מאות כלבים משוטטים חדרו מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר מרצועת עזה לשטחים בעוטף. כך מעריך הפקח של מרחב השפלה הדרומית ברשות הטבע והגנים, קובי סופר.

ניצל פעמיים: כלב שנורה בעוטף עזה ניצל בזכות מתנדבי עמותת חיים
כלבים תחת אש: מלחמת חרבות ברזל פגעה באדם ובחי

המדען הראשי של רשות הטבע והגנים, ד"ר יהושע שקדי, הבהיר כי עד כה לא התגלו מקרים של כלבת בקרב הכלבים. "הכלבת פוגעת בעיקר בשועלים ותנים, אבל היא תעבור מוטציה שתפגע גם בכלבים, תהיה לנו בעיה", הוא הסביר. ברשות הטבע והגנים התריעו כי הכלבים המשוטטים מהווים סכנה לאוכלוסיית חיות הבר בהם צבאים רבים החיים באזור העוטף.

ברשות הסבירו, כי הפתרון הוא לדלל את אוכלוסיית הכלבים המשוטטים המגיעים מרצועת עזה. עם זאת, לפקחים של הרשות יש סמכות לבצע את הדילול רק בשטחי רט"ג, בעוד שבשטחים חקלאיים, או ביערות קק"ל - הם אינם יכולים לבצע את הדילול.

פקח רשות הטבע והגנים בשפלה הדרומית, קובי סופר (צילום: משה כהן)
פקח רשות הטבע והגנים בשפלה הדרומית, קובי סופר (צילום: משה כהן)

בתוך כך, בכנס סיכום השנה שהתקיים בגן הלאומי אשקלון, במעמד השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, התריעה מנכ"לית רשות הטבע והגנים רעיה שורקי, כי למלחמה היו השלכות משמעותיות גם על הפעילות השוטפת. בעקבות המלחמה, ברבעון האחרון של 2023, נרשמה ירידה חדה במספרם של המבקרים ברוב האתרים. מפילוח האתרים המובילים עולה, כי גן לאומי קיסריה שבאזור המרכז מדורג במקום הראשון ועלייה מרשימה של מבקרים גם הייתה בגן השלושה.

באתרים בולטים נוספים, שחלק גדול מהמבקרים בהם הם תיירים, היתה ירידה חדה, בעקבות הפסקת הגעת התיירות מחו"ל. לדבריה, לרשות נגרם אובדן הכנסות של למעלה מ-50 מיליון שקל וכחלק מצעדי ההתייעלות, הופסקה עבודתם של כ-500 עובדים יומיים. "ברט"ג ממשיכים לעבוד כ-1,200 עובדים קבועים", היא הבהירה.

השפעת המלחמה על שמורות הטבע

למלחמת חרבות ברזל הייתה גם השפעה על שמורות טבע, שטחים חקלאיים ויערות בעוטף עזה. במהלך סיור שערכנו באזורים נרחבים בעוטף, נראתה לעיתים צמחייה מפויחת בעקבות פגיעות רקטות שגרמו לשריפות. עם זאת, הגשמים הביאו לחידוש הפריחה והאזור עשיר במשטחי כלניות, כאשר בסמיכות נראים חקלאים מהיישובים חוזרים לעבד את אדמותיהם.

כלניות בעוטף עזה (צילום: משה כהן)
כלניות בעוטף עזה (צילום: משה כהן)

"הצמחייה תחדש את עצמה, כפי שקרה לאחר תקופת בלוני התבערה. רק כאשר הפגיעה היא בעצים, הליך השיקום מורכב יותר", העריך אלון, האחראי על אזור השפלה הדרומית ברשות הטבע והגנים. במקביל, נעשים תיאומים עם צה"ל על מיקומם של מוצבים חדשים, בניסיון למנוע פגיעה בערכי טבע. בשטחי הכינוס בהם היו חיילים רבים, טנקים, רכבים משוריינים וסוללות תותחים, נעשתה עבודת הכשרה ויישור הקרקע.

שטחים שנשרפו בעוטף עזה (צילום: משה כהן)
שטחים שנשרפו בעוטף עזה (צילום: משה כהן)

ברשות הטבע והגנים גם הביעו דאגה מהשלכות המלחמה בצפון. זאת, לנוכח פריצת דרכים למעבר כלים הנדסיים בסמיכות לגבול, תוך פגיעה בצמחייה, בשבילים ובגדות של יובלי מים. עם זאת, ברט"ג ציינו כי קיים שיתוף פעולה עם צה"ל וקיימת מודעות לצורך בשמירת ערכי הטבע.

על רקע הפגיעה בתקבולים, ברשות הטבע והגנים ממשיכים במבצעים לטיפול בהרעלות לצורך הצלת אוכלוסיית הנשרים. התקצוב אמור להגיע מהקרן לשיקום שטחים פתוחים במשרד להגנת הסביבה והוא מיועד גם לפרויקטים נוספים, בהם מאבק נגד התפרצות של מינים פולשים ושיקום של שטחים שבאחריות רשות הטבע והגנים, שנפגעו במהלך פעילות צה"ל.