שורה של בכירים בממשלה סבורים כי יש לשנות בהקדם את כל המנגנון של חלוקת הסיוע ההומניטרי בעזה, זאת בשל ההבנה כי היום חמאס הוא זה ששולט על הסיוע ועל חלוקתו, הדבר שמחזק את ארגון הטרור גם מול תושבי הרצועה וכמובן באמצעות הסיוע עצמו שחלקו הגדול הולך למחבלי חמאס. 

ספק גדול אם ישראל תמצא תחליף לאונר"א | משה נסטלבאום
הפור נפל: למרות המלצות צה"ל - ישראל בדרך לפרק את אונר״א

בדיונים האחרונים של הקבינט השר בני גנץ טען כי חמאס לא יכול להיות הגוף שמחלק את הסיוע וכי צריך באופן מיידי לבנות מנגנון אחר שבו חמאס לא יחזיר את המשילות. גנץ ואייזנקוט דורשים לקיים דיון מעמיק בנושא בקבינט המלחמה במטרה למצוא את המנגנון הנכון. יחד עם זאת, שר האוצר סמוטריץ מקדם רעיון של חלוקת הסיוע ההומניטרי בעזה על ידי צה"ל. 

לטענת סמוטריץ, כל מה שקשור לסיוע חייב להיות באחריות ישראלית כולל  חלוקתו. סמוטריץ מציין בדיונים כי יהיו לזה יתרונות גם מבחינת מניעה מחמאס גישה לסיוע  גם בפן המודיעיני וגם כי חשוב שישראל תנהל את האירוע. סמוטריץ כבר קיים על כך דיונים עם רה"מ ועם הרמטכ"ל.

בנימין נתניהו בקבינט המלחמה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
בנימין נתניהו בקבינט המלחמה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

כזכור, הלילה (שלישי) דווח בוול סטריט ג'ורנל כי ישראל פועלת מתחת לרדאר יחד עם ארצות הברית והאו"ם להמשיך ולאפשר אונר"א לפעול ולהוות שחקן מפתח במתן הסיוע ההומניטרי, אולם מתנה בכך שבתום המלחמה סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם תבצע הליך של רפורמה פנימית או תיסגר.

"אנחנו רוצים שתהיה תוכנית פעולה כיצד להחליף אותם. אנחנו רוצים שהשותפים הבינלאומיים שלנו יבצעו רפורמה מלאה באונר"א או שימצאו אלטרנטיבה", אמר גורם ישראלי המעורה בפרטים לעיתון האמריקאי. גורמים אמריקאים אמרו כי הם מסכימים באופן כללי עם ישראל שהסוכנות זקוקה לרפורמה, וכי לעת עתה אין מנוס מלהכניס סיוע לעזה.