 מהפרעות אכילה, ובטווח הרחוק - מכורים פי 8 לסמים ואלכוהול, ופי 25 מידרדרים למעגל הזנות.

"ביום אחד, ברחוב אחד - אלי כהן בשכונת מישור הגפן באופקים - הצטרפו 38 יתומים חדשים למעגל השכול, הם כאן, והם חיים, ואסור לנו להזניח אותם. אנחנו כאן, עם ניסיון יומיומי של למעלה משש שנים, עם נשות טיפול מומחיות בטראומה וקהילה תומכת שחוותה אובדן בנסיבות שונות, כדי לעזור להם ולמאות נוספים לצמוח מתוך השכול, לחיות לצדו ולהפוך סיכון לסיכוי", מוסיפה קס.

"הילדים האלו יכולים להיות ראשי הממשלה הבאים. % 62 מכלל נשיאי בריטניה התייתמו בילדותם; 27% מכלל נשיאי ארצות הברית התייתמו טרם הגיעם לגיל 18. הם רק צריכים שהמדינה תשים אותה בראש סדר העדיפויות שלה. יצירת הסביבה התומכת היא קריטית להבטחת החוסן האישי, הצמיחה וההצלחה שלהם, ואסור לנו לוותר על העתיד של אף ילד".